Sandoz FHF909 opknaphobbels voor een beginner

Deze ligt al even in de “la” om opgeknapt te worden.


Ik vind hem leuk om de blauwe accenten. Dit horloge kreeg je in de jaren 70 bij je nieuwe mercedes vandaar het embleem, heb ik mij laten vertellen.
De hobbels zijn het glas en terugplaatsen van een opwindstift met kroon.
Plastic glas met metalen ring.
Bij de groothandel kwam ik er niet uit. De verschillende benamingen zeggen me niets. Misschien dat 1 van jullie mij opweg kan helpen? Het glas is vlak en de ring zit in het plastic, aan de binnenkant. Had er al 1 besteld maar die was te klein, verkeerd gemeten.
Dat is denk ik de minste hobbel.
De andere is dat ik bij het verwijderen van de stift er een tandwiel uit het horloge viel en ik hoop dat dat het enige was.
Van de FHF909 heb ik wel gevonden welke onderdelen die allemaal bevat maar geen blueprint zal ik maar zeggen. Het tandwieltje(wat waarschijnlijk anders heet:) ) zal waarschijnlijk om de stift zitten maar hoe krijg ik hem daar weer op zijn plaats? Ik heb een nieuwe stift en een sandoz kroon. Ik kijk uit naar jullie reactie.

Dat tandwieltje is onderdeel van het stelmechanisme en is waarschijnlijk van zijn asje geschoten, al is dat wel typisch want die hoort te zijn afgedekt. Loopt het horloge wel?

Het glas bevat een silverkleurige tension ring, ik weet niet of het glas op de foto’s het bestaande glas is of het nieuwe exemplaar. In het eerste geval zou ik het glas dat volgens mij niet gebarsten is gewoon wat polijsten, en in het tweede geval moet je het gat van van de kast meten en dan glas bestellen wat 0,2mm of 0,4mm groter is.

Het gaat om de positie waar in deze afbeelding “intermediate wheel” staat:

Het wieltje is een snelverzettingsrad van de datum.
Voordat je de stift in het uurwerk steekt eerst het wieltje in de opening steken waar de stift door moet.
De opwindstift heeft 2 vierkante delen. Is soms wat heen en weer bewegen van de stift eer die er gans is door gegaan.

Dank je wel! Glas is orgineel, maar te beschadigd aan de rand. De tensionring zit los. Voor de foto teruggezet:). Ik vind het ook gek dat het wieltje erzo maar uitvalt.

Interessant, dat heb ik nog nooit gezien, wel apart dat dit er zo makkelijk uit kan.

Ik weet wel als de stift met een schroefje vast zit dat je die niet er helemaal uit moet draaien omdat er dan onderdelen loskomen. Maar ja, dit is een pushpin. Misschien te hard gedrukt :slight_smile:

Zit los in de opening die je ziet op de foto, is dan ook normaal dat als je het uurwerk omdraait het wieltje er kan uit vallen. Er zijn nog een paar andere merken die zo een systeem hebben.

Aan het glas zie je dikwijls een barst rondom het glas juist boven de spanring door een zijwaardse slag op het glas.

Goed te horen dat het bij dit systeem hoort. Dan kan ik het met een gerust hart terug zetten.