Sappeur. Een zoektocht naar de achtergronden van een totaal onbekend merk.

Top verslag van een mooie speurtocht.
Bedankt :+1:

1 like

Bedankt en wat is het prachtig om heel veel aan de weet te komen over heel weinig.

1 like

Interessant artikel en mooi geschreven, dank voor je bijdrage! Nog even terugkomend op het woord Sappeur, of beter sapeur zoals het ook vandaag nog veelvuldig wordt gebruikt in het Frans. Waar wij kortweg spreken van brandweer, hebben de Fransen het over sapeurs-pompiers, wat vrij vertaald reddingswerkers-brandweer betekent. Branden blussen is immers slechts een van de vele klussen die de brandweer mag klaren.
Ook vandaag zie je dus nog vaak dit opschrift op rollend materieel van de Franse brandweer.

De term sapeur komt inderdaad, zoals je aangaf, van het graven van tunnels (loopgraven) oftewel “sape”. Omdat jouw horloge sappeur schrijft met dubbele p is het zeker niet van Franse of Zwitserse komaf. De Zweedse of Finse schrijfwijze ken ik niet maar het kan net zo goed een Nederlandse handelsnaam zijn geweest.

Vandaag zou de term trouwens opnieuw kunnen geïntroduceerd worden, ditmaal verwijzend naar de Kongolese modebeweging. Daar zijn sapeurs helemaal in. Niet verwijzend naar enige reddingsbrigade maar wel naar de SAPE beweging: Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes. Vrij vertaald "Sociëteit van Sfeermakers en Elegante personen. Een soort van dandies dus.

Daarom zou deze benaming zeker niet misstaan bij bepaalde moderne horloges vind ik.

6 likes

Wow, wat een verhaal en een vondst weer Lex. Ik heb altijd even tijd nodig om het te lezen/ reageren :wink:

Rose goud is wel erg chique, niet? Groetjes van een soortgenoot

5 likes

Wow… ohh WoW! :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

1 like

Een topic over Zweedse vintage horlogemerken, gevonden in Klocksnack (het Zweedse HF):

Handig om erbij te hebben, maar wellicht niet compleet.
:slightly_smiling_face:

3 likes

Dank je wel @Harpoen! Misschien niet compleet maar wel zeer nuttige aanvullende info.
Ik was blij verrast om te zien dat enkele merken die in dit topic op deze Zweedse Horlogeforum site worden genoemd zich ook in mijn collectie bevinden.
Sowieso ook leuk om ezien dat er ook in Zweden een forum voor horlogeliefhebbers bestaat, HF heeft dus een Zweeds zusje!

1 like

Daar kijk ik best wel vaak, zoals “wat draag je vandaag” en “te koop” :smiley:

Het merk Epoch Stockholm (niet vintage) heb ik in mijn collectie, wordt in jouw linkjes ook genoemd :+1:

1 like

Heel gaaf! Groeten van een Nederlandse Sappeur (genist) :ok_hand:.

1 like

Wat een prachtig stukje (onderzoeks)werk. Heerlijk om te lezen, een prachtig uurwerk en horloge. Dank je wel voor het delen van de foto’s en jouw zoektocht :clap::+1:

1 like

Mooi stukje research heb je gedaan, Lex. Van zulke verslagen geniet ik van.

1 like