Sapphlex?

Ik weet dat Seiko tegenwoordig de meeste klokken aanbiedt met Hardlexglas. Op mijn Kinetic van enkele jaren oud staat dat hij is afgewerkt met Sapphlex Crystal glas. Wat is dat? Toch saffier, of een soort “kunstsaffier”?

groet,

Dick V

Seiko, for example, makes some watches with crystals made of mineral glass covered with a layer of synthetic sapphire. Seiko calls this composite material “Sapphlex”.

1e hit als je Sapphlex in Google intikt.
Beetje lui?

ik dank dat het meer moeite is het hier te posten dan te googlen :p:p

Ok, maar wel interessant, wat is dan precies het verschil met Hardlex? Of kan ik dat ook beter even googlen? :slight_smile:

Groeten,

Stefan

OK, hartelijk dank heren. Kan het misschien de volgende keer zonder een arrogant sarcastisch sausje?

Dick V

Hardlex is een door Seiko ontwikkelde synthetische variant van een mineraal glas.

Saphles is, zoals aangegeven, een harlex glas met een saffier coating over het glas.
Het is dus geen saffierglas.
Vermoedelijk wel een van de beste glazen die hedentendage te krijgen zijn.

De reden dat Seiko vrijwel geen saffierglas in professionele duikers gebruikt:
Saffierglas is beter bestand tegen krassen. Maar door de hogere hardheid heeft het de neiging om eerder te breken, zeker wanneer er ooit onverhoopt een kras in zou komen.
Hardlex is dus als het ware taaier, krast wat eerder maar is beter bestand tegen breken.
Onder professionele omstandigheden mag je glas absoluut niet breken, over een krasje word niet moeilijk gedaan.

Overigens betwijfel ik het nut van deze horloges, alhoewel ik zelf tot de liefhebbers behoor.
Recreatie duikers gebruiken een duikcomputer, als back-up dient een niet te duur duikertje.
Professionele duikers worden aangestuurd vanaf het droge door de zgn. “Dive-boss” deze heeft contact met de duiker en houdt alle zaken die van belang zijn in het oog, dus ook tijden.

Ok, bedankt voor de uitleg. Ik denk trouwens zwz dat de meeste duikhorloges hier op het forum nooit veel dieper dan de badkuip of het lokale zwembad komen. Ik weet wel dat ik met mijn Monster slechts een keer in zee gelegen heb, en dat was niet om te duiken maar om gewoon te zwemmen, toen werd ik ook nog eens gestoken door een kwal, maar ik weet niet in hoeverre ik het horloge hiervoor verantwoordelijk kan houden,

Groeten,

Stefan