SARB017 met AR

Al lange tijd ben ik fan van mijn groene Seiko Alpinist, de SARB017. Echt een toffe unieke look door de stoere kast en uiteraard de bijzondere kleur van de wijzerplaat.
Tegelijk knaagde er iets. Onder de juiste hoek bekeken was de SARB017 prachtig, maar eerlijk gezegd moest je voor een aardige foto best even zoeken naar de juiste hoek waaronder het groen lekker door het glas kwam. Los van de foto’s merk ik dat ook bij het dragen, het groen kwam er voor mijn gevoel zelden echt lekker doorheen. Hierdoor heb ik zelfs getwijfeld over verkoop. Ik ben absoluut geen AR fanaat, genoeg klokken die zonder AR prachtig zijn maar juist bij dit model had ik het idee dat de plaat er veel beter uit kon komen.

Goed voorbeeld van standaardglas en wat ik bedoel zie je hier, bijna elke foto een wittige waas. Maar ook als je googled zie je genoeg fotos met dit effect.
http://www.japan-onlinestore.com/SARB017

Uiteindelijk een AR coated glaasje gevonden bij yobokies, maar de foto’s van dat glas deden het glaasje niet veel recht - eigenlijk was niet te zien of het hielp. Wat gemaild maar er waren helaas geen betere foto’s. Een aantal weken terug vond ik echter iemand online die het glas had besteld en geïnstalleerd en die wat betere foto’s (en ervaringen) had gepost en dat zag er erg goed uit. Gelijk het glas besteld. Yobokies heeft er overigens twee: een platte en een double dome waarbij ik voor die laatste heb gekozen. Het is een stoere klok en die kan dat naar mijn smaak prima hebben.

Na wat issues met de post alles ontvangen en naar Rob (Monsterwatches) gestuurd voor installatie. Wederom een fijne ervaring om met Rob te schakelen. En zie hier het resultaat, ben er echt waanzinnig blij mee!

De AR doet zijn werk echt heel goed. Als ik nu naar mijn horloge gluur dan zie ik dat prachtige groen en hoef ik niet eerst met mijn pols te draaien om dat goed te zien. Ook onder een aardige hoek blijft het AR werken.

Vorm van het glaasje is ook top. De bolling valt eigenlijk nog wel mee, de facetrand valt meer op en maakt alles wat hoger. Het zorgt echter ook voor extra lichtinval op de wijzerplaat en speelt zo extra met de wijzers en de wijzerplaat.

Genoeg getypt, tijd voor foto’s:

Het horloge

Ook prima onder een hoek

profiel van de double dome

De facetrand pakt net de lumedots dubbel mee :slight_smile:

18 likes

Mooi!

1 like

Best wel top. @Fate_Amenable_To_Change, zal ik dit voor je 017 doen?

Ik kies dan wel voor het Crystal Times saffier. @glengoyne17 dat Yobokies saffier is bijna niet schoon te houden, op de één of andere manier vind ik die gevoeliger voor stof, vingerafdrukken e.d.

2 likes

Je krijgt hem dan wel terug zonder groene plaat.

Details!

3 likes

Ik heb geen vergelijk. Zoek nu wel gelijk een AR glas voor een Hamilton. Net gekeken bij Crystal Times maar zie Hamilton niet op hun site.

1 like

Erg gaaf. Bandje staat ook top!

1 like

Mooi. Het groen lijkt wel anders, wel mooier eigenlijk, is het wel kleurloze coating? Ik zie in het glas geen paars, bv “op” het gebroken wit van de lume. Maar op de 2e foto zie je wel een paarsige reflectie, maar dat kan een reflectie zijn van iets anders…?

edit, de foto’s opnieuw bekijkend…: Ik zou zelf denk ik voor minder “uitstekend” glas kiezen. Is het groen echt zo veel donkerder of ligt het ook aan de foto/camera? Op deze foto’s is het echt veel mooier!

1 like

Op de foto’s is het verschil duidelijk waarneembaar.

1 like

Er zit een blauwe coating op, maar die zie je niet heel veel, moet je een beetje naar zoeken. Bewust 1 foto geupload waar je dat wel kan zien. Groen is inderdaad donkerder nu, doordat het beter zichtbaar is. Dat zie je ook goed in de fotos van de link die ik helemaal bovenaan post, je ziet bij het standaard kristal niet zozeer objecten gespiegeld maar dat glas zorgt voor een soort egale spiegelingswaas (beter dan dat kan ik het niet uitleggen eigenlijk). Soort mist, waas.

Er is ook een platte, smaken verschillen daarin uiteraard. Geloof wel dat die ook een facet heeft.

Mijn beste,

Zeer fraai!!
En zoals reeds opgemerkt, die horloge is er geknipt voor!!
Ik wens je et een geweldige tijd mer. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Donkerder ogende plaat maakt deze sarb een stuk mooier…good job!

2 likes

Bedankt voor het aanbod, maar nee. De SARB017 is voor mij perfect zoals hij is. Maar om daar toch serieus op in te gaan: De Archimede, die bruine Duitse dresser, die heeft wel een flets glaasje wat volgens mij de wijzerplaat niet ten goede komt. Niet dat het dikker moet worden, maar heel erg lichtjes gebold en van binnen AR coated zou dat ding waarschijnlijk wel een premium uiterlijk geven.

De reden dat ik het niet van Archimede heb gedaan is omdat ze dubbelzijdige AR coated glazen hebben. Ik zou zelf de AR coating aan de buitenkant laten zitten. Pas nu weet ik dat die er af te schuren is, dus dat kan gefixt worden. :slight_smile:

https://www.archimede-watches.com/sapphire-crystal-domed-with-a-r-coating-on-both-sides.html

Bovendien, is 140 ballen voor een glaasje niet aan de dure kant?

1 like

Tl;dr

Maar top, ik zal hem voor je bestellen.

Ja.

1 like