Ik heb onlangs een nieuwe Sarb035 (Seiko) gekocht. Maar nu valt mij op dat de kroon iets scheef op de stem lijkt te staan. Of de stem is aan het uiteinde een klein beetje verbogen. De kroon staat voor het blote oog namelijk niet helemaal parallel aan de kast. Als de kroon voor een bepaalde positie een beetje schuin naar boven staat, en ik draai de kroon 180 graden, dan staat hij daarna een beetje schuin naar beneden gericht. Er zit trouwens geen speling/beweeging in de stem/kroon.
Het is geen grote afwijking hoor. Maar ik vraag mij sterk af of het horloge helemaal in orde is. Ik bedoel de stem hoort natuurlijk echt 100% recht zijn. En de kroon schroeft op de stem toch? Mij lijkt ook dat het schroefdraad in de kroon 100% recht getapt moet zijn. Dus is dit wel binnen een foutmarge, als je de afwijking al met het blote oog ziet?
Zijn er misschien mensen die zoiets eerder op een nieuw (seiko) horloge gezien hebben? Of zijn er mensen die weten wat deze afwijking veroorzaakt kan hebben?
Nou daar ben ik net geweest, en de mensen die daar werken weten echt helemaal niks van horloges. Die staan alleen mooi te zijn, net als het gros van de neo-Amsterdamers.
Ik zou graag een vakman een blik laten werpen op mijn horloge. Ik zou bijvoorbeeld graag weten of het alleen een cosmetische afwijking is, of dat de stem misschien verbogen is. En of dat invloed heeft op bijvoorbeeld de waterdichtheid.
Ik stuur hem natuurlijk liever niet nu al terug naar Japan.
Amsterdam Noord / Purmerplein
Juwelier Akkerman of Akkermans misschien
daar werkt i.i.g. een horlogemaakster
die zaak zit er ook al meer dan 40 jaar geloof ik dus dan zal 't wel een okay zaak wezen.
Als het goed is kan je hem daar wel achterlaten, Dan student ze hem naar Schiedam. Daar heeft Seiko een complete afdeling horlogemakers die er naar kunnen kijken. Bij een nieuw horloge met garantiebewijs zou je dat niets mogen kosten.
Ik heb de kroon 180 graden gedraaid tussen foto 17 & 18 en tussen foto 19 & 20 zodat je het verschil ziet in de hoek die de kroon met de kast maakt voor deze twee draaiposities van de kroon.
Ik zou denken dat je zo’n afwijking alleen kunt
verwachten bij een horloge van 50 euro. Wat denken
jullie?
Het hoort niet zo IMHO. Normaal zijn SARB’s goed afgewerkt. Het is exemplarisch, maar daar heb je niet veel aan. Het is mij wel eens overkomen met een horloge van ruim €3000. Goed te praten is het niet, een absolute uitzondering echter ook niet.