Schatgraven

XXoF Schreef:

Super, dank je voor de aanvullende informatie
(tu)

Ik ga verder dan maar niets meer aan de
wijzerplaat doen. Ik zal hem laten zoals hij nu is
en me af en toe verlekkeren op het uurwerk :slight_smile:

Zoals ik eerder in deze post al aangaf heb ik nog
een vreemd spillegang zakhorloge liggen wat ik
binnenkort ook eens zal fotograferen. Dit is er
een uit Frankrijk met een kloof die ik nog nooit
eerder gezien heb. Ben benieuwd wat je daarvan
zult vinden.

Ben ook benieuwd!

Wat een prachtig uurwerk! Leuk zo’n vondst.

Best XXoF,

Jammer dat er geen duidelijkere foto van die zilvermerken in het achter- of binnendeksel beschikbaar is, want die zou in ieder geval uitsluitsel kunnen geven over het jaar waarin de kast ontstaan is, Zo te zien is zijn het Londense keuren en de vorm van het schild rond de leeuw duidt op een jaar ergens tussen 1756 en 1896. De luipaardskop is erg versleten en zou op een datum na 1763 kunnen wijzen en dan hebben we de jaarletter ‘O’ in een al even onduidelijk gevormd schild, die, het voorgaande in aanmerking nemend, maar liefst drie keuringsjaren toelaat: 1789, 1809 of 1829. Zo te zien horen kast en uurwerk bij elkaar en zijn beide in uistekende conditie. Een spillegang duidt eerder op een datum voor 1800, want na de eeuwwisseling was de cilindergang allang heer en meester. Gezien die (overigens te korte) secondewijzer: is het absoluut zeker dat dit uurwerk een spillegang heeft? Dat zou niet echt logisch zijn.

Dan hebben we de maker James Christmas te St. Yarmouth en een werknummer 17527. In het register van de Clockmaker’s Company wordt die naam eenmaal vermeld met daarbij de aantekening dat hij in 1682 leerling werd van ene Thomas Birch. Helaas wordt er noch plaatsnamen noch geboorte- en sterfjaren genoemd, maar duidelijk is dat het voorgaande absoluut niet strookt met zelfs maar het vroegst mogelijke keuringsjaar van de kast. Aan déze James Christmas kunnen we dit horloge dus zeker niet toeschrijven.

De witte deksteen in de balanskloof is inderdaad een diamant, die door zijn hardheid (10) beter bestand is tegen slijtage dan een robijn (9). Je ziet ze vaak in scheepschronometers, maar ook de betere zakhorloges van bijvoorbeeld Lange werden er vaak mee uitgerust.

Gezien de gladde kast en de lange pendant is het waarschijnlijk dat dit horloge nog een derde ‘omhulsel’ heeft gehad met wat meer versiering en wellicht vervaardigd van goud: je moest per slot van rekening iets te pronken hebben! Veel van die fraaie kasten zijn in moeilijker tijden helaas te gelde gemaakt.

De prijs van dergelijke horloges is, afgezet tegen de enorme hoeveelheid werk dat erin gestoken werd (die kloof is inderdaad handgestoken!), tegenwoordig eigenlijk een lachertje. Los van het in de huidige tijd ontbrekende vakmanschap zou je zoiets tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer kunnen laten maken, of je moet er een vermogen voor over hebben.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Hi Robbert,

Dank je voor de uitvoerige informatie. Voor wat betreft de zilverkeuren, dit zijn inderdaad Londense keuren, ik zal dit weekend duidelijkere foto’s proberen te maken.

De wijzers en secondenwijzers zijn volgens mij niet helemaal correct bij dit horloge en wellicht ooit eens vervangen. Van de secondenwijzer ontbreekt volgens mij een stukje. Zoals ik al schreef is het horloge van buiten een lelijk eendje.

Het is wel een echte spillegang overigens, maar dat is toch ook aan het spilrad te zien, of kan ik me daarin vergissen?

Het vakmanschap spat inderdaad van het uurwerk af, ongelofelijk eigenlijk dat dit zo ondergewaardeerd wordt, maar ja zo is het nu eenmaal. Ik kan er in elk geval enorm van genieten!

Groet,

Maec

Wat een lust voor de oog en wat een werk. Door de hoeveelheid bewaarde zakhorloges en desinteresse van groot publiek is mogelijk om echte kunstwerken voor een paar euro te kopen.
In ieder geval veel plezier er met dit prachtstuk geschiedenis en kunst, en bedankt dat we met je mee ook konden genieten.
Groeten
Iwan

Wow wat een prachtig stukje werk zeg, heb wel enkele zakhorloges liggen puur voor de heb maar die komen niet in de buurt van dit soort kwaliteit.

Helaas zijn zakhorloges niet enorm gewild vanwege de enorme hoeveelheid aanbod maar dit is toch wel een prachtig stukje werk en omdat ze niet heel gewild zijn kan je dus zulk soort moois kopen.

veel plezier ermee

prachtige aanwinst zeg, hoewel ik persoonlijk geen zakhorloges verzamel vind ik het handwerk/gravures echt geweldig

Prachtig oud klokje.(tu)
Ziet er mooi orgineel en compleet uit.
Groet, Chris.

In het boek watchmakers & clockmakers of the world van Baillie staat :
Chrismas James. London . a. 1682.
Chrismas J.North Walsham. From 1789. C. & W.
Mvrg, Herman

Hier duidelijkere foto’s van de zilvermerken in buiten en binnenkast:

Buitenkast:

Binnenkast:

De merken betekenen volgens deze website http://www.925-1000.com/ het volgende:

  • Leeuw: Sterling zilver .925

  • Luipaard met kroon: teken van de stad Londen. De luipaard met kroon werd gebruikt van 1478 tot 1822, daarna werd het een luipaard zonder kroon

  • Schild met kleine ‘o’ en afgeronde hoekjes aan de bovenkant: Staat voor het jaar 1789

  • Initialen ‘WL’ met hert erboven: dit is de zilversmid die de kast gemaakt heeft. Ik weet helaas niet wie dit was.

Groet,

Marc

Beste XXof,

Bedankt voor de duidelijke foto’s, want die maken in ieder geval een datering van de kast mogelijk. Het jaartal 1789 is inderdaad correct en eigenlijk was dat gezien de aanwezigheid van een spillegang de enig mogelijke datering. Helaas is het meesterteken nergens te traceren, maar dat feit is niet zo belangrijk.

Die wijzers (zeker de uur- en secondewijzer) lijken mij inderdaad niet origineel en de secondewijzer is gezien de plaats van het contragewicht veel te kort. Ik zou zeker niets doen aan de wijzerplaat, want emaille is daarvoor veel te kwetsbaar. Ook die wijzers zou ik er gewoon op laten zitten.

Nu rest nog de juiste horlogemaker op te sporen en dat zal gezien het gebrek aan gegevens lastig worden. De Clockmakers Company heeft klaarblijkelijk geen inschrijving van een meester die rond die tijd werkzaam was en dat feit duidt meestal op een 'plattelands’horlogemaker. Wel een absolute vakman overigens, maar de hoogstaande kwaliteit van de uitbundige versiering houdt geen gelijke tred met het rond die tijd in onbruik rakende, primitieve echappement. Die combinatie is overigens wel typisch voor horlogemakers die hun werkplaatsen buiten de grote steden hadden!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Even reclame maken want hij staat nu ook te koop :wink:

Ik hoop dat dit niet erg is :slight_smile:

Fijne zondag nog!!

Leuk om het hele verhaal eens te lezen, ik had het namelijk gemist. Wat een prachtige aanwinst, jammer dat je hem gaat/moet verkopen.

Dank je!

Het verkopen is gelukkig geen ‘moet’ maar ik merk dat ik de laatste tijd steeds minder interesse heb in de hobby en dan vind ik het zonde om ze in de vitrine te laten liggen.

Groet,

Marc

Heb het weer effen bekeken, maar blijft een mooie ding… maar je kunt niet alles houden.
Groet
Iwan

Wat een heerlijk forum is dit toch