Schatgraven

Hier een leuke ervaring die ik graag met jullie wil delen.

Een tijdje terug heb ik op goed geluk op basis van vage, onscherpe foto’s en een minuscule beschrijving eens een oud zakhorloge via eBay van en Australiër gekocht. Het zou een oude snek kunnen zijn en die had ik toen nog niet in de verzameling.

De prijs bleef super vriendelijk dus ik waagde de gok, toen een paar weken wachten en op een dag werd een pakketje bezorgd. Na openen viel het me eigenlijk wel een beetje tegen, maar ja dat is het risico dacht ik. Tenminste totdat ik het horloge eens wat beter ging bekijken . . . toen werd ik steeds vrolijker. Het leek warempel wel schatgraven want hoe dieper ik kwam hoe mooier het werd (tu)

Afijn, hier zijn foto’s van wat ik allemaal tegenkwam. Mocht iemand trouwens meer informatie over dit horloge hebben dan houd ik me van harte aanbevolen want ik heb een dergelijk exemplaar nog niet eerder gezien.

Het betreft dus dit horloge, een op het eerste gezicht lelijk geval met een grote barst op de wijzerplaat en wijzers die niet lijken te kloppen. Maar wat er direct uitspringt is het feit dat er op de wijzerplaat een aparte seconde aanduiding zit, iets wat ik nog niet eerder gezien had:

Dit soort horloges bestaan vaak uit meerdere behuizingen en zo ook dit exemplaar. De buitenste kast dus maar eens opengemaakt en het horloge eruit gehaald.

In de binnenkant van de buitenkast staan wat namen gekrast, waarschijnlijk van vorige eigenaren. Maar ook een aantal Engelse zilver merken. Hiermee kan ik het horloge nu dateren naar volgens mij 1789, het jaar van o.a. de Franse Revolutie.

Iets anders wat nu opvalt is een klein gaatje aan de zijkant van het horloge waar een klein palletje in zit. Het heeft lang geduurd voordat ik doorhad waar dat voor diende maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik door het palletje te verschuiven het uurwerk stil kon zetten. Een soort van hele vroege stopwatch dus :slight_smile:

En zo werd het dus steeds leuker, een lekker oud klokje met een vreemd palletje. Wat zou er nog meer te voorschijn komen??

Goed, het glaasje dus maar eens geopend om zo het uurwerk eruit te lichten.

En toen kwam er dus weer iets vreemds te voorschijn! Er zat een stofkap op het uurwerk en dat is op zich niet zo bijzonder, maar deze was anders dan wat ik kende. Normaal gesproken zijn deze kappen van koper o.i.d. maar deze is zilverkleurig met een mooie glans. Ik kan echter geen zilver merken of wat dan ook vinden op de stofkap dus heb helaas geen idee van welk materiaal hij gemaakt is (iemand enig idee?).

Het geheel zag er nu dus zo uit als op de foto hieronder. Het uurwerk scharniert uit de kast en er zit een ongebruikelijke stofkap op. Wat verder opvalt is dat aan de binnenkant van de binnenkast exact dezelfde zilver merken en zilversmid initialen staan als in de buitenkast waaruit we kunnen afleiden dat buiten- en binnenkast bij elkaar horen en er geen sprake is van een zg. “mariage”. Verder valt een grote steen op die lekker ligt te fonkelen door de stofkap heen:

Nu snel kijken wat er eigenlijk onder de stofkap zit, en dat valt eigenlijk helemaal niet tegen, ik heb nu eigenlijk wel de schat bereikt denk ik. Onder de stofkap blijkt namelijk een rijkelijk bewerkt, vuur verguld uurwerk te zitten wat blinkt als een tierelier:

Eens even van dichterbij bekijken en dan wordt snel duidelijk dat de fonkelende steen een soort van sier- of deksteen is op de balans van het uurwerk. De steen is kleurloos dus zal waarschijnlijk van glas zijn, maar wie het weet, mag het zeggen.

Het zilveren schijfje met de cijfertjes dient volgens mij als een soort regulator om het uurwerk af te kunnen stellen. Grappig detail hier is dat er een hand met wijzend vingertje naast is gegraveerd waardoor je e.e.a. netjes kunt afregelen.

Bovenop de balans zit een enorme, handgesneden (?) kloof waarin ook weer allerlei details te ontdekken zijn zoals o.a. een helm met pluim, trompetjes, lansjes en een harpje.

Oh, ja en dat het om meer dan alleen een snek uurwerk gaat blijkt uit deze foto waar het spillerad goed te zien is. Het is dus een Snek Spillegang uurwerk.

Hier is de ketting die om de veerton ligt goed te zijn:

Tenslotte staat ook de naam en woonplaats van de uurwerkmaker nog op het uurwerk gegraveerd. Het betreft ene meneer Christmas uit St. Yarmouth in Engeland.

En zo veranderde een lelijk eendje toch eigenlijk door iets wat voor mij voelde als schatgraven, ineens in een hele mooie zwaan :slight_smile:

Ik hoop dat jullie het net zo leuk vonden als ik! In elk geval bedankt voor het kijken, en nogmaals mocht je informatie hebben over dit horloge of dit soort horloges dan zou ik dat heel graag willen weten!!!

Ik heb hier geen verstand van maar vind het supergaaf,mooi verhaal,en
uiteraard bedankt voor het delen,mooie foto´s trouwens.

GR harb

Gefeliciteerd!

Mijn mond valt open bij dit prachtige verhaal. Wat een ongelooflijk vakwerk wat men destijds kon uitoefenen.
Veel plezier bij de waarschijnlijk vele uren durende observatie van dit kunstwerkje!

Groeten,
Michiel

Wat een kanjer van een ding. Goede vondst!!

Ik vind James Christmas of Yarmouth hier
http://www.clockswatches.com/showindex.php?em=C&page=2
. Staan 2 vermeldingen op, maar ik ben geen lid van deze paysite dus mischien iemand anders??

Maar, Yarmouth ?? Yarmouth ligt op het Isle Of Wight, dat is wel heel bijzonder voor een horlogemaker.

Wil je dit soort vondsten niet te vaak plaatsen, anders wordt ik ook nog enthousiast voor zakhorloges…

Ff serieus: prachtvondst en veel kijkplezier!
Loopt het horloge trouwens nog?

Mijn beste,

Een prachtig verhaal met ontluikende foto’s.
Ik kan het mij helemaal voorstellen hoe jij deze matroesjka tot in het hart weet te ontrafelen!!
Een kloppend hart, welke jou horlogehonger op aangename wijze weet te bevredigen.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit mystieke zakhorloge.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat een geweldig leuke hobby is dit toch!

Hent Schreef:

Wat een kanjer van een ding. Goede vondst!!

Ik vind James Christmas of Yarmouth hier . Staan
2 vermeldingen op, maar ik ben geen lid van deze
paysite dus mischien iemand anders??

Maar, Yarmouth ?? Yarmouth ligt op het Isle Of
Wight, dat is wel heel bijzonder voor een
horlogemaker.

Hallo Hent,

Dank je voor de link, die kende ik nog niet. Het is volgens mij welde de zelfde Meneer Christmas want voor zijn achternaam staat ‘Ja’ en een kleine hoge ‘s’ dit zu een afkorting voor ‘James’ kunnen zijn (tu).

groet,

Marc

Brutus Schreef:

Wil je dit soort vondsten niet te vaak plaatsen,
anders wordt ik ook nog enthousiast voor
zakhorloges…

Ff serieus: prachtvondst en veel kijkplezier!
Loopt het horloge trouwens nog?

Dank je, en zakhorloges is iets waar je inderdaad erg enthousiast over kunt worden want er is veel te vinden voor betrekkelijk lage prijzen! Ik zal binnenkort nog een ander oud horloge laten zien waar ik weinig informatie over kan vinden.

Dit horloge loopt overigens nog en voor zijn leeftijd zelfs redelijk nauwkeurig (tu)

Hartstikke leuk verhaal, mooie foto’s en natuurlijk een geweldige vondst!

Tjonge als ik die Aussie was had ik em niet weggedaan… Horloge heeft een aardige reis gemaakt, mooi ding!

Prachtige spillegang, kan niet anders zeggen!
Een goede vangst, ga er maar van uit dat het stofdeksel van Zilver is gemaakt, behoorlijk zeldzaam. kan natuurlijk met een toetsteen set een keer uitgesloten worden.
De deksteen op de kloof is een ruw geslepen Diamant,let wel dat dit een industriele kwaliteit zal hebben oftewel insluitsels en als sieraad niet echt geschikt.

Wat een prachtig uurwerk, en dan te bedenken dat dat vrijwel geheel handwerk is geweest… wow!

Ik weet erg weinig van zakhorloges en vraag me daarom ook een en ander af. Zo doet de vorm van het geheel een indruk geven dat het misschien ergens in heeft gezeten, een doos of wat dank ook, als reishorloge? En voor mijn gevoel is die secondewijzer ook erg vroeg?

Erg leuk zoiets, dat roept weer vragen op en maakt de hobby leuker!

Henrik Schreef:

Wat een prachtig uurwerk, en dan te bedenken dat
dat vrijwel geheel handwerk is geweest… wow!

Ik weet erg weinig van zakhorloges en vraag me
daarom ook een en ander af. Zo doet de vorm van
het geheel een indruk geven dat het misschien
ergens in heeft gezeten, een doos of wat dank ook,
als reishorloge? En voor mijn gevoel is die
secondewijzer ook erg vroeg?

Erg leuk zoiets, dat roept weer vragen op en maakt
de hobby leuker!

Ha Henrik, vergeten te vermelden maar inderdaad, een secondenwijzer op een dergelijk vroeg horloge komt niet veel voor.
Zo’n horloge kan best gemaakt zijn voor een dokter gezien de mogelijkheid het als stopwatch te gebruiken.
het betreft hier een ‘Paircase Verge Fusee’ (ookwel countrymen’s watch genoemd) De kastvorm is vrij standaard voor de periode, degelijk en sober!
Het kan wel zijn dat er nog een derde kast om heeft gepast maar zie geen sporen van slijtage aan de pendant op de foto’s.

Prachtig verhaal, prachtig horloge.

Kan het zijn dat met “Yarmouth” Great Yarmouth wordt bedoeld?
Dat ligt recht tegenover Scheveningen in het graafschap Norfolk.

Ik kende een Engelsman die daar geboren was. Die sprak altijd over “Yarmouth” en nooit over “Great Yarmouth”.

dalecooper Schreef:

Tjonge als ik die Aussie was had ik em niet
weggedaan…

Mee eens, maar ik vermoed dat hij niet eens wist hoe het horloge geopend moet worden, laat staan hoe hij er van binnen uitziet.

Dit was tenminste niet te herleiden uit de foto’s of begeleidende tekst :slight_smile:

RuhleR Schreef:

Prachtig verhaal, prachtig horloge.

Kan het zijn dat met “Yarmouth” Great Yarmouth
wordt bedoeld?
Dat ligt recht tegenover Scheveningen in het
graafschap Norfolk.

Ik kende een Engelsman die daar geboren was. Die
sprak altijd over “Yarmouth” en nooit over “Great
Yarmouth”.

Op het uurwerk staat “St. Yarmouth” verder kom ik helaas niet.

Dank je Mario!!

Heb je ook enig idee van de reële waarde van dit horloge?

En zou het de moeite zijn om de wijzerplaat en wijzers op te laten knappen?

Antwoord mag uiteraard ook via PB.

Groet,

Marc

XXoF Schreef:

Dank je Mario!!

Heb je ook enig idee van de reële waarde van dit
horloge?

En zou het de moeite zijn om de wijzerplaat en
wijzers op te laten knappen?

Antwoord mag uiteraard ook via PB.

Groet,

Marc

Marc,

Hoi Marc,

Lastig te zeggen maar ik denk dat ik voor een dergelijk horloge een bedrag tussen de 300 en 500 euro neer zou moeten tellen als ik het zou moeten kopen.
Op bijvoorbeeld Marktplaats en Ebay met de juiste foto’s en beschrijving een 200 meer.
Ze zijn zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt, zeker voor wat het is en ze zijn allemaal uniek!

Wat betreft de wijzerplaat kan ik je van harte afraden hier echt iets aan te doen, het wordt er met zo’n haarscheur niet snel beter op als je gaat maskeren/opvullen en het kan snel resulteren in een meerdelige puzzel!

Als er nu echt een hap uit miste zijn er wel mensen die dit netjes opnieuw kunnen opvullen met emaille en weer bakken maar dit zal veel meer kosten dan het horloge je nu heeft gekost vrees ik.
Beter zou zijn het geheel eventueel te reinigen in ammoniac (om e.v.t. aanwezig vuil in de barst op te lossen) en schoon te spoelen met gedenaturaliseerd water.
Daarna kun je het geheel eventueel stabiliseren met een spuitbusje transparante lak om verder verval tegen te gaan.
Er kan geen vuil meer binnendringen en het wordt nog door een laagje bij elkaar gehouden, nadeel is wel dat het kan vergelen op den duur.
Uitkijken naar een vervangende plaat kan natuurlijk ook, ik weet uit ervaring dat dit een tijdrovend proces is om alle beurzen af te struinen en alles na te meten. Vermits de diameter en de gaten kloppen zit je nog met de bolling en de pootjes, en net als de horloges zelf zijn die ook vaak verschillend aangebracht.

Super, dank je voor de aanvullende informatie (tu)

Ik ga verder dan maar niets meer aan de wijzerplaat doen. Ik zal hem laten zoals hij nu is en me af en toe verlekkeren op het uurwerk :slight_smile:

Zoals ik eerder in deze post al aangaf heb ik nog een vreemd spillegang zakhorloge liggen wat ik binnenkort ook eens zal fotograferen. Dit is er een uit Frankrijk met een kloof die ik nog nooit eerder gezien heb. Ben benieuwd wat je daarvan zult vinden.