Beste mede forumleden,
Afgelopen weekend heb ik mogen ervaren hoe leuk het is om met uurwerken en je eigen horloge bezig te zijn. Ik ben namelijk een weekend in Rinteln, Schaumburg geweest op het uurwerkseminar van Schaumburg Watches.
Een tweedaags seminar op zo’n 300km rijden (even lekker los op de autobahn…) en dan ben je er. Schitterend middeleeuws (?) stadje, waar toevallig ook nog een wijnfeest aan de gang was.
Aangekomen op vrijdagavond en zaterdagochtend om 9 uur het mooie pand binnen gelopen (waar ik vrijdagavond al even naar binnen heb staan loeren).

Vriendelijke ontvangst en kennisgemaakt met dhr. Schwartz (docent) en 3 andere mede deelnemers (allen Duits).
Na een korte kennismaking en wat theoretische achtergrond, aan de slag. Het uurwerk werd overhandigd , de handopwinder (ETA 6498 ).

Waarbij het principe is: eerst helemaal uit elkaar halen om vervolgens weer in elkaar te zetten. En dat is voor een eerste keer toch lastiger dan je denkt…. Tussen door een bezoekje aan de lokale chinees voor een buffetje en dan weer verder.
Hierdoor krijg je gewoon veel beter inzicht in de werking van uurwerken en hoe mooi het allemaal werkt! Vervolgens ook het afregelen en zorgen dat het ook nog een beetje op tijd wil lopen.

Als dat gedaan is, volgt het uitzoeken van de wijzerplaat en wijzers. Tot slot deze tot een draagbaar horloge completeren (moet nog een betere foto van voorzijde maken).

En het eindresultaat is iets om trots op te zijn (althans, ik was het wel…) Een horloge die je zelf stap voor stap hebt samengesteld! De eerste dag werd ook voldoende uitleg gegeven over historie en de verschillen tussen ETA en andere merken en gebruik van apparatuur. Alles keurig verzorgd met goed materiaal om mee te werken.
Na afloop even het wijnfeest bezocht, lekker gegeten en wijntje(s) gedronken. Voldaan gaan slapen met de beelden van schroefjes en radars op je netvlies.
De tweede dag liep formeel tot 13.00 uur. Aangezien we ruim de tijd namen om vragen te stellen, liep dit uit tot 14.00 uur. In deze tijd was het ETA 2894-2 uurwerk aan de beurt. Hiervoor gold hetzelfde recept. Eerst uit elkaar halen om vervolgens weer in elkaar te zetten. Nu zonder theorie, dus het zou sneller moeten gaan….

Ik en een andere mede deelnemer had gekozen om het uurwerk in de 1000M duiker te plaatsen. Het leuke hiervan was, dat naast het uurwerk ook aandacht werd besteed aan de aspecten van 1000m horloges. We hebben de kasten op waterdichtheid en drukbestendigheid ter plaatse getest. Leuke ervaring.

Na het weer in elkaar hebben van het uurwerk, volgde wederom het af reguleren.

Het werd tijd voor het uitzoeken van de wijzerplaat en wijzers. Ik had gekozen voor zwarte achterkant en oranje wijzers, nadat ik de druk van onze oosterburen had kunnen weerstaan om een hele oranje wijzerplaat te kiezen.

Na veel schoonmaakwerk, en zorgvuldig plaatsen van uurwerk, wijzers etc wat het tijd om het laatste beetje vocht eruit zien te krijgen middels verwarming. Daarna snel de kast dichtmaken en testen of het ook echt waterdicht is geworden.

Aan het einde van deze twee dagen dus veel opgestoken en twee nieuwe aanwinsten rijker. Ik denk niet dat deze snel verkocht zullen worden. Ook een mooie opbergbox erbij (duiker was van hun merk Nauticfish) gekregen. Vind dit een erg stoer en mooi model, ben hier erg blij mee.
De terugreis kon worden aangegaan en na dik 2 uur weer thuis.
Mooie ervaring en heeft me meer inzicht gegeven, waardering voor alle mensen die het vroeger zonder alle moderne apparatuur moesten doen en bovendien veel plezier en 2 nieuwe aanwinsten!!
Grt
HHE