Schokbestendige Super Seiko (1956)

Eigenlijk naar wat anders op zoek, maar bij deze verkoper loont het om altijd even te kijken wat ie nog meer heeft.
Toen zag ik dit ietwat bekraste uurwerk (hoe kan dat nou weer?) maar met een heel gaaf antischok systeem, en natuurlijk lekker oud, 1956.

Het uurwerk, met dus dat aparte systeem op de balanskloof.

Bandje lijkt ook wel origineel? In ieder geval “seiko achtige” nummers op de endlinks. En het achterdeksel heeft nog de kraanvogel, ook leuk antiek Seiko.

Op de gesp staat ook nog iets.

Het bandje was trouwens heel goor, zwart water in mijn Lidll ultrasoon reiniger.

Binnenkant van het deksel, er is kortgeleden naar gekeken, want de verkoper heeft een foto,

Maar bij mij staat er het één en ander op :smile:

(volgens mij wél hetzelfde deksel ja :wink: )

Het bandje was véél te lang! Dat heb ik nog nooit meegemaakt met een horloge uit Japan. Maar een erg mooi bandje dat mijns inziens goed bij het horloge past. Kan ik gelijk ff de voorkant laten zien.

Draagt lekker :smile:

En nog wat plaatjes van de verkoper, die ook erg mooi naslagmateriaal heeft.

En weer bedankt voor het kijken :smiley:

8 likes

Dat is het Antichoc 51 schoksysteem, staat ook op de wijzerplaat :slight_smile: Cool!

1 like

Leuk! Dankjewel!

Wie was er eerder.

Seiko?

of Eta?

Er zijn wat verschillen in opbouw (plaatsing veerton e.d) maar hier zie je wel goed dat Eta niks onderdoet voor Seiko :innocent:

Hij is inderdaad hetzelfde alleen zitten de tandwielen op een andere plek :wink:

Geef mij maar die ETA. Lekker makkelijk en straight to the point systeem voor de pal en palveer. Ook de mobiele piton is natuurlijk ideaal om de beat error makkelijk zo dicht bij de 0 als mogelijk te krijgen.

Het zal intern anders in elkaar zitten,maar ik vind dit uurwerkje van Seiko er zeker niet uitzien als een goedkoop japans werkje.

Die ETA is ook een stuk moderner, zo kan ik het ook natuurlijk :wink:
@AstonMartin Ik ben het met je eens, die ouwe Seiko’s moet je niet onderschatten!
Het leuke is juist dat het antishock systeem eens anders/meer bijzonder is.

Mooie aanwinst, Martijn, en leuk dat er ook nog veel documentatie over is (onleesbaar, maar de plaatjes geven een goed beeld van de verschillende modellen) :ok_hand:

Leuke plaatjes inderdaad.

@AstonMartin ik denk dat je naar oudere ETA uurwerken moet kijken en dan zal er zeker een vergelijkbare opduiken.

Ik heb ook nog een niet shockproof chronometer met een helaas gebroken balans as.

2 likes

Wat ziet dat ouderwetse logo met die patina eromheen er heerlijk uit.
Ik kan me goed voorstellen dat je hier hebberig van werd…!

Of Casio? :wink:

@MartijnV
Mooi stuk horlogegeschiedenis! Gefeliciteerd en bedankt voor het delen!

@AstonMartin wat dacht je van de ETA 1100?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_1100

Proficiat Martijn :grin: Leuke klokjes die vijftiger jaren Seiko Super’s. Jaren geleden kocht ik er een op MP met leuke goud accenten met een gave wijzerplaat. Een minpuntje ze dragen “Japanner” klein maar dat mag opzich geen bezwaar zijn. Afwijking slechts 15 sec. per etmaal toch heel netjes voor een klokje van zestig jaar !

3 likes

Dat is een leuke Seiko Super, mooie antichoc voor de balans. :+1:
Een paar jaar geleden had ik bij een chinese ebay verkoper keuze uit twee Breitlings en een Seiko super.
De Breitlings waren met $80 en $60 niet zo duur, maar de diameter van 30mm en 28mm vond ik te klein.
Dus bleef over deze Seiko Super voor $22 en een diameter van 32mm.
Hij is ook van 1956 maar heeft ook geen antichoc.

.

1 like

Welk uurwerk is dat precies Martijn?

Erg mooi,en wat een apart antischok systeem,geniet ervan :+1:

Tja, een “super” uurwerk? Hij staat volgens mij op de laatste foto die ik geplaatst heb van de verkoper.

Gefeliciteerd Martijn, dat is echt een mooie klok. Ik associeerde Seiko niet met zulke “vroege” horloges. Gaat weer een wereld voor me open! :sunglasses:

Ah ok, als je die iets verder kon identificeren, kan de balansstaf of balans compleet worden vervangen.