School horloges en observatorium chronometers

Dag beste forum leden,

In deze barre tijden wil ik jullie graag toch iets leuks laten lezen. Ik heb dit stuk geschreven over een zeer bijzonder afstudeerstuk van een horlogemaker aan de horlogeschool van Le Locle.
Dit is echt haute horlogerie.
https://www.wristicons.com/blogs/articles/ecole-dhorlogerie-le-locle-observatory-chronometer/

Vroeger maakten horlogemakers als proeve van bekwaamheid een zakhorloge en optioneel ook een polshorloge. Aan het eind van de jaren 60 bereikte deze traditie het hoogtepunt. Toen werden namelijk de beste chronometers gemaakt met de hoogste nauwkeurigheid zoals getest bij de observatoria in Genève en Neuchatel. Al snel kwam daar een einde aan toen de Japanners de Zwitsers versloegen met hun (quartz) precisie uurwerken. De Zwitsers besloten toen om de competitie te sluiten.

De set die ik heb beschreven is uniek vanwege het feit dat die bestaat uit enerzijds een zakhorloge als ook een polshorloge maar vooral vanwege de complete papierwinkel.

Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen.

Met vriendelijke groeten, Wouter

26 likes

Weer eens iets heel anders, dank voor het inbrengen.

1 like

Mooi verhaal en nog mooier horloge. Super ingetogen, totdat je de afwerking van die Valjoux ziet :nerd_face:

1 like

Indrukwekkend vakwerk en fabelachtig mooie uurwerken! Dank voor het delen.

1 like

Mooi verhaal, en weer veel bijgeleerd, Dank voor het delen!

1 like

Mooi, het echte vakmanschap, dank je wel voor het plaatsen!

1 like

Super interessant. Ik dacht heel even dat jij dit setje in je bezit had… :wink:

1 like

Mooi horloge! Ben gek op die stijl, dat is gewoon tijdloos.

1 like

Valjoux is zeer goed afgewerkt, het zakhorloge is echt niet normaal mooi gedaan. Zo verfijnd

50 jaar oud. En zeer mooi

1 like

Geweldig dit !!!

In 1948 koos de horlogemakersopleiding in Biel voor het Alpina caliber 592 gemaakt door J. Straub & Co. als lescaliber. Mijn 598 heeft een centrale secondewijzer ipv een subdial.

3 likes