Schoon schip, nu een fijn dilemma om te hebben

Ik heb een luxe probleem… fijn om te hebben natuurlijk :slight_smile:

Na rijp beraad heb ik besloten enkele van mijn horloges weg te doen om financiele ruimte te maken voor 1 nieuwe (hierover al eerder geschreven…)

Mijn Panerai en mijn IWC zijn inmiddels verkocht, dus de fondsen voor een nieuwe aanschaf stromen binnen.
De Panerai ging eerlijk gezegd zonder al te veel pijn in mijn hart weg, maar met de IWC had ik wat meer moeite. Punt was echter dat er naar mijn mening te veel van mijn horloges buiten bereik in de kluis lagen, waardoor ik al dat moois niet vaak om had. Dus - enkele stuks eruit, 1 nieuwe erin :slight_smile:

Nu het “probleem”: Ik ben er nog niet helemaal uit welke dit dan moet worden.

Er zijn nog enkele kandidaten. Mijn criteria zijn nogal scherp. Ik weet zo langzamerhand vrij nauwkeurig wat ik wil;

  • witgoud
  • diameter (ongeveer) 40 mm. Da’s in 1 opzicht jammer, want dan valt Jaquet Droz, mijn favoriete merk, af. Maar: 40 mm is nu eenmaal wat minder schreeuwerig dan de 43mm van de Grande Seconde.
  • zeer rustige lay-out van de wijzerplaat: geen chrono, dual time of andere toestanden.
  • centrale secondewijzer is een must.
  • bij voorkeur venstertje achterop, met zicht op een uitstekend afgewerkt uurwerk.

Een van de zaken waar ik nog niet helemaal uit ben is een datum: ik prefereer de rustigere look van een datum-loze wijzerplaat, maar betrap mezelf erop dat ik toch regelmatig voor niks naar een datum zoek als ik een horloge zonder datum draag. Omdat dit horloge er een wordt die ik niet in de kluis wil laten verstoffen, heeft praktisch nut wel degelijk invloed op de beslissing.

Het gaat zo langzamerhand eigenlijk nog maar tussen drie modellen / twee merken:

  1. Monard van Moser.
    Lastig te krijgen overigens… Zie je niet bepaald op elke hoek van de straat.
    Mooi uurwerk, lange gangreserve, handopwinder, gangreserve indicator op de achterkant (!!). Allemaal erg fraai…
  2. Patrimony Contemporaine automatic MET datum
  3. Patrimony Contemporaine automatic ZONDER datum

Hier plaatjes omdat ik weet dat velen van jullie ook nogal grafisch ingesteld zijn :slight_smile:

  1. de Moser:

  2. VC MET

    (maar dan in WG)

  3. VC ZONDER

Waar ik naar toe wil met dit alles ? Och, de jacht is een groot deel van de lol, dus ik neem de tijd :slight_smile:

Jullie mening ?

Groet
Mark

Ik vind de H Moser en Cie. echt heel erg mooi. Ik zou (als ik uit die drie zou moeten kiezen) zonder twijfel die pakken. De VC’s doen me werkelijk helemaal niets, hebben ze ook nooit gedaan, zullen ze waarschijnlijk ook nooit doen.

Als ik zelf een klok van jou eisen zou moeten bedenken zou ik misschien eens bij Patek kijken, alleen hebben die niet zo snel een zichtbodem geloof ik.

Je weet exact wat je wilt, dus dat scheelt. :slight_smile: Ik zou gaan voor de Moser. Met name omdat je die het minste tegenkomt; dat maakt 'm ook wel weer uniek. De andere twee zie je nog wel met enige regelmaat. Verder vind ik ze alle drie prachtig.

Maar zoals je zelf al heel terecht aangeeft, is de jacht een groot deel van de lol. Dus denk er goed over na en neem lekker de tijd… (tu)

Lastig :slight_smile:

De Moser zou, ondanks dat het een erg mooi horloge is, voor mij afvallen. Dat is namelijk een recent heropgestart merk. En als je dan toch veel geld uit gaat geven zou ik iets willen dat zijn sporen (lees prijs) heeft verdient door z’n doorlopende geschiedenis.

Op het eerste gezicht zou ik voor de VC zonder datum gaan maar dat komt denk ik door de foto. Omdat ik bij de “zonder” eerst dacht dat het een zwart-wit foto was heb ik op je “met” een experimentje (in zwart-wit omgezet :D) losgelaten om 'm toch in het witgoud te kunnen bekijken:

En die zonder:

Volgens mij hebben ze hetzelfde gedaan als ik :smiley:

En dan blijf ik de “zonder” voor mijn gevoel mooier vinden terwijl mijn verstand het daar niet mee eens is. Gek. Misschien moet je ze allebei (of allemaal) maar eens “live” naast elkaar leggen.

Ik zou overigens zelf niet voor 1 van deze 3 gaan als ik een keuze uit dergelijke horloge zou moeten maken maar dat is natuurlijk niet de discussie maar deze http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,55176,55192#msg-55192.

Heerlijk zo’n luxe probleem.
Stel de aankoop maar zolang mogelijk uit.
Want eenmaal gekocht, dan is de spanning weg.
Veel plezier.

Tja voor mijn budget niet weggelegd maar wel leuk om aan te denken !

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de VC mét datum vanwege praktisch gebruik.

Tja - heb bij Patek nog niet echt iets gevonden dat m’n hart gestolen heeft…
De 5127 vind ik erg fraai en als die in 39-40mm was, zou ik verkocht zijn, maar die is “slechts” 37 mm.
5296 met de “officers dial” is 38mm, maar die wijzerplaat doet MIJ nou weer helemaal niets :S

Groet
Mark

Mark,

Gezien de horloges die je weg hebt gedaan, kan ik deze drie modellen niet zo goed voorstellen…

Ik moet je eerlijk zeggen dat geen van de horloges mij wat doet. Ik weet dat ze duur zijn en een hoog afwerkingsniveau hebben, maar ik vind ze niet stoer genoeg…

Maar veel succes in je afwegingen!

Houd ons op de hoogte!

Tja - ik zoek nog een VC dealer die al dat spul op voorraad heeft… Mag al blij zijn als er een geelgouden Patrimony handopwinder (ultra-plat) op voorraad ligt.

De Glashutte… het was me niet ontgaan dat je daar nogal een fan van was :slight_smile:
Zoals gezegd; de gouden wijzers op de stalen kast is in mijn ogen niet zo fraai en het lettertype ?!? Tja, ik ben er nog niet uit…

Wat een drama huh (:smiley:

Stoer is ook nooit het doel geweest… kwestie van smaak natuurlijk
Groet
Mark

MarkV Schreef:

Stoer is ook nooit het doel geweest… kwestie van
smaak natuurlijk
Groet
Mark

Dat weet ik, Mark. Maar ik doelde meer op de horloges die je hebt weggedaan.

Maar succes!!! Leuke afwegingen!

lekker luxe probleem…hoezo probleem…drie is al een behoorlijke reductie.

Heb je al eens zo’n PP om je pols gehad, voor die paar mm.??

Ik zou een wekendje naar Geneve gaan, volgens mij hebben ze daar een hele leuke VC …en een PP shop…

Kun je lekker ontspannen van je probleem genieten.

Groet Arno.

Sorry, zal wel schelden zijn, maar die VC’s hadden voor mij net zo goed seiko’s kunnen zijn…
Vindt ze niet echt bijzonder.

Ik vind de Moser een pracht horloge. Als ik toch het geld ervoor had…
Succes met je keuze. Ik denk dat bij dit soort horloges het verstand niet echt meespeelt. (zou je ze dan wel kopen vraag ik me af). Maar wat een gevoel geven deze horloges.

Het leuk zo’n keuze te hebben; maar 't is natuurlijk ook knap lastig. Stel dat je achteraf toch… Wat betreft deze drie modellen: Moser heeft niet echt een naam, en dat speelt (later) bij de appreciatie zeker een rol. Dus dan hou je de keuze tussen de VC’s. Ik zou zelf altijd kiezen voor een horloge met datum, dus dan is de keus gemaakt. Pakt u maar in…

Maar toch… Het ontwerp is krachtig door zijn eenvoud, maar heeft daardoor wel weinig zeggingskracht. Er zit ook geen herkenbare ontwerpfilofofie in, lijkt het, het is net te algemeen. Ook de wijzers zijn himpel-simpel (De Moserwijzers zijn tenminste markant, en dat toont meteen iets meer).

En tenslotte: of een horloge echt mooi is, kun je niet van een plaatje beoordelen. Bovendien – dat heb ik vaak – ontdek je pas na wat langer dragen of 't 't helamaal is, of toch “wel goed, maar ik weet 't niet …”. Ze moeten ook lekker aanvoelen. Dus toch een reisje naar een winkel in Zwitserland waar je ze kunt bekijken en 's omdoen. Op de prijs moet dat er afkunnen, zou je zeggen. Kun je ook nog wel een paar Platform-adviseurs meenemen…

Succes en groet,

Johan

hallo Mark,

ben benieuwd of je die Moser nu al eens om je pols hebt gehad en…hem goed hebt bekeken…

Groet Arno.

Wat een heerlijk dilemma! Any which way, you can’t go wrong zou ik zeggen. Alledrie prachtig, subliem en ik denk dat ik de Moser het mooist vind, maar uiteindelijk toch voor de patrimony met datum zou gaan. Een VC heeft toch meer traditie en ik vind een datumweergave toch wel erg handig op een horloge. Succes met je keuze!

wat dacht je van deze ? is wel duurder, maar wat een uurwerk, en zeker een merk dat zijn sporen heeft verdient.

http://www.alange-soehne.com/en/watches/richard_lange.php

iemand had het over verstand en emotie geloof ik hierboven, tsja als dat mee telt dan koop je een Jaeger-LeCoultre Master ultra thin, goedkoper en super afgewerkt ( alleen wel kleiner ).

Dit is ook een prachtig alternatief voor je eisen :

http://www.girard-perregaux.com/collection/collection_detail_en.aspx?id=7&id_montre=134&id_declinaison=125

moest ik perse kiezen tussen de voorbeelden, dan zou ik gaan voor de VC zonder datum.

alle voorgestelde opties zijn mooie horloges, maar de VC met datum zou mijn voorkeur hebben

  1. chique uitstraling
  2. merk met historie (oudste horlogehuis ter wereld (1755))
  3. datum : als je het horloge draagt dan is het tevens praktisch als je weet wat de juiste datum is

Succes met de keuze