Schoonmaakset horloges

Hallo beste forummers,

Ik zie veel tips over met eigen middelen zelf schoonmaken van horloges, maar wil het gevoelsmatig iets serieuzer aanpakken. Ben nogal zuinig op mijn kindjes :grinning: Er bestaan vast ook specifieke schoonmaak setjes voor horloges. Iemand een idee waar dat te verkrijgen is?

Interieur of exterieur?

Met vriendelijke groet,
Inca

Bedoel je zoiets?

Bij Bijoumoderne.nl kost een simpele 1210 euro ex btw. Dus dan moet je het wel echt willen en een collectie van ruim 10 horloges hebben die je zelf wilt servicen. Dan heb je het apparaat wel in een paar jaar terug verdient.

Groet,
Arvid

1 like

Exterieur, aan de binnenzijde waag ik mij nog niet :smiley:

2 likes

Mooie tip!

Dat is wel zeer professioneel zo te zien en wellicht een optie voor in de toekomst.

Zoek iets eenvoudigers maar wel speciaal voor exterieuronderhoud van horloges dan.

7 likes

Haha kan ook , zekers :smiley:

Werkt perfect hoor. De bandjes doe ik nog wel eens in de ultrasoon reiniger (kruidvat) met wat warm water en handzeep (afwasmiddel bevat zouten) en ze zijn altijd smetteloos :slight_smile: daarna even in een badje van WD40 en ze blijven perfect!

1 like

Wel even het bandje van de kast losnemen.

1 like

Serieus hoor, misschien zonder aloe vera en mandarijn, maar neutrale handzeep, zachte borstel en lauw water. Hoeft niks meer.

Was het bandje apart, NATO mogen ook in de afwasmachine, als het leer is, kleine beetje van Nivea na het wasbeurt.

Ik heb al meer dan 100 horloges gereinigd met ouderwetse middelen. Zachte tandenborstel, groene zeep, Cape Cod, houten tandenstoker en geduld zijn mijn simpele tools.

Ik heb wel een eenvoudige polijst setje met pasta’s en verschillende borstels die ik op een drebel of accuboor kan zetten maar gebruik deze zelden, en alleen zonder zwaar aan te zetten. Echt polijsten is toch een vakwerk wat je onder de knie moet krijgen. Wel leuk om op 5 euro klokjes te oefenen.

Ik spoel m’n RVS-horloges (voordat ik ze een tijdje opberg) meestal even af met lauw water en inderdaad wat handzeep. Daarna goed naspoelen met alleen water en even afdrogen met een zachte badhanddoek. Schakels van de band even droogblazen en vervolgens op een keukenpapiertje laten nadrogen voor het opbergen.

Zo voorkom je aankoeken van ā€˜wearer residue’ en hoef je ook niet in de weer met borstels of trilapparaten.

Uiteraard wel goed opletten dat de kroon goed ingedrukt is, maar da’s een open deur.

Als de kroon dicht moet, is het meer een gesloten deur :grin:

1 like

Zo te zien val ik uit de toon met mijn zoektocht :smile:

Maar geef nog niet op met de zoektocht.

Sateprikker of tandenstoker voor de overtollige ā€œhuidā€ te verwijderen op kast en lugs en dergelijke, cape cod voor het oppoetsen van glimmende delen, schuurpapier 1200 voor het verwijderen van krassen en veegjes op stalen banden (wel in de borstelrichting schuren), schuurpapier 800 en 1200 en commandant poetsmiddel voor plexiglaasjes op te poetsen. Stalen banden schoonmaken in lauw/warm water met handzeep en daarna met de fohn droogblazen.
Microvezel/brillendoekjes voor het algemene poetswerk. En ik bezit nog een dremel voor het fijnere schuur en polijstwerk.

Denk niet dat er standard setjes te koop zijn! Je moet van alles zelf verzinnen/maken/uitproberen om ze weer lekker netjes te krijgen.

Succes!

Mijn oude Sonic elektrische tandenborstel doet wonderen met een beetje handzeep…

Als je geen binnerwerken uit de kast haalt is alles bovenop een doek en wat zeep nutteloos.

Als je kan ontkasten: Ultrasoon reiniger.

1 like

Oke het is mij duidelijk, het zal zelf een set samenstellen worden. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit ergens zulke specifieke/betaalbare schoonmaaksetjes gezien, ook niet op beurzen. Dat was mede de achterliggende reden voor mijn vraag. Vraag over ultrasoon reiniger: Doe je daar qua vocht geen kwaad mee?

Bedankt allemaal voor de tips en meedenken!

Je moet uiteraard het binnenwerk uit de kast halen. Steek NOOIT een volledig horloge in de ultrasoon .

Dat dacht ik al, heel fijn dat je het zegt. Dus de kasten reinigen zal daarom handmatig gaan gebeuren :+1: