Schoonmaken en onderhoud Omega Speedmaster

Een vriend heeft z’n Speedmaster Profesional Mark II in het verleden een beetje mishandeld… ::o
Deze ligt al jaren in de kast, en dat is gewoon zonde, deze hoort gewoon om de pols.
Het bouwjaar ligt rond 1983

Wat zou het ongeveer gaan kosten om deze weer up-to-date te krijgen?

Dit kan natuurlijk in verschillende gradaties.
Alleen schoonmaken, nieuwe knoppen en werkend
Schoonmaken, nieuwe knoppen, werkend en polijsten/schuren
Schoonmaken, werkend, nieuwe knoppen, nieuwe wijzers en wijzerplaat, nieuw glas en polijsten/schuren

Is hier iets zinnigs over te vertellen, of moet er eerst wat onderzoek gedaan worden.
En wie zou dit goed kunnen, bij voorkeur omgeving Dronten Lelystad.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jan Ubels en Nico Rijsman, zijn de eerste namen die in mij opkomen. Super klok!

Gaaaaaaf! Deze moet weer om de pols :slight_smile: persoonlijk:

Nieuwe wijzers: niet doen!
Nieuwe plaat: neeeehhhh :slight_smile:
Polijsten: zou ik niet doen of wanneer wel heel licht. Deze is vintage en moet dat karakter behouden.

Wat mij wel opvalt is de band. Is deze nog draagbaar?

En voor wat betreft je vraag. Heb goede ervaringen met Ferrie Schweitzer. Heb zelf in het verleden mijn Omega naar hem opgestuurd. Qua communicatie in wat hij wel of niet moest doen verliep dit zeer prettig.

Ps. Is hier in het verleden al aan gesleuteld?

Daar moet zo op het 1e gezicht best wel wat aan gebeuren,
servicebeurt kost je al gauw ca. 300 euro bij een officiëel
Omega service center. Afhankelijk van wat er aan originele
onderdelen nodig zijn en je wensen omtrent opknappen en evt.
een nieuwe stalen band (ivm. rek) kan het aardig op gaan lopen.

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met W&V maar dat is in Alkmaar
dus niet om de hoek. Ik zou wel eerst een offerte laten maken na
eerst je wensen kenbaar te hebben gemaakt, zodat je later niet
voor verrassingen komt te staan.

Succes!

mvg

deftronic Schreef:
------------------------------------------------------->

Wat mij wel opvalt is de band. Is deze nog
draagbaar?

Ik heb hem even om gehad, ja is draagbaar, alleen wat uitgerekt, dit is denk ik wel op te lappen.

Ps. Is hier in het verleden al aan gesleuteld?

Weet ik niet, dit zal ik na vragen.

  1. Was ik nieuwsgierig
  2. Lijken de 20/40/60 en de uur en minuten wijzer qua kleur sterk af te wijken van de overige. Maar kan uiteraard ook het licht zijn…zie nu kijkende naar historische plaatjes dat deze wijzers standaard wit en oranje zijn. Ze zijn dus gewoon goed verkleurd :slight_smile:

In ieder geval schoonmaken, that’s for sure. Die gekraste body zou ik niks aan veranderen, ik neem aan dat hij nooit geserviced is sinds aanschaf dus een basisbeurt lijkt me noodzakelijk.

Het is mij onduidelijk of het horloge goed werkt. Caliber 861 is gelukkig makkelijk servicebaar.

Ik ben zelf een groot liefhebber van zoveel mogelijk origineel, maar deze kast is voor mijn gevoel te erg hoor. Laten schoonmaken, een nieuw horlogeglas en laten polijsten, en natuurlijk een beurt. Ik zou zelf een nieuwe metalen band kopen. De oude kun je altijd bewaren. De kosten kunnen snel oplopen vrees ik, maar de waarde van een mk 2 racing dial is redelijk hoog.

Breng een vintage omega nooit naar Omega zelf. Ze vervangen ongevraagd alles wat zij nodig vinden, dus ook plaat, wijzers en knoppen.

marijn Schreef:

Breng een vintage omega nooit naar Omega zelf. Ze
vervangen ongevraagd alles wat zij nodig vinden,
dus ook plaat, wijzers en knoppen.

Ik neem aan dat je terug naar de fabriek bedoeld of heb je zelf zo’n
ervaring met een van de (ik dacht 5) Nederlandse geautoriseerde reparatie centers gehad?
Mijn ervaring is nl. dat er in Nederland alleen gedaan wordt wat je afspreekt…

mvg

Frans53 Schreef:

marijn Schreef:


Breng een vintage omega nooit naar Omega zelf.
Ze
vervangen ongevraagd alles wat zij nodig
vinden,
dus ook plaat, wijzers en knoppen.

Ik neem aan dat je terug naar de fabriek bedoeld
of heb je zelf zo’n
ervaring met een van de (ik dacht 5) Nederlandse
geautoriseerde reparatie centers gehad?
Mijn ervaring is nl. dat er in Nederland alleen
gedaan wordt wat je afspreekt…

mvg

Neen, ik bedoel de fabriek zelf. Met ongevraagd bedoel ik overigens niet in strijd met de afspraken. Dit is wat anders.

marijn Schreef:

Ik ben zelf een groot liefhebber van zoveel
mogelijk origineel, maar deze kast is voor mijn
gevoel te erg hoor. Laten schoonmaken, een nieuw
horlogeglas en laten polijsten, en natuurlijk een
beurt.

In dit geval zou ik de kast ook opnieuw laten opmaken, want de ‘brush’ zit er nu in de verkeerde richting op. Daar heeft iemand met weinig verstand van zaken al eens een schuurspons op losgelaten volgens mij.

Wel een prachtig horloge!

Hoi,
Uit eigen ervaring
Nico Rijsman
Heb soortgelijke klok volledig laten reviseren inclusief kastopmaak
Verwacht 600,-
Band zou ik ook nieuwe kopen
Zijn nog te krijgen
Investering totaal circa 900,- maar dat is de klok mijns inziens wel waard
Groet
Arthur

Afhankelijk van het bouwjaar rekent omega tussen de E450,- en de E540,- :

Voorafgaand aan de service ontvang je een estimate en kun je kiezen bepaalde zaken wel of niet uit te laten voeren (vervangen wijzers, plaat etc).

Wesselink en Vreeker komt hier op het fprum vaak ook positief voorbij (Hier heb ik zelf geen ervaring mee) Ik ga meestal naar juwelier Oskam in Rotterdam; een heel kundige man met eigen ouderwetse werkplaats en enorm veel kennis van zaken.

900 euro?! Beetje te veel van het goede.

@JackW
Dit is dan inclusief een NOS band waar je al snel Euro 300,- voor kwijt bent
Complete Service inclusief kastopmaak, nieuwe wijzers etc circa 400 Euro en geen maanden wachten
Groet
Arthur

Frans53 Schreef:

marijn Schreef:


Breng een vintage omega nooit naar Omega zelf.
Ze
vervangen ongevraagd alles wat zij nodig
vinden,
dus ook plaat, wijzers en knoppen.

Ik neem aan dat je terug naar de fabriek bedoeld
of heb je zelf zo’n
ervaring met een van de (ik dacht 5) Nederlandse
geautoriseerde reparatie centers gehad?
Mijn ervaring is nl. dat er in Nederland alleen
gedaan wordt wat je afspreekt…

mvg

Ik liet deze opmerking eigenlijk voorbij gaan, totdat ik vandaag met een hele oud gediende sprak, de hr. Ibink, uit Alkmaar. Hij bezwoer me dat hij een uitzondering wilde maken voor Ferrie, die daadwerkelijk bij Omega heeft gewerkt, en die hij kent, maar voor de rest raadde hij me aan altijd naar Omega zelf te gaan. Er is maar 1 service centre in Nederland. Zie bijgaande kaart. Overige horlogemakers, zo stelde hij, zullen bij vintage horloges zelden de juiste onderdelen hebben, en generieke, aangepaste onderdelen in uurwerken gebruiken. Dit gesprek begon n.a.v. een vintage Omega die ik om had, waar hij nogal lyrisch om werd. Veel van hem geleerd, en hij iets van mij zelf. Overigens, zie kaart: 1 servicecentre in Nederland.

marijn Schreef:

Ik liet deze opmerking eigenlijk voorbij gaan,
totdat ik vandaag met een hele oud gediende sprak,
de hr. Ibink, uit Alkmaar. Hij bezwoer me dat hij
een uitzondering wilde maken voor Ferrie, die
daadwerkelijk bij Omega heeft gewerkt, en die hij
kent, maar voor de rest raadde hij me aan altijd
naar Omega zelf te gaan. Er is maar 1 service
centre in Nederland. Zie bijgaande kaart. Overige
horlogemakers, zo stelde hij, zullen bij vintage
horloges zelden de juiste onderdelen hebben, en
generieke, aangepaste onderdelen in uurwerken
gebruiken. Dit gesprek begon n.a.v. een vintage
Omega die ik om had, waar hij nogal lyrisch om
werd. Veel van hem geleerd, en hij iets van mij
zelf. Overigens, zie kaart: 1 servicecentre in
Nederland.

http://www.omegawatches.com/customer-service/find-
service-center/map

De fam. Ibink is mij ook bekend als import Alkmaarder.
Zijn uitspraken lijken me niet helemaal up to date meer :wink:

Wesselink en Vreeker behoort tot een klein selectief gezelschap
horlogemakers dat officieel voor onder meer Omega reparaties uit
mag voeren en daarom ook originele onderdelen van Omega geleverd
krijgt. Ik had het dus niet over zomaar een reparatie bedrijfje…

Zie: http://www.uurwerkreparatie.nl/

mvg

Deze Speedy mk2 racing wordt steeds meer gezocht. Er zijn twee varianten, Roel (krabong) weet hoe en wat. Doordat Omega de mk2 opnieuw heeft uitgebracht is de verwachting dat de prijzen voor de originele vintage exemplaren nog meer zullen gaan stijgen. Met beleid laten opknappen door bv Wesseling & Vreeker zal zeker de moeite waard blijken.

Zo daar ben ik weer, was even druk met andere zaken.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken, ik ga de adviezen doorgeven aan de eigenaar.
Hij komt wel eens in Alkmaar, dus Wesselink en Vreeker
http://www.uurwerkreparatie.nl/
zou een goede keus kunnen zijn.

Laten we hopen dat hij de investering wil doen en het weer een mooie klok wordt.

Dit is wat ik denk dat het bij Ferry Schweitzer ongeveer het volgende gaat kosten:

Alleen schoonmaken, nieuwe knoppen en werkend --> 250 Euro
Schoonmaken, nieuwe knoppen, werkend en polijsten/schuren --> 300 Euro
Schoonmaken, werkend, nieuwe knoppen, nieuwe wijzers en wijzerplaat, nieuw glas en polijsten/schuren --> 650 Euro

En mocht repareren toch te duur zijn dan koop ik hem wel :+