Hallo, ik ben nieuw op deze site. Mijn probleem: anderhalf jaar geleden kocht ik via internet een Seiko dameshorloge met datumaanduiding. Daar heb je niet veel keus in. Hij kostte 80 euro. Nu staat hij steeds stil en moet hem ik opwinden. In een horlogewinkel in Alkmaar zei men dat het 169 euro ging kosten om hem schoon te maken. Omdat ik bang ben dat ik dan na anderhalf jaar weer hetzelfde probleem heb, wil ik proberen hem zelf schoon te maken. Aan het achterdeksel zitten inkepingen, waaarschijnlijk om hem open te schroeven. Dat kan ik proberen, maar dan? Met terpentine schoonspoelen en een spuitje siliconenspray erin? Is hij na sluiting dan ook weer waterdicht? Kan iemand mij adviseren?
Welkom op dit forum, eest maar een paar foto’s van het horloge, vooral de achterkant.
Openen is een ding, schoonmaken weer iets anders, hoe ver wil je gaan?
Sluiten en waterdichtheid, moeilijk te beoordelen, maar als je netjes werkt en niets forceerd, evt. een nieuwe dichtingsring, dan lukt het wel.
Succes.
beste Alma, opmakend uit je postje kan ik niets anders concluderen dat dit een one way ticket naar een onbruikbaar horloge wordt. Je kan niet straffeloos ‘even’ een horloge schoonmaken/ontvetten en een beetje bijsmeren. Als je nog nooit een horloge hebt opengemaakt is dit wel 100 bruggen te ver. Ik heb een beetje ervaring met rommelen (juiste woord) aan mechanische horloges en ik waag me er na een half jaar ook nog niet aan.
Hallo, ik ben nieuw op deze site. Mijn probleem:
anderhalf jaar geleden kocht ik via internet een
Seiko dameshorloge met datumaanduiding. Daar heb
je niet veel keus in. Hij kostte 80 euro. Nu staat
hij steeds stil en moet hem ik opwinden. In een
horlogewinkel in Alkmaar zei men dat het 169 euro
ging kosten om hem schoon te maken. Omdat ik bang
ben dat ik dan na anderhalf jaar weer hetzelfde
probleem heb, wil ik proberen hem zelf schoon te
maken. Aan het achterdeksel zitten inkepingen,
waaarschijnlijk om hem open te schroeven. Dat kan
ik proberen, maar dan? Met terpentine
schoonspoelen en een spuitje siliconenspray erin?
Is hij na sluiting dan ook weer waterdicht? Kan
iemand mij adviseren?
Alma
raar, dat een seiko na 1.5 jaar het niet meer doet. ik vind het ook niet zo logisch dat een schoonmaakbeurt dan de oplossing is, dat soort problemen komen pas een jaar of 10 later zou ik denken.
ik mis gegevens, maar ik gok dat je een automaat hebt.
het wil soms gebeuren dat de rotor los zit bij een dergelijk jong horloge, en dan valt de schade mee want die is in 5 minuten weer vastgeschroefd. kun je soms horen bij het schudden, dan “schuurt” er iets.
mocht het niet zijn, moet je Robbie eens vragen of hij aan een nieuw kaliber (binnenwerk) kan komen. die zijn er ook vlot in te zetten, doet hij met zijn ogen dicht.
Ik blijf bij mijn punt
Ze heeft hem anderhalf jaar in bezit en vanaf marktplaats gekocht. Of het horloge toentertijd nieuw was weet ik niet. Heb je seiko damesautomaten voor 80 euro nieuw?