Schoonmaken horlogewijzerplaat

Beste Lezers
Ik heb een aantal horloge`s waarvan de wijzerplaat wat verweert zijn bruine stipjes en sommige
wat bruin aanslag weet iemand hoe je dit kan verwijderen.
Ik heb ooit van iemand gehoort dat je het met een stukje aardappel een wijzerplaat kan oppoetsen??..
graag een tip
Prettig weekend
Thomas

ik zou dat van die aardappel maar vergeten, lijkt me een “broodje aap” verhaal.
Het schoonmaken van een wijzerplaat is eigenlijk altijd af te raden, omdat het heel erg riskant is, maar goed:

Gelakte wijzerplaten die vergeeld zijn, zijn zowieso niet schoon te maken, de vernislaag is dan verkleurd, en dan is er niks aan te doen.
Zijn het kleinere vlekjes, dan kun je met een wattenstaafje gedoopt in amonia, over de vlekjes heen “rollen” (vooral niet wrijven of vegen!!! Als je mazzel hebt, verdwijnen de vlekjes, heb je pech, dan heb je een wazige lichte vlek op je wijzerplaat en/of is de opdruk daar in een oogwenk opgelost; dan ben je nog veel verder van huis.

Verzilverde wijzerplaten, die kun je soms wel reinigen door ze in een “sieradenreiniger” (bv silverdip) te dompelen; ook hier geldt: soms gaat het prima, soms doet 't niks, en soms verdwijnt de hele opdruk voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen!
Sommige aanslag-vlekken op gelakte wijzerplaten verdwijnen trouwens ook in deze silverdip vloeistof.

Kortom: het schoonmaken van een wijzerplaat blijft een grote gok, is er sprake van een lichte “patina” blijf er dan maar vanaf; is het eigenlijk niet meer om aan te zien, dan kun je de gok nemen, voordat je de plaat alsnog wegstuurt voor opnieuw opmaken.

Deze verzilverde wijzerplaat van een ouwe chrono lukte wel OK:

Voor:

en na:

Groet,

een gewaarschuwd mens telt tot twee, alvast hartelijk dank voor je advies die zal ik zeker op volgen.
het verbaast me wel dat er zo groot verschil te zien is betreft het chrono wijzerplaat deze is wel erg mooi geworden.
Groet Thomas

Is dat horloge van jou, Paul ?
vooral op de 2 de foto ziet 't er niet meer uit.
op de laatste foto ziet het weer super uit (tu) zo te zien heb je niet alleen de wijzerplaat schoongemaakt :slight_smile:
lijkt me meer een ““projectje”” ofwel een volledige revisie van deze 30tiger jaren merk Idranob ? en wat voor uurwerk zit er in deze monopusher ?

groet, André

Hoi André,
dit is die Landeron kaliber 1 (hoewel er een 2 onder de wijzerplaat staat geslagen…) die ik al een paar maanden in mijn “projekten” doos heb liggen; had 'm ook al gebruikt voor het vergelijk met de Löwenthal kaliber in jouw Morrow:

Ik heb zondagochtend alleen even de wijerplaat schoongemaakt, en de kast opgepoetst met Brasso (alle goud was eraf gesleten) voor de foto; ik was serieus alleen van plan om een fotootje van de wijzerplaat te maken om naar Betghe te sturen met de vraag of hij deze kon restaureren! :smiley:
Ik zal het klokkie een grondige beurt geven zodra ik m’n “horlogemakersdipje” te boven ben.

Groet,

2 oude bekenden naast elkaar, ik herken jouw exemplaar nu aan de opwindkroon, zou eigenlijk een goudkleurige op moeten :slight_smile: de achterkant en het uurwerk zien er ook nog aardig uit met de motorkap zo open.
komt dat dipje door al die lastige projecten die je krijgt , zoals 8 daagse uurwerken verherbouwen :smiley:
heb er trouwens nu één gekocht met de opwindkroon aan de zijkant , tis maar dat je 't weet.

groet, André