Schoonmaken stalen horloge

Beste horlogeliefhebbers,

Ik ben sinds september vorig jaar in het bezit van een TAG Heuer Aquaracer met stalen band. (voor het eerst dat ik een verjaardagscadeau voor mezelf koop) :stuck_out_tongue:

Wat ik me alleen afvraag, is hoe je een horloge het beste kunt schoonmaken zonder dat het nadelige effecten heeft op de kast of op de band. Ik maak hem ongeveer eens per week grondig schoon met een vochtig washandje en het glas met een zacht doekje. Soms maak ik de band en de kast ook schoon met zeep (Dettol). Echter, is dit allemaal wel handig of niet?

Ik ben het bij diverse juweliers gaan vragen, maar elke zegt globaal iets anders; van soppen tot een droge zeem, om maar wat voorbeelden te noemen.

Hoe doen jullie dit?

Bij voorbaat dank!

Rogier

Hallo Rogier,

Allereers welkom op het forum…

Schoonmaken van een horloge…? Daar kan ik je niet verder mee helpen, zorg dat je genoeg klokkken verkrijgt en je kunt wisselen wanneer je wilt :wink:

VrGr,

Vincent

welkom op dit mooie forum

Een stalenband kun je in een bakje leggen doe er wat waspoeder in en schud het dan vol met kokend water 15min laten liggen en afspoelen je weet niet wat je ziet
Met het horloge zelf heb ik niet zo’n ervaring

grPieter

Ik denk niet dat er een standaardoplossing is. Hangt trouwens ook af van de mate van vervuiling. Maar als je het elke week doet kan het echt ernstig zijn.
Ik gebruik voor dit soort zaken 2 zachte brillendoekjes. Een maak ik licht vochtig om het ergste weg te halen, de droge om het op te poetsen.
Voor je stalen band, kun je een eventueel een zachte tandenborstel gebruiken.
In principe geen chemische middelen gebruiken, omdat je niet weet welke uitwerking dat kan hebben.

Lacroix Schreef:

Ik denk niet dat er een standaardoplossing is.
Hangt trouwens ook af van de mate van vervuiling.
Maar als je het elke week doet kan het echt
ernstig zijn.
Ik gebruik voor dit soort zaken 2 zachte
brillendoekjes. Een maak ik licht vochtig om het
ergste weg te halen, de droge om het op te
poetsen.
Voor je stalen band, kun je een eventueel een
zachte tandenborstel gebruiken.
In principe geen chemische middelen gebruiken,
omdat je niet weet welke uitwerking dat kan
hebben.

Heren,

Dank u voor de helpende antwoorden. Ik hoef nooit grof schoon te maken want mijn horloge draag ik alleen als hij niet vies kan worden of onderhevig zal zijn aan te veel beweging (sporten e.d.) Tijdens het koken, slapen, douchen of andere activiteiten doe ik hem af. Hij zit er dan ook echt uit als nieuw. Aangezien ik de band niet zelf kan verwijderen zit het sopbad er niet in. Ik ga over op brillendoekjes aangezien dat denk ik toch het meest veilige is.

Erg leuk forum dit. Ik las er al heel lang op, maar sinds vanavond me pas lid gemaakt. Ik zal zeker meer posten!

Groeten,

Rogier

Hallo Rogier!

Allereerst van harte welkom op het forum.

Ik heb net als jij een Tag Heuer Aquaracer automaat. Zelf maak ik hem zelden schoon omdat ik er erg zuinig mee ben.

In de bijgeleverde handleiding werd geadviseerd de horlogeband maandelijks schoon te maken met wat lauw water en zeep.

Pas wel op met te heet water. De ‘schok’ van het ineens veel warmer worden zou de waterdichtheid niet ten goede komen. Dit weet ik gelukkig niet uit de praktijk maar is iets dat ik hier heb geleerd.

Vriendelijke groeten,

Joram Krol.

welkom op dit prachtige forum en ik hoop dat jij er net zoveel plezier aan beleeft als ik gr hans