Schoonmaken uurwerk

Ik ben sinds kort ook een beetje aan het knutselen aan horloges en vroeg mij af of je een uurwerkje in zijn geheel kan schoonmaken of is het beter alle onderdelen eraf en uit te halen? Dit laatste is dan natuurlijk niet aan mij besteedt want daar weet ik nog te weinig van.

Het gaat hier om een oud klokje waarvan ik dacht dat hij het nooit meer zou doen. Toen ik het achterdeksel eraf had gehaald bleek het er toch nog netjes uit te zien, vandaar. Er zit nog wel enigzins beweging in het uuwerk want als ik het heen en weer beweeg gaat het balanswiel ook heen en weer, maar stopt daarna toch weer vrij snel. Er zal ongetwijfeld meer aan de hand zijn, maar dat moet ik nog ontdekken.

Gr., Mark

Beste Mark,

Best probeer je eens een horloge te de- en monteren met een sloopuurwerk.
Het vraagt veel oefening en zeker zonder eerst een theoretische les, men moet er niet blindelings aan beginnen, want dan beland alles in de vuilbak.
In de rubriek “encyclopedie” van het forum, staan afbeeldingen van verschillende delen van een uurwerk. Bestudeer deze eens zodat je een begrip hebt van hoe iets functioneert. Op het internet zijn nog veel site’s die uitleg geven van de werking.

Hou ons maar op de hoogte en veel suc6.

De “encyclopedie” ken ik ja. Daar heb ik al veel naar gekeken, maar kijken is niet genoeg. Ik zal inderdaad eens een sloper er bij nemen om wat te oefenen. Tijdens het sleutelen zal ik ook wat foto’s maken en ze hier plaatsen.

Gr., Mark