Schoonmaken wijzerplaat Cartier, hoe?

Iemand enig idee hoe ik deze ietwat vuile/verkleurde (ook op de ‘gouden’ blokjes!) wijzerplaat van een dames-Cartier het beste kan schoonmaken? Ik heb de zoekmachine gebruikt en heb geconcludeerd dat lauw water en zeep misschien wel het beste werkt, maar heeft iemand de ‘gouden tip’? Ik wil het horloge over twee weken aan mijn moeder cadeau geven dus enige haast is wel geboden :wink: Bedankt!!

Probeer het eerst eens met rodico premium

Rodico kan geen kwaad en is altijd een goed plan.
Maar als dat niet werkt kan je hardere maatregelen nemen.
Ik heb wel eens een goed resultaat behaald met een lauw sopje en een ZACHTE tandenborstel. Als de aanslag vettig is kan je ook poetsen met een zachte katoenen doek en alcohol (ethanol 70%). Een oud versleten katoenen T-shirt is de beste poetsdoek die je kan vinden.

Pas op met Radium wijzerplaten, soms poets je de markers makkelijk weg, dat is jammer en je verspreid radioactieve stof.
Wees voorzichtig met het gebruik van een ultrasoon bad, een oude wijzerplaat kan je daarmee flink beschadigen!

Dank heren, ik heb de Rodico direct besteld. Ik ben benieuwd!

Hoe kan ik trouwens (na het weer in elkaar zetten) zorgen dat de binnenkant van het (saffier)glas volkomen smetteloos wordt? Het zit nu onder de vingerafdrukken etc. Ook met Rodico en/of een sopje?

Hoe kan ik trouwens (na het weer in elkaar zetten)
zorgen dat de binnenkant van het (saffier)glas
volkomen smetteloos wordt? Het zit nu onder de
vingerafdrukken etc. Ook met Rodico en/of een
sopje?

Glas poetsen met ethanol en de laatste stofjes wegblazen met zo’n knijp-blaas balletje.

Al resultaat?

Sorry, nee ik ga er komend weekend aan beginnen :slight_smile: (beetje druk gehad)

Hmm, Rodico had niet echt het gewenste resultaat…(wel voor de gouden blokjes trouwens). Ga toch maar eens met ethanol aan de slag dan. Loop ik veel kans om de wijzerplaat dan te verzieken?

Hallo Ramone,

Probeer het eens met een wattenstaafje en spiritus.
Niet teveel ‘nat’ maken, omdat het uurwerk nog inelkaar zit.
Eerst voorzichtig aan de rand proberen!
Het lijkt me dat er onder de ‘VI’ al eens ‘iets’ gerepareerd is.
Dus wees voorzichtig.
Vooral bij de zwarte opdruk.

Met vriendelijke groe,
Inca

Het schoonmaken van een dergelijke wijzerplaten is zeker niet aan te raden omdat je het in de meeste gevallen erger maakt dan het al was.
Ik spreek uit 35 jaar ervaring.
Bij wijzerplaten uit de jaren 30, 40, en 50 was de samenstelling van de lak anders en is er in sommige gevallen nog wat eer te behalen.
in dit geval is er vocht gekomen tussen de verflaag en de afdeklaag.

Niets aan doen ! anders laten opmaken of een goede donor zoeken.

Gr Jan ubels

Ben benieuwd: is het al gelukt?

Heb maar besloten om (grotendeels) het advies van Jan Ubels op te volgen… Heb er dus nauwelijks iets aan gedaan. :slight_smile:

Hij ziet er op de foto eigenlijk ook nog wel goed uit hoor!

Ik vind het er ook wel netjes uit zien. Het is geel en wit goud. Niks aan doen!

@vouwfietser

Ik zit al een tijdje op een nieuwe glaspakking te wachten en dacht het standaard glas te pakken om weg te gooien maar pakte met me vette vingers dus mijn saffier glas.

Klopt het dat Rodico + glas alleen maar vlekken achterlaat ?
Ik dacht namelijk met Rodico die vette vingers wel weg te kunnen halen.

Geeft ethanol + saffier met Ar coating geen problemen?

Op advies van de opticien heb ik katoenen baby luiers gehaald om te poetsen.

Alvast bedankt!

:laughing: :joy:!

Ik gebruik het stofdoekje van mijn bril, en daarna de lensblazer. Dan zijn de vette vingers weg. Dan rodico en daarna de lensblazer. Daarna nog een keer rodico en daarna de lensblazer. Daarna nog een keer… you catch my drift.

Net zolang tot ik geen stofje meer kan zien, dan gaat de kast met de linkerhand omlaag terwijl ik met rechts de lensblazer blijf gebruiken. Ik heb zo’n ontzettende hekel aan een gemist stofpuntje.

Dan moet ik namelijk van mezelf weer opnieuw beginnen :smile: Maargoed, ik heb dit mezelf geleerd, geen idee hoe een echte horlogemaker het doet.

@PeterLC, @Klokkengek Halp ons peasants eens eem op weg :smile:

3 likes

Gaat bij mij ongeveer net zo. Tot de laatste seconde voor de “mating” kast & uurwerk, check-check-re-check-quadruple-check. En als het werkje er eenmaal los in zit, uitvoerig turen op zoek naar dat ene gemiste stofje. :slight_smile:

Wat zeker streepvrij schoonmaakt is 100% alcohol. Wasbenzine werkt niet super. Maar ik gebruik liever helemaal geen vloeistoffen; heb een Selvyt doek voor binnenkant glas. Pluist wel iets, maar veel minder dan bijv. een schone theedoek.

Rodico laat altijd wel iets aan residu achter, maar het ligt er een beetje aan hoe vers het is. Hoe viezer de Rodico, hoe beter het resultaat. Seriously!

2 likes

Die er dus altijd wel is na de eerste keer :unamused:.[quote=“PeterLC, post:17, topic:26428”]
Rodico laat altijd wel iets aan residu achter, maar het ligt er een beetje aan hoe vers het is. Hoe viezer de Rodico, hoe beter het resultaat. Seriously!
[/quote]

Dit wist ik niet, bedankt voor de tip Peter

3 likes

Als ‘amateur horlogemaker’ kan ik hier natuurlijk niets zinnigs aan toevoegen, dus dat ga ik niet proberen.

Bij mij gaat het op dezelfde manier, alleen minder handig :grin:, en als doekjes gebruik ik gewone brillendoekjes zoals je die bij de opticiën krijgt, soms eerst vochtige brillendoekjes. Aan het eind ook de Bergeon handblazer erbij. Ik vind Rodico te vettig, maar dat is een persoonlijke keuze, dus dat gebruik ik niet op glas.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik in mijn eigen leerproces- tot nu toe- alleen met zakhorloges bezig ben en eigenlijk nooit tevreden ben over het resultaat. Het blijft altijd min of meer ‘smoezelig’ :grin:

Edit: ik zie nu pas dat jouw vraag eigenlijk ging over saffierglas. Mijn antwoord was gebaseerd op gewoon glas en acrylglas, en alleen vanuit mijn eigen ervaring. Dat even voor de experts onder ons.

2 likes

Bedankt voor de reactie.

Mijn Rodico was helemaal nieuw en het werkte voor mijn echt niet
Elke keer had ik alles schoon en liet de Rodico weer een vlek achter. Ik depte alleen en vreef niet.
Ik zal vast wel wat verkeerd gedaan hebben.

Zonder vloeistof moet het dus goed tedoen zijn?

Blaaspompje enz heb ik allemaal wel.
Deze week weer een poging.

Verdere tips zijn welkom.

Dat zal ze leuk vinden Han!

2 likes