schoonmaken wijzerplaat

beste leden
ik krijg volgende week een mooie seiko binnen. Ik wil graag de wijzerplaat schoonmaken maar weet niet goed hoe kunnen jullie mij?
groetjes Jules

1 like

Dit is behoorlijk lijp. Je tast een wijzerplaat snel aan. Zelf nog niet aangedruft buiten heel voorzichtig stippen met rodico. Lees graag mee naar de tips :+1:t4:

Van die plaat afblijven dan!

Serieus ik lees eigenlijk alleen maar dat de situatie verergert na ingrepen. Zelfs door profs uitgevoerd kan het misgaan.

Heb je een foto van het horloge?

@Tinuske

Hij mist kroon en seconde wijzer

Maar er is dus geen manier om hem schoon te maken ook niet met dregt water en tandenborstel of ultrasonic cleaner? @Tinuske

Op de wijzerplaat wrijven lijkt me sowieso een slecht plan. Ultrasoon is misschien een optie.

Eerlijk gezegd denk ik dat de plaat niet alleen vies is. Zelfs de tekst is bijna weg. Geen idee waardoor.

Haha er valt weinig schoon te maken hij is al schoongemaakt met nagelremover lijkt wel

3 likes

Geen goed idee met spuig kan van alles in zitten

Hooguit water met wattenstaafje

Ik maak wijzerplaten schoon met speciale autowax voor autolak


Before en after sleepspoor (andere wijzers I know)



Before after

2 likes

Zelfs de wijzers in een andere vorm gepoetst

1 like

Hoorde er origineel op dat is het fijne van alle onderdelen bewaren het gaat immers om de wijzerplaten

1 like

Beide begin jaren 70

Deze wijzerplaat is zo ver heen dat autowax niet meer werkt

1 like

Die ga je niet meer schoon krijgen. Die is helemaal aangetast door vocht lijkt het. Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar als de plaat zo vochtig is vrees ik voor het uurwerk hetzelfde.
En die missende secondewijzer is die kwijt of kon ie niet meer worden teruggeplaatst omdat er misschien meer aan de hand is? Dat asje lijkt me ook niet helemaal maar in het midden te zitten.

2 likes

@GiveMeYourDough Ik heb er €30 voor betaald bandje, kroon, en seconde wijzer missen. Hij zegt dat het uurwerk werkt maar wel een onderhoudsbeurt nodig heeft. Goed prijs?

Tsja. Ga die onderdelen maar eens bij elkaar sprokkelen. Dat lijkt me al een uitdaging op zich.
Geen idee wat de waarde zou kunnen zijn als ie origneel en in goede conditie is. 200-300 Euro?
Ik denk dat je daar al snel aan komt voor je zover bent.

Edit:

Deze verkoper heeft veel NOS Seiko spullen.
Bekijk dit op eBay

Dan heb je nog speedtimerkollektion.com uit Nederland die ook veel van die meuk heeft.

Maar wat Ruud hieronder zegt lijkt me het beste advies.

Weggooien, uithuilen, opnieuw beginnen.

Misschien leuk project om uit elkaar te halen.

3 likes

Een Seiko Seahorse. Heel leuk horloge, maar ik vrees dat het lastig wordt om aan de goede onderdelen te komen, om het horloge weer in een nette staat te krijgen. De wijzerplaat is te ver heen en lastig te krijgen, net als de secondewijzer. Daarbij zal een beurtje zeker nodig zijn. Als je dat niet zelf kan, dan wordt het een dure grap en gaan de kosten de waarde voorbij. Uurwerkje bewaren als donor voor een volgend project, of als donor op eBay zetten.

Natuurlijk is dit mosterd na de maaltijd, maar je had beter eerst advies kunnen vragen en daarna pas de koop kunnen doen.

De plaat is niet te fixen, een secondewijzer en originele kroon zijn onvindbaar en het uurwerk servicen kost ook wel wat. Onderaan de streep kun je (zeker als je het niet zelf aan de slag kan) beter een Seahorse in betere staat kopen en dit uurwerkje als reserve horloge bewaren voor de onderdelen.

Succes!

Gewoon proberen nix te verliezen