ben nieuw op dit forum en had gelijk een vraag over het sprekend horloge.
bij mijn schoonvader is een aantal jaar geleden alzheimer geconstateerd en het
moment is aangekomen: hij kan geen klok meer kijken, hij snapt het niet meer,
wat betekenen die wijzers nou precies.
het is een situatie waarvan je weet dat het alleen maar slechter gaat dus proberen we er alles aan te doen om het voor de man zo makkelijk mogelijk te maken.
nu kwamen we bij het sprekend horloge, alleen ik weet niet welke we het beste kunnen aanschaffen aangezien ik geen geluidsfragment kan horen.
het mooiste zou zijn als er één te koop was die echt: kwart over, half 5 etc. zou zeggen maar ik denk zelf dat dat niet kan en dat het horloge het meer zal zeggen als: het is dertien uur vijfentwintig.
Ja, ik denk dat de meeste sprekende klokken de tijd haast letterlijk digitaal verwoorden. En dan ga je ook nog een Nederlands sprekende klok moeten vinden…
Maar een gewone duidelijke digitale klok, zou ie dat niet kunnen gebruiken ?
Een klasgenoot van mij heeft een horloge genaamd ‘The Parrot’ van het merk Konomo. Dit horloge zegt de tijd, weliswaar in het Engels (bv : ‘twelve fifteen’ of ‘eight o nine’).
Ik geloof dat hij 30 euro kost.
Vond het wel interessant dus maar gewoon even gegoogled. Vind diverse filmpjes van mensen die een dergelijk horloge hebben aangeschaft en er een korte review van hebben.
Dus denk dat dat sowieso gaat helpen en zelfs beter is dan een geluidfragment. Dit aangezien je nu ook de stem hoort van een persoon tijdens een review en daardoor een soort van referentiepunt hebt.
Hier één filmpje:
Daarbij zijn er veel modellen te vinden door te zoeken op talking watch.
Succes en ben benieuwd naar je bevindingen als je het horloge eenmaal hebt!
In de wereld van jouw schoonvader zal er nu of binnenkort geen tijdsbesef meer bestaan. Hij zal de meegedeelde tijd wel verstaan, maar kan (straks) niet meer “vertalen”, wat die tijd voor hem betekent. Dat is althans de ervaring met mijn moeder.