Mijn vriendin heeft een schoorsteenklok gekregen van haar oma. Kan wel opwinden maar gaat niet lopen. Doe ik iets verkeerd? Heb hier geen ervaring mee. Zou het zo leuk vinden voor haar om de klok weer aan de praat te krijgen. Hamers werken en klok klinkt bijzonder gaaf.
Wie kan me verder helpen? Weet het merk en bouwjaar niet, wie weet dat wel?
Probeer eens de wijzers over het hele of halve ur te bewegen om vast te stellen of het slagwerk werkt.
Volgens foto 1 naar 10 uur, de uren wijzer is niet goed uitgelijnd. Als er 10 geslagen wordt, mooi.
Je kunt de urenwijzer dan op de 10 zetten (wijzer iets verschuiven).
Neem het uurwerk uit de kast (eerst de wijzers er af).
Je kunt de schroefjes van de ankeras losnemen en het anker er uit nemen. Begint het raderwerk derict te draaien, dan is het gangwerk nog vrij aardig. Als het nagenoeg stil blijft staan, kun je het proberen mee te helpen draaien. Meestal loopt het gangwerk dan ook wel door. Maar het uurwerk moet wel uit elkaar en gereinigd worden.
Schudden voor gebruik lijkt me niet bevorderlijk. Neem vooral het losse deel van de slinger er eerst af. Het bovenste deel van de slinger zit min of meer los op de ankeras. Als dat verschuift raakt de tik uit de "beat’, waardoor de tik, tak duidelijk niet meer even sterk klinkt. Dat moet dan eerst gecorrigeerd worden.
Het anker demonteren van een uurwerk dat misschien volledig opgewonden is is zeer onverstandig.
Het raderwerk gaat dan inderdaad draaien, en hard ook. Daar kan iemand zijn vingers lelijk aan bezeren.
Altijd eerst de spanning van de veer halen, maar dat is geen werk voor een leek.
Terug naar de pendule, slijtage door oude opgedroogde olie is meestal de boosdoener. Alleen schoonmaken is dan niet voldoende. Een klokkenmaker biedt uitkomst. Zal helaas niet goedkoop zijn.
Bouwjaar is 1930/1950.
Succes.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, vooral als je niets over de historie weet. Maar veelal worden uurwerken van klokken, pendules enz. net zo lang ‘gebruikt’ totdat de veer de wielentrein niet meer vooruit krijgt. Dan blijft het ook nog vaak ongebruikt staan, neem van mij aan dat menig uurwerk niet meer draait als het anker wordt weggenomen.
De opwindveer ontspannen met niet het juiste gereedschap, dus ontspannen met de opwindveer, geeft vaker letsel, dan aflopende tandwielen. Nog los van de vraag wie zijn vingers daar in wil steken.
Het uurwerk uit elkaar nemen en reinigen
Ik ben bang dat we niet hetzelfde bedoelen met reinigen en schoonmaken.
Heb ik nog nooit meegemaakt, De tappen slijten de lagers uit zodat er juist meer speling inkomt. Hierdoor treedt er krachtsverlies op zodat de veer de slinger niet meer in beweging krijgt.
Ontspannen met de opwindsleutel.
Reinigen en schoonmaken is hetzelfde, ik bedoel dat de klok ook gerepareerd moet worden. Dus o.a. ook tappen polijsten en lagers verbussen enz.
We zijn het in ieder geval eens dat je een leek jouw advies niet kan geven.