Beste HF vrienden,
Sinds een aantal weken ben ik de trotse eigenaar van een Squale 1521. Maar naar het zwemmen in een rivier een goede bbq en daar na een avond stappen draaide de bezel niet meer. Dus ik voorzichtig de schroefjes los gemaakt de veer en de bezel gedemonteerd schoongemaakt en weer gemonteerd. Maar daar ging het mis. Al tijdens het positioneren en zonder kracht te zetten knapte er een schroefje.
Nu heb ik dus 2 uitdagingen. 1 hoe kom ik aan een schroefje en 2 hoe krijg ik het oude schroefje uit de bezel?
Zit ie vast op dat schroefje? Anders de rest weer los halen en van de binnenkant er uit proberen te duwen?
Dat is mooi ruk…
Als je de bezel er nog af kunt halen dan kun je waarschijnlijk het schroefje wel weer losdraaien vanaf de binnenkant.
Anders ben je aangewezen op de thermische lans van Aage M.
Oei das nie best, beter even onder lauw water kunnen houden met wat afwas.
Maar daar heb je nu niets meer aan
Dat moet een ruige avond geweest zijn, want dat is mij nog nooit gelukt in de zeven jaar dat ik een 1521 had.
Grappig genoeg helpt met schoon lauw water spoelen, afdrogen, en dan een druppel olijfolie tussen de bezel ook als een tierelier.
@royke74 , kassa 1. @royke74 , kassa 1, alsjeblieft.
Ik zou het namelijk gewoon even via een Squale servicepunt laten fixen. Zelf modderen is iets waar je blijkbaar niet goed in bent.
Zelf al eens een automaatkloof-schroef in een Squale gemold. Bij het losdraaien. Ze draaien daar die schroeven veel te strak aan. Is voor mij reden om ze niet meer aan te nemen. Dit zijn nota bene hittegeblauwde/semi-geharde schroeven, juist om net (net!) wat steviger aangedraaid te kunnen worden. En dan toch met rood-aanlopend hoofd en blauwe vingers die schroevendraaier hanteren bij de assemblage. Buiten die Squale nooit eerder meegemaakt.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Misschien zijn nieuwere squales wel vergevingsgezinder, wat weet ik?
Helaas zijn wij geen service center en krijgen daar ook moeizaam onderdelen voor. Dwz dat reparaties , ook voor ons, altijd via Squale zelf lopen.
Klopt, maar dat geldt ook voor je concullega’s in het noorden. Ik had het ook over een reparatie via Squale. Of mag je als particulier zelf dingen naar Squale sturen?
Dat zal dan toeval zijn geweest. Ik heb ze al regelmatig gedemonteerd om een uurwerk af te stellen. Dat gaat altijd prima
Ja… dat gaat idd via een reparatie formulier zoals @Nash laat zien. Zo moeten wij ze ook aanmelden voor service of reparatie
Ik ben er eens eentje kwijt geraakt nadat ik de duikring had vervangen en even geen loctite in huis had. Heb Squale toen verzocht wat extra schroefjes mee te sturen met een wijzerplaat die ik bij ze in de bestelling had staan maar dat hebben ze jammer genoeg niet gedaan.
Ik zou ze zelf mailen met de vraag of ze er een paar kunnen opsturen. Lukt dat niet zou ik bij een horlogemaker langs gaan. Ik had de mazzel dat ik net een cursus uurwerktechniek aan het volgen was bij Chronoglide en daar heeft een van de mannen een perfecte vervanger weten te vinden.
Meestal als de kop afgebroken is zit het rest stukje er spanningsvrij in. Met veel geduld zou je het er dan nog uit kunnen draaien. Je zou kunnen proberen er met een stukje hard metaal (gebroken opwind veer op maat maken) er een klein gleufje in te maken. Is wel monniken werk maar voor niets gaat de zon op….
Tenzij je zelf erg handig bent, zou ik even langsgaan bij een horlogemaker. Succes!
Als het stukje er echt los in zit zou je het nog kunnen proberen met een klein bolletje rodico aan de punt van een satéprikker.