Schroefdraad

De Kroon van mijn Tag Heuer Aquaracer loopt niet meer lekker. Hij gaat maar heel stroef dicht. Wat kan ik hiermee doen? is zoeits te verhelpen?

MVG,

Joram Krol.

Misschien zit er vuil tussen en moet je 'm laten schoonmaken?

Idd, met de loep even inspecteren of de schroefdraad niet vuil is, daarna kan je een héél klein beetje horloge-olie (of heel fijne machine-olie bij gebrek eraan) op de schroefdraad aanbrengen en zien of dat soepeler gaat.

Ook kan je eens nakijken of de rubber-afdichting die in de kroon en in de tubus zit nog goed op hun plaats zitten.

Veel sucess !

MVG;

Morse.

Zou ook kunnen dat de koppeling van de schroef, het gedeelte dat in en uit schuift in het draadgedeelte van de kroon, gebreken vertoont. Het is dikwijls dat de 8 kant van de bus afgesleten is en schokkerig draait bij het opwinden.
Hier neem ik aan dat het probleem zich voordoet bij het opschroeven van de kroon, doen zoals Morse voorsteld.

Dit is misschien een beetje beside the point, maar de ervaring heeft mij geleerd dat het verstandig is om handopwinders met een schroefkroon met een heen en weer draaiende beweging op te winden, zodat de kroon minder gauw onbedoeld in de schroefdraad grijpt waardoor deze op den duur beschadigd kan raken.

Klopt, maar de juiste lengte van de opwindstift bepalen is zeker ook belangrijk, zodat de kroon niet te dicht tegen de schroefdraad komt. Men heeft ook dikwijls de neiging bij het opdraaien een kleine druk uit te voeren, richting kast, zodat de kroon nog tegen de tube of bus komt.

Ik doe het altijd bij de enige schroefkroon die ik heb (een monster) door eerst met zachte druk tegen de richting in te draaien. Dan voel je hem als het ware in de schroefdraad gang vallen en dan kan ie vastgedraaid worden…

Kan ik met dit euvel gewoon een juwelier binnenlopen? Er is hier in de buurt geen juwelier die TaG heuer verkoopt. De garantie termijn is helaas net verlopen…En als het inderdaad het schroefdraad is wat kaduuk is (waar ik heel bang voor ben) is daar dan ook wat aan te doen??

Groeten,

Joram Krol.

Als de schroefdraad stuk is, dan rest er slechts één optie: nieuwe tubus met schroefdraad steken (gaat dikwijls vegezeld van een nieuwe kroon, want als de schroefdraad echt kapot is is de kans groot dat de draad in het kroontje ook beschadigd is geraakt).

Dat kan elke horlogemaker (of juwelier die een horlogemaker in dienst heeft) makkelijk doen.

Heb je de vorige adviezen al eens geprobeerd trouwens ?

MVG,

Morse.

Morse,

Wat ben ik blij jouw advies te horen. Ik was namelijk bang dat bij een versleten schroefkop de hele kast moest worden vervangen. Kan niet zeggen hoe happy ik ben nogmaals!

De vorige adviezen heb ik nog niets mee gedaan omdat ik de kunde mis om hier iets mee te doen. Ik denk dat ik er mee naar een juwelier moet.

Zou ik eventueel ook het horloge mee kunnen nemen naar de rikketik? Wellicht dat daar iemand mij kan helpen?