Schroefje afgebroken van mijn Landeronuurwerk

Beste Horlogefanaten,
tijdens het plaatsen van een Landeron 148 uurwerk probeerde ik een schroef los te draaien, om zo de pushers vrij te maken. helaas was er van eentje het schroefje afgebroken. Zie foto.

wat nu te doen?

reststukje uitboren?, geheel vervangen?, etc?

wie kan me verder helpen?

Jorrit

Hallo Jorrit,

Als ik het goed zie is het een schroef met linkse schroefdraad. (dus linksom draaid de schroef vast) Alles wat er in de direkte omgeving van 1 cm zit demonteren, zodat je zo goed mogelijk bij het restant van de schroef kan komen. Als je nu op het restant een spitse pennetang zet, moet je het restant er zo uit kunnen draaien. LET OP DE LINKSE DRAAD! Ga niet met spitstangetjes aan de slag, want deze punten zijn nog te dik en maken meer kapot dan goed! Een scherpe pincet kan ook nog wel eens wonderen doen.

Als dit niet werkt, plaats dan eens een foto van het restant schroef na demontage.

Succes Jorrit!

de tips van Joop zijn prima, maar ik denk niet dat er aan de bovenkant iets uitsteekt: dit is een speciale schroef (idd linkse draad) met “borst” en zal vlak met de brug zijn afgebroken.
Als de schroef wat vaster zit en niet eruit (of erdoor) gedraaid kan worden met een scherpe pincet, dan zul je toch de brug moeten demonteren , het is een doorgaand draadgat (dus niet blind) als hij aan de onderzijde doorsteekt kun je het restant daar dus proberen te pakken; anders zijn er ook nog speciale gereedschapjes om het restant eruit te draaien zoals deze “screw-extractor”:

Zit de schroef gewoon te vast, dan zit er weinig anders op dan het restant op te lossen in Bergeon Vissin vloeistof.
Begin niet met boren, vijlen of forceren; de schroef is speciaal en kan niet vervangen worden door een ander schroefje, als je de schroefdraad molt krijg je de resethevel nooit meer 100% aan het werken.

Succes,
Paul

Het zou ook kunnen dat men er vroeger een schroef ingezet hebben met rechtse draad en dat zo de schroef afgebroken is.
Ook kan het zijn dat je de drie groeven di eop de schroefkop zijn niet hebt gezien of erkend als linkse schroefdraad en je naar rechts hebt gedraaid en daardoor is dikwijls de schroefdraad in de brug een beetje beschadigd en de schroef gelijk afgebroken. Daardoor kan het stukje dat er nog in zit goed vast zitten en krijg je het er zekr niet uit.
In zulk geval gebruik ik ook vissin, dit product lost alles wat staal is op, dus niet de brug. Wel moet je alles wat staal is zoals schroeven, veertjes enz verwijderen van de brug.
Als je de brug in de vissin doet in een vuurvast potje van glas, een beetje opwarmen met een alcoollampje gedurende een minuut en dan start het proces van “opvreten” van het staal. Kan soms een uur duren.
Dit is de enige manier om zonder beschadigingen een stuk schroef te verwijderen ZONDER TE BESCHADIGEN.

Veel suc6.

heren bedankt voor jullie reacties,
Helaas ben ik er hardhandig achter gekomen dat een schroef met 3 strepen een linksschroefdraad bevat.
Inderdaad is de schroef net onder het oppervlakte afgebroken. en niet met een tangetje te pakken.
aan de hand van jullie reactie’s denk ik: “dat wordt wat” !!

Het metaal laten oplossen daar heb ik geen ervaringen mee.
Waarschijnlijk wordt het eerst alles demonteren en kijken of er de mogelijk is om de schroef door te draaien.

(ik kan me altijd wel voor mijn kop slaan als het kwaad al geschiet is!)

Bedankt
Jorrit

Hallo Jorrit,

Horloges zijn net vrouwen; Je moet ze behandelen met zachte hand! Daar kom je het verste mee.

Joop mooi gesproken,
Ik zal het aan mijn vrouw voorleggen mischien dat ze mijn drang naar horloge’s dan wel begrijpt.!

Bedankt,

Groet Jorrit

Wie weet Jorrit.

Succes ermee!

Hoi

ik heb dit probleem ook regelmatig met franse pendule uurwerken.
Haal dan alles wart ijzer is er af en leg het uurwerk een nachtje in het zoutzuur.
op deze manier zijn ook alle roestvlekken op het messing verwijderd.

Werkt perfekt

Ik weet echter niet of dit bij horloges ook kan.
Je zou het wellicht kunnen proberen met een oud stukje uurwerk.

Groet
Arie

de technische bladen voor de Landeron 48 heb ik hier ge-upload (PDF-bestand):

http://www.youshare.com/view.php?file=Landeron-48-Tech.pdf

Credits voor de originele scans zijn voor Joe K van het TZ-forum.

Een kleine tip nog: blijkbaar zijn er diverse mensen die de indruk hebben dat het repareren van uurwerkjes en chrono’s heel erg simpel is: Dat is niet zo, onderstaand, ter leering ende vermaeck, een stukje van dhr. O.Frei:

If you are not a watch repairperson you have no rights or sane reason for purchasing a movement. Before rocket science was a science watches were considered man’s finest most delicate machines to date. Watch movements should not be handled by anyone who is not prepared to repair it or pay a trained professional to find and fix the problem. Those who have never worked with watches before and think they can install a movement in a watch case, without any training or professional help, well you better be prepared to buy 3 or 4 movements or at least pay some one to repair the first one you broke.

Groet,
Paul

Hallo Paul,

Begrijp me niet verkeerd maar het repareren van chronograven is helemaal niet zo simpel.
Het schroefje is alleen afgebroken voor het plaatsen in een nieuwe kast.
Ik heb gemerkt dat het werken aan het uurwerk zelf een echt vak is wat ik niet beheers.

Het plaatsen van een uurwerk in een nieuwe / andere kast dat red ik nog wel. (althans dat dacht ik!)

Het blijven mooie creaties. een ‘oude’ chronograaf.

Jorrit