Schroefje van achterkast zit muurvast

Ik heb een Officina del Tempo model Casablanca. Er moet een nieuwe batterij in maar 1 van de 4 schroefjes is met geen mogelijkheid los te krijgen. De juwelier lukt het ook niet.
Ik vind het zonde om zo’n mooi horloge weg te gooien dus…
wie heeft er een goede tip ???

schroefje uitboren met een dremel.

Ik weet niet of de schroefjes verzonken zijn maar op mijn werk haal ik vastzittende schroefjes los door een elektronica zijkniptang er loodrecht op te zetten en dan aan de buitenkant van het schroefje op de middenlijn hard te knijpen en hem dan losdraaien. Op di manier krijg je elke niet verzonken schroef los.

Het schroefje zit helaas verzonken.

diabloNL Schreef:

Ik weet niet of de schroefjes verzonken zijn maar
op mijn werk haal ik vastzittende schroefjes los
door een elektronica zijkniptang er loodrecht op
te zetten en dan aan de buitenkant van het
schroefje op de middenlijn hard te knijpen en hem
dan losdraaien. Op di manier krijg je elke niet
verzonken schroef los.

ja ik zat te denken aan warm maken, maar dat is natuurlijk ook geen idee dan smelt het uurwerk.

Boren en slijpen zou ik niet doen. Wrikken en wurgen ook niet.
Kijk eens wat Freddy lang geleden schreef over vastzittende schroefbodems, lijkt me wel verantwoord als hij het doet.

“Om een kast te openen die zo vast zit laat ik olie tussen de rand van de bodem en de dichtingsring lopen, een nachtje wachten en gaat zo open. Zoals op de foto te zien is er roest aan de rand van de bodem en de dichtingsring en is zit dan muurvast.”

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,873,874

wd 40 is een zeer fijne kruip olie die alles los maakt
paar druppers op de schroef erop en een dag laten inwerken dan moet het echt los komen
Groet anton sv

Probeer een zo lang mogelijke schroevendraaier te vinden die past op het schroefje. zo kan je meer kracht zetten.
succes

Wanneer het laatste schroefje niet meewerkt:

Probeer de deksel te bewegen zodat je met de deksel het schroefje losdraait. Gaat vaak niet omdat de deksels niet geheel vlak zijn maar randen hebben die in of over het horloge vallen.

Als je geen grip hebt met je schroevendraaier op het kopje, gebruik dan een beetje fijne klepslijppasta op de schroevendraaier (word gebruikt in de motorrevisie en een oudere automonteur heeft dat nog wel). Dat is een pasta met daarin fijn schuurmateriaal en dat geeft grip op beide onderdelen.

Wd40 is redelijk goed spul maar als het echt vastzit zijn is bijv. “Supercrack” van Normfest een stuk beter. Uitwerking en reuk hetzelfde als “crack” :smiley:

Je kunt voorzichtig proberen om met de deksel het schroefje op te rekken zodat het los kan komen, niet echt de manier maar je moet wat.

Even voorzichtig warm maken kan ook al helpen.

Als laatste zou je het kopje van de schroef kunnen wegboren, deksel eraf en dan het restant met een tangetje eruit halen.

Alles met mate svp.

succes