Aangezien er hier heel veel kennis op het forum is wil ik daar weer even gebruik van maken. Ik heb hier een Seiko Velatura Chronograph (7T62-0HD0) liggen van mijn vader die hij gekocht met wat geld dat hij geerfd heeft van zijn vader. hij heeft dus wat emotionele waarde.
Hij heeft aan mij gevraagd om het batterijtje te vervangen, maar ik wilde hem ook even een goede schoonmaakbeurt geven. Dat was namelijk wel nodig want zoals je uit onderstaande foto kunt zien is hij goed gedragen.
Mijn eerste probleem was al de springbars die helemaal verbogen waren dus dat was wel een uitdaging, maar dat is gelukkig opgelost en deze heb ik vervangen met nieuwe. Maar nu het grote probleem. Aan de zijkant van de kast zit een metalen onderdeel dat met 2 inbus schroefjes vast zit, maar zoals jullie zien mist er 1 van de schroeven.
Waarschijnlijk is bij het intensief gebruik 1 van de schroefjes “zwakker” geworden, want bij het los draaien had ik ineens een kop in mijn handen. Gelukkig heb ik het restant er netjes uit kunnen krijgen.
Maar nu wil ik deze schroefjes eigenlijk vervangen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Ik vind vanalles voor uurwerken en dergelijke, maar ik kan weinig vinden over onderdelen voor kasten (behalve glaasjes dan). Wie kan mij in de juiste richting wijzen waar ik onderdelennummers kan vinden of misschien weet iemand waar ik deze schroefjes kan vinden?
De schroefjes zijn bij Seiko niet los te krijgen dus je zult er geen onderdeel nummer van vinden.
Enige oplossing is opmeten en iets vergelijkbaars zoeken, wellicht in het modelbouw circuit.
Die borst is groter dan de schroefdraad.
Dus dat is moeilijk te vinden.
Maar als je hem naar Seiko stuurt kunnen zij het dan maken?
Voor mijn Tuna heb ik ze wel kunnen kopen.
Via monster Watches Rob
Dit zou zeker kunnen, maar dat moet ik even overleggen of dat het nog waard is. Ik was nu meer nieuwsgierig of ik ergens gewoon een schroefje kon kopen, want dan had ik het zelf gemaakt.
Bedankt voor de tip, ik zal eens even gaan zoeken of ik iets kan vinden.
Schroeddraad 1.4 mm zou wel kunnen maar de borst en kop niet.
Wat je zou kunnen doen is een verloopbusje draaien.
Die de kop en borst aanpast.
Dat is makelijker dan een heel nieuw schroefje maken.
Indus erin maken is lastig.