Schroefjes terugplaatsen

Een jaartje geleden werd een defect MYR zakhorloge met een mooi uurwerkje gewonnen op ebay.
Het horloge was op te winden, liep prima maar de wijzers bleven staan als je hem op tijd wilde zetten.
Het mechanisme dat hiervoor zorgt zit meestal onder de wijzerplaat, dus de wijzers en de wijzerplaat maar eens gedemonteerd.
En ja hoor, het veertje zat zowaar tussen de hevel en de platine inplaats van eronder.
Het veertje werd weer terug geplaatst maar schoof er steeds na een poosje weer tussen.

Het horloge werd een jaartje aan de kant geschoven en verleden week toch maar weer eens kijken.
Nu viel mijn oog op iets wat op een schroefpunt leek en tegen de achterzijde van de hevel drukte.

Aan de andere kant van het uurwerk de schroefjes A en B van de brug en de balanskloof er maar eens uitgedraaid.

En ja hoor, er zat duidelijk verschil in lengte en schroef B kwam precies aan de achterkant van de hevel uit.

De schoefjes verwisseld en de hevel bleef nu prima op zijn plaats zitten.
De vorige eigenaar heeft ze waarschijnlijk verkeerd teruggeplaatst.
Het horloge weer in elkaar gezet en een nieuw plexiglas gemonteerd, hij doet het nu prima.

Aan de wijzerplaatkant stond het kaliber het is een FHF 2124
Bedankt voor het kijken.

Groeten, Chris.

Goed gevonden Chris.
Daarom is het altijd belangrijk bij het demonteren goed de schroeven te bekijken, zitten dikwijls kleine verschillen in, niet alleen in lengte maar ook de schroefkop kan van vorm verschillen zowel doormeter als hoogte.

Zelf de fouten vinden aan een uurwerk is de beste leermeester.

Prima gedaan (tu)!

Net als wat Freddy zegt; bij demonteren ALTIJD de onderdelen op volgorde en op dezelfde plek weer terug plaatsen.

Om foutjes als deze te voorkomen neem ik vaak bij de wat gecompliceerde uurwerken of de oude uurwerken een foto waarop ik alles vast leg. Ik ben al heel wat keren tegen gekomen dat zelfs twee schroeven van eenzelfde brug net iets verschillend waren en bij montage heet uurwerk niet of maar kort bleef tikken. Kom er dan maar eens achter waar de fout zit.

Mooi gedaan!

Ja , ik maak ook altijd veel foto’s en maak ook nog eens aantekeningen op een vel printpapier die ik op de werktafel heb liggen.
Als je lang bezig bent met zo’n klokje, dan vergeet je het snel.
Het voordeel is echter dat je zo’n klokje voor een prikje kan aanschaffen.:slight_smile:

Altijd lastig een probleem te vinden als een vorige eigenaar het uurwerk verkeerd in elkaar gezet heeft, knap dat je dat verwisselde schroefje zag!

Geen onbekend probleem trouwens, op Ebay zie je nog wel eens zo’n antiek “schroefbankje” te koop staan; een houdertje waar het kaliber op getekend is, met gaatjes waar je de schroefjes op goede plek in kan wegzetten, maar dat helpt natuurlijk ook niet als de schroefjes al verkeerd in het uurwerk zaten… :smiley:

Heel mooi uurwerkje trouwens, zelfs met incabloc! (tu)

Groet,
Paul

Goed speurwerk. (tu)