Schroefjes van 100 euro

Knap dat je het op zo’n machine voor elkaar kreeg… :smile:
Ik maakte mijn eerste Tubes op een Emco Unimat SL… klein hobbymachientje… maar goed genoeg voor horloge onderdelen… tegenwoordig maak ik ze op een CNC draaibank… helemaal prettig als je er meerdere moet hebben…

Ik weet jammer helemaal niets van cnc. Toen ik op school was bestond dat niet. En mijn vader heeft een gewone draaibank Celtic waarop ik heb een beetje gespeeld :wink:
Wat denk je van de proxxon werktuigen ? Ik ben een beetje aan het kijken naar een fraise… maar niet cnc http://www.euromodel-online.eu/media/product/bfb/proxxon-fraiseuse-de-precision-ff-500-cnc-0dd.jpg

1 like

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Toen ik als 20 jarige snotneus stage liep stond de productiehal van het bedrijf vol met CNC gestuurde machines (en ik ben nu 50).

Gewoon een marketing verhaal (sorry hoor). Geef me een goede reden waarom je schroefjes stuk voor stuk gaat maken als je ze ook in massaproductie kunt maken/kopen?

Because we can, because customers will pay for it…

Toch vind ik de achterkanten van het plaatje hierboven mooier dan die van het horloge…:heart_eyes:

2 likes

Wat een mooie achterkonten uhhhhhhmmmm achterkanten! :joy:

2 likes

En die fotograaf maar aan mijn kop blijven zeuren wie die vrouwkes waren…nou ik ben maar doorgelopen…de dames hadden het een beetje fris. :innocent:

1 like

als je KAN frezen… kun je best leuke dingen maken met zo’n proxxon freesbankje… ik heb zelf de MF70…en daarmee kan ik… als ik mijn best doe op 0.01 mm zuiver frezen… over het algemeen gaat 0.05 mm zuiver goed…

met die machine heb ik de modellen gefreesd voor:

en… ja… die koperen schijven zijn centen… ik heb ook modelspoor, schaal 1:220… en ik wilde moderne vrachtauto’s… dus… dan maak je die… messing model gefreesd, afgevormd in Siliconenrubber en dan gegoten met Kunsthars…

of zo’n machine te gebruiken is voor horloge delen?.. tja… als je echt goed overweg kan met die machine, en alle spelingen eruit kan stellen… 'k zou er dan wel een paar digitale “schuifmaten” aan knopen voor de positiemeting… want met die noniusringen reken je jezelf een ongeluk… en je moet ook heel precies weten wat de omkeerspeling van je spindels is… maar ja… in dit formaat zijn eigenlijk geen alternatieven qua freesbankjes…

4 likes

Interessant artikel. Indrukwekkend. Overigens hoeft “blauwen” voor mij niet.

1 like

Ik ben 51, maar op mijn school, toen ik draaibank heb gezien en ik 11 oud was, waren er geen cnc machinen. Later heeft mijn vader zijn tweede hands celtic gekocht, ook geen cnc.

Mooi artikel idd, thanks for sharing.

Ik ben 6 jaartjes jonger, op de LTS hadden we geen CNC machines, op de MTS één grote CNC draaibank, één CNC Freesbank, en een Emco Compact 5 CNC, zo’n zelfde als ik nu in mijn werkplaats heb… zulke machines maken het werk wel eenvoudiger, maar je moet ze wel eerst leren bedienen…
Voor ik mijn draaibank goed in kon zetten heb ik 3 weken zitten stampen op programmacode om em makkelijk te kunnen programmeren…

Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan is het maken van schroeven slechts een kwestie van materiaal in de machine… programma inladen… grote groene knop drukken… koffie halen… :smile:

1 like

Geweldige filmpjes, zo echt dat ik gewoon het slijpsel weg zit te blazen.

1 like

Thanks… 'k vind het leuk om die technische achtergrond te laten zien… zodra ik een ruimte heb… geef ik een open dag… mogen jullie allemaal komen kijken… :slight_smile:

3 likes

Ja graag!!!