Schroefjes van 100 euro

Why Movement Screws At German Lang & Heyne Cost €100 Each

Leuk artikel over het vervaardigen van schroefjes en waarom ze zo duur zijn… bij Lang & Heyne dan :smile:

-> Artikel

8 likes

Ik weet niet hoe de voorkant er uit ziet, maar zo’n horloge zou ik graag met de achterkant omhoog dragen.

3 likes

Mensen als Lang , Voutilainen, Roger Smith et. al. blijven de lat verleggen. In een supra-luxury segment waar zelfs de groten als Patek niet aan kunnen tippen.

2 likes

Mooi artikel om aan te halen als een horloge-leek weer eens vraagt waarom dat die ‘mode-accessoires’ zo prijzig zijn :confounded:

1 like

Wat een monnikenwerk zeg, Heel bijzonder!

1 like

Ik ook…

Iets om aan Vader Christmas te vragen.

5 likes

Als het de achterkant van deze is, zou ik hem zeker ondersteboven dragen want voor de voorkant loop ik niet zo warm. :smile:

5 likes

Inderdaad. de achterkant is mooier :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

tja… als je alle schroefjes met de hand gaat zitten maken… :smile: maargoed…
als ik zover ben dat ik eigen schroeven moet gaan maken… dan worden ze natuurlijk wel op de CNC machine gedraaid… en de groefjes… tja… gewoon per 10 stuks in een blok schroeven… en de frees er door… :smile:

Polijsten en blauwen… da’s dan 't enige handwerk wat ik er dan nog aan heb…

1 like

Hier is een pagina over de “high finishing” of schroeven.
Het is in frans, maar de beelden laten verschillende “finishing” zien : blauw, anglage, vlak of ronde kop, polishing …

2 likes

Thanks, gave link!

ze zijn iets groter dan wat we in onze horloges aantreffen, maar Chris laat hier zien hoe ie ze maakt…'t gaat met horlogeschroefjes niet echt anders…

5 likes

Prachtig vakwerk!

als je een keer een middagje niets te doen hebt, moet je alle video’s van Clickspring maar eens bekijken… heb je meteen een idee van wat ik dagelijks doe, maar dan kleiner… :slight_smile:

2 likes

Bedankt RobertGerard, door jou hoef ik mijn dagelijkse horlogemails niet meer te lezen!

1 like

De eerste schroef die ik heb gemaakt :
Vorm geven met de goede afmeting.

Filetage.

Knipen op goede lengte.

Lijn voor de schroefdraaier, niet zo dun als de origineel :confused: (Toen had ik niets anders dan mijn zaag om dit te doen)

Kop polishing.

Vuur versterking “Trempe”.

Uit van de draad die ik gebruik voor de vuur versterking.

Voorstelling aan haar zusje en aan de beweging.

Ter plaats, op millimeter papier : L : 3,4; Diam tête 1,2; diam. filet : 0,75 !

Ik heb mijn eerste schroef gemaakt (Mei 2013)

4 likes

gnif :slight_smile:

chapeau, leuk om te zien!!

Mooi werk!.. hoe heb je het draaiwerk gedaan?.. op de leunspaan uit de hand, of met de beitel in een houder?..

op die schaal heb ik nog geen schroeven gemaakt… wel Tubes…

Toen had ik alleen maar een grote draaibank, geen van een horlogemaker.

Ik heb de kop van een boor machine in de groote draaibank vast gehouden.
Ik heb grof met de draai werktuigen gewerkt en daarna met vijl en steen ook nog met de draaibank en de kop van de boormachine.

1 like