Schroefkroon los of vast?

In de tube dan toch?

3 likes

Mijn horloges zijn niet van dat kaliber dat ik er een handleiding bij krijg … :roll_eyes:

1 like

Misschien was ik niet duidelijk genoeg: het gaat mij om het wegleggen voor een tijd. Niet tijdens het dragen. Dat snap ik nog wel…

Dan maakt het ook niet uit. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien of gehoord dat als je een horloge voor langere tijd weg legt dat je de kroon moet losdraaien. Zelfs bij mijn goedkoopste horloge zat trouwens een handleiding. Hoe beknopt ook.

Nee ik had het ook nog nooit gehoord maar ik vroeg het mij ineens af. Het is me nu duidelijk.

Laat je kroon gewoon dicht. Qua druk is de kroon op ontworpen.

Er is wel een verschil tussen de meeste horloge en rolex als het gaat om pakkingen. In de meeste kronen en tubes zitten meestal in totaal 2 pakkingen. Rolex daarentegen heeft er 2 in tube en 1 in de kroon (triplock), en zelfs nog 1 in de tube tegen de kast in en zelfs 1 om de crown tube heen. Ik dacht me te herinneren dat rolex de horloges zelfs test met de kroon open.

1 like

Dat!

1 like

Deze discussie is al vaak gevoerd. Het zijn de pakkingen die de kroon water- en stofdicht maken. Als je de schroefkroon open hebt, maar de kroon is niet uitgetrokken, dan is je horloge nog even waterdicht als voorheen. Tenzij het door mafklappers ontworpen is, het moet gezegd.

Als je de kroon zo ver uittrekt dat je de tijd stil zet, dan ben je in mijn ogen risico’s aan het nemen. Ik zou bij een juwelier die dat doet ook zeker geen vitrine-model kopen.

Justement, want @John, de hoofdfunctie van de schroefkroon is dat je op dat moment je kroon niet onverhoeds open kunt trekken.

Dat dus.

Juist, zie boven. Schroefkroon los schroeven is wat anders dan de kroon uittrekken.

Denk aan al die mensen die in de afgelopen 100 jaar een automaat hebben gekocht, dat horloge aanslingerden, het om deden en vervolgens eens in het kwartaal eens keken of de tijd nog OK was, maar er verder 20 jaar mee rondliepen.

Een kroon mag gewoon dicht zijn.

2 likes

Dan heb ik ook nog eentje… Doordeweeks ben ik lasser monteur van tanks en silobouw. Niet echt een beroep waarbij je je dikke klok om de pols draagt. Doordat ik de horloges (16570) (11610LV) te weinig draag doordeweeks vallen ze met regelmaat stil. Is dit slecht voor het uurwerk en kan ik ze beter dagelijks opwinden? Of ben ik nu te dramatisch🤭

Als ik dit advies lees over een automatische horlogewinder dan lijkt me dat dat ook opgaat voor jouw situatie.

1 like

Inderdaad, dat was nuttige informatie. Top!

1 like