Ik zat gisteren in m’n horlogeboxen te kijken en ik zag dat ik 1 horloge had weggelegd met de schroefkroon open.
Toen ontstond eigenlijk mijn vraag: kun je een schroefkroon beter open draaien als je een horloge voor enige tijd weg legt? Of maakt het niet uit? Ik heb zo’n idee dat wanneer de kroon open is er minder druk op komt te staan. Of is dit onzin?
Je ziet vaak horloges met de schroefkroon open bij juweliers in de etalage. Meestal om de tijd vast te houden op 10:10 (of 10:08 verbeter me maar).
Toch zijn daar al eerder opmerkingen over gemaakt omdat eventueel vocht/damp of stof naar binnen zou kunnen gaan. Maar ook dat is discutabel, omdat er vaak ook nog een seal in de tube zit waardoor het horloge ook met open kroon enige resistance heeft. (Verbeter me maar als ik het mis heb?)
Waar zou die druk vandaan moeten komen?
Leg je ‘m alleen weg of heeft hij gezelschap? Ik zou me als weggelegd horloge eenzaam voelen en me druk maken.
Zo lang je hem niet onder water bewaard lijkt me dat je de kroon gewoon dicht kunt laten.
Ik zou juist eerder aan groepsdruk van de andere horloges denken… lastige situatie
Een beetje een aanvullende vraag, nu we het toch over kronen en draaien hebben. Hoe ver moet je een kroon draaien, zodat het horloge optimaal waterdicht is? Vast is vast, dat weet ik, maar moet een kroon echt volledig aangedraaid zijn? Of maakt dat niet uit vanwege de werking van de seals?
Van binnenuit. Ik weet niet precies wat de tegendruk maakt (een veer?). Ik heb niet zo heel veel technische kennis van uurwerken.
Het horloge moet zo nu en dan natuurlijk wel kunnen ontspannen… al die drukte…
Hahahah nee ze hebben hier genoeg vrienden
Oei. Dan haal ik ze nu uit het aquarium
Maar goed. Ff serieus. Dit is echt een serieuze vraag. Ik zou willen weten wat beter is.
Een serieuze vraag? Hoe vaak zie jij horloges met een opengeschroefde kroon? En als je die ziet, waar?
Als het beter was had dit wel in de handleiding gestaan. Net zoals in de handleiding van je auto staat dat je regelmatig het oliepeil moet controleren.
Zou hem onderwater ook niet open laten
Haha in mijn poging tot humor vergis id me nog ook
We begrepen je wel
Het hoeft niet vast vast te zitten.
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-screw-down-crown-not-closing.124622/#post-1679602
Nee joh. En een pakking in de kroon houdt hem toch dicht, zelfs als je naar buiten loopt voor wat coole foto’s en je vergeet de kroon weer dicht te draaien.
Niks aan de hand!
Ok duidelijk. Dus je verkort of verlengd er niet de levensduur mee. Dankjewel.