Schroefkroon op seiko duikershorloges

Hallo leden,

Misschien een voor simpele vraag, maar kan een schroefkroon die dol is gedraaid op een Seiko duikershorloge weer gerepareerd worden, of is een horloge hierna niet meer te repareren? Ik vraag dit omdat ik aan het denken ben om een Seiko SKX013K2 te kopen en wil weten of het horloge nog gerepareerd kan worden bij zo’n probleem. Als de kroon zelf is dolgedraaid dan kan ik me wel voorstellen dat met een kroonwissel het probleem verholpen is, maar kan het schroefdeel aan de kast ook zo nodig worden vervangen, of zit dat echt aan de kast vas en zou dan een nieuwe kast de oplossing zijn? Misschien voor velen van jullie een simpele vraag met een simpel antwoord, maar mijn kennis over duikershorloges en schroefkronen is zeer klein. Alvast bedankt voor de reacties.

In het horloge zit (meestal) een tube en die kan samen met de kroon vervangen worden. Kosten hiervan zijn afhankelijk van de verkrijgbaarheid en kosten van de tube en de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. Heb wel eens een tube en kroon van een Tag Heuer laten vervangen bij mijn horlogemaker en de prijs viel me eigenlijk wel mee. Al moet ik erbij zeggen dat hij voor mij meestal een vriendenprijsje rekent.

Je moet het wel heel bond maken als je een duikkroon dol/kapot wil draaien. Iemand hier ooit wel eens een Seiko duiker stuk gedraaid? Ik denk namelijk niemand. Bij normaal gebruik moet dat ook haast niet mogelijk zijn (Met uitzondering van goedkope Chinese prul klokjes van Ali baba)

Ik niet, geen enkele schroefkroon trouwens.
Vast is vast he? :wink:

Ja precies. Vast is vast en zolang je geen polyneuropathie hebt moet je dat gewoon goed kunnen aanvoelen toch? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik had eens een collega die draaide alles stuk, moeren, bouten,
naven, assen, lagers…

Daar moest ik altijd tegen brullen: Vast is vast Jaap!!
En hij gebruikte ook altijd 30 spanbanden om bijv. een koelkast
op z’n bakkie te binden :grin:

2 likes

:joy:

1 like

Gaat om een horloge van 150-200 Euro. Ik denk dat tegen die tijd een nieuwe gewoon economisch de enig rendabele optie is.

Dat gezegd hebbende, je moet rare dingen doen wil je ze dol draaien. Wat @RLC al zei.

1 like

Seiko? Stuk?