Schroefkroon Rolex draait andere kant op.

Ik heb een Rolex datejust 41mm en 36mm zelfde model. Bij het verstellen van de tijd bij de 41mm moet ik de schroefkroon naar beneden draaien. Komt dit vaker voor of is dit een productie fout? Daarnaast hoor ik de automaat ook heel goed bewegen als ik het beweeg bij mijn oor. Bij de 36mm hoor ik het nauwelijks.

Ligt waarschijnlijk aan het kaliber. Naar beneden wordt een kroon niet gedraaid, wel links of rechtsom.

Opwinden wordt de kroon bij Rolex altijd rechtsom gedraaid > dus zoals je een dop op een fles schroeft.

Wijzerverzetting verschilt per kaliber, heeft u de referentie nummers misschien bij de hand? Dus niet de serie nummers! Bijvoorbeeld 116233.

1 like

Natuurlijk niet, het verschil is het nieuwere uurwerk. Dit is te zien aan het kroontje onderaan op de wijzerplaat.

1 like

Bedankt de reactie, referentie nummer 41 mm: 126333, 36mm: 116233

De 126333 / 41 mm heeft het nieuwe kaliber 3235 [B] en de 116233 / 36 mm het oudere type 3135.

Deze zijn onderlig qua opbouw verschillend en ook wat de automaat opbouw betreft. Dus zeker geen productiefout :wink:

1 like

Een horloge heeft een wijzerverzetrad, en - al dan niet - een wijzerverzet-BIJZET-rad.

Het al dan niet ontbreken van het laatstgenoemde rad bepaalt de verzet-richting. Het aanwezig zijn van het bijzet-rad wordt bepaald door de beschikbare ruimte ter plekke, direct onder de wijzerplaat.

Je titel is wat misleidend eigenlijk. :wink:

2 likes

ze worden wel goed gedragen zo te zien!

1 like

Zijn gelukkig geen krassen. Zou ze voortaan goed schoonmaken:p

:joy:

Misschien een gekke vraag, maar waarom :stuck_out_tongue:? Had je niet de behoefte om een iets andere kleurstelling te nemen?

1 like

Haha misschien man en vrouw?

1 like

Nog even over het hoorbaar zijn van het DJ41 automaat-deel - dat is wel een beetje vreemd. Rolex gebruikt een centraal buslager voor de rotor, dat in principe doodstil is. De wisselaar-raderen hoor je normaal gesproken ook niet.

Correct:slight_smile:

His and hers

1 like

Ja vind het ook raar, ga binnenkort langs de dealer. Laat ik hem even na kijken.