Ik koester mijn Seiko Samurai Titanium, altijd al gedaan en zeker sinds ze uit de productie zijn. Maar nu heb ik een probleempje. Of niet?
Het laatste jaar merkte ik op dat het schroefdraad van de kroon minder werd. In ieder geval naar mijn idee. Nog maar een enkel slagje tussen vast en los. Ik moet vaak duwen om het schroefdraad te laten “pakken”.
Eigenlijk ben ik een beetje huiverig geworden om hem nog te dragen.
Drie weken geleden ben ik ermee naar Seiko Center op de Heiligeweg in Amsterdam geweest. Ja, dat schroefdraad was wat kort. Het horloge ingenomen, een week later een telefoontje, hij was klaar. Ik weer naar Amsterdam. Ik kon weinig verschil constateren, maar de verkoopster (uiteraard een andere dan de eerste keer) claimde dat het nu in orde was en dat er grote verschillen tussen diverse horloges waren betreft de lengte van het schroefdraad.
Een erg onduidelijk verhaal. Normaal zou ik stampei maken, maar het feit dat de reparatie heel goedkoop was (€31 slechts) en er een jaar garantie op de reparatie zit, deed mij besluiten het horloge mee te nemen en er een nachtje over te slapen…en uiteraard jullie om advies te vragen!
Mijn vraag: is een enkel slagje draad genoeg? Te weinig?
Zit er inderdaad verschil tussen diverse horloges?
Dat lijkt mij zeker niet normaal. Ik heb zelf 2 Titanium en 3 stalen Sammies en moet bij allen een aantal slagen draaien om de kroon los of vast te draaien.
Op zich kan het weinig kwaad. De pakking zit om de as, en het vastdraaien is alleen een garantie dat je de kroon tijdens het zwemmen niet per ongeluk los maakt.
Als ie met 1 slag vast zit, is ie goed waterdicht.
Wat ik vrees, is dat de tube vanuit de kast afgesleten schroefdraad heeft. Meestal heeft de kroon het ook, en kan je door het vervangen van de kroon weer even voort. De tube vervangen is een klusje dat ze zeker niet voor 31 euro doen, het onderdeel staat niet eens in de onderdelenlijst van de Samurai.
Dat bedoel ik Ik zou dus ontploffen Dick V Zo’n mooi klokkie die Samurai :} Als ze het niet kunnen oplossen dan kun je altijd nog monsterwatches vragen dit klusje (wat helemaal niet makkelijk blijkt te zijn) te klaren Succes man!
Op zich kan het weinig kwaad. De pakking zit om de
as, en het vastdraaien is alleen een garantie dat
je de kroon tijdens het zwemmen niet per ongeluk
los maakt.
Als ie met 1 slag vast zit, is ie goed
waterdicht.
Dus wat je zegt is, dat als de kroon is losgedraaid maar nog niet uitgetrokken, het horloge nog steeds waterdicht is?
Alleen loop je meer risico op het per ongeluk opentrekken van de kroon zodat het water naar binnen gutst?
Op zich kan het weinig kwaad. De pakking zit om de
as, en het vastdraaien is alleen een garantie dat
je de kroon tijdens het zwemmen niet per ongeluk
los maakt.
Als ie met 1 slag vast zit, is ie goed
waterdicht.
Wat ik vrees, is dat de tube vanuit de kast
afgesleten schroefdraad heeft. Meestal heeft de
kroon het ook, en kan je door het vervangen van de
kroon weer even voort. De tube vervangen is een
klusje dat ze zeker niet voor 31 euro doen, het
onderdeel staat niet eens in de onderdelenlijst
van de Samurai.
Ik heb begrepen dat dan de gehele kast vervangen wordt (als de tube versleten is)
Ik vraag me af of je de hele kast moet vervangen als de Tube kapot is… Fourniturenhandelaren leveren uit voorraad diverse maten en modellen schroefkronen MET tube… zelfs als de goede maat niet leverbaar zou zijn, dan nog zou een goede horlogemaker de zitting nog kunnen aanpassen op een andere maat tube, al moet ie em verbussen…
Standaard procedure is de kroon vervangen, zie je ook aan het bedrag,
dit geeft meestal de juiste verbetering.
Je kon weinig verschil merken, maar neem aan dat het een kwart omwenteling
verbetering geeft.
In andere gevallen dient de tube ook -vervangen- te worden.
dit is geen goedkope oplossing omdat meestal de tube met het middendeel,
zoals al genoemd hier,
als 1 onderdeel wordt aangegeven en derhalve kan dit niet los besteld worden.
Een service centre vervangt dit, bij een goede horlogemaker kun je terecht voor
een tube, maar dan niet specifiek van Seiko.