Schroefkroon

Hallo,

De schroefkroon van mijn Explorer hommage draait niet meer vast.

Als je hem helemaal uittrekt kun je wel gewoon de wijzers goed zetten. Als je hem daarna naar binnen drukt in de opwindstand draait hij heel zwaar rond. Als je hem dan nog verder naar binnen drukt en op de schroefdraad vast wil draaien lukt dit niet en voel/hoor je ook dat er in het horloge iets meedraait.

Is dit makkelijk zelf op te lossen? Evt zou ik dan wat gereedschap kunnen kopen om het zelf te proberen.

Het gaat om een PT5000 uurwerk.

Alvast bedankt.

Stap 1 is al gelukt, nu even wat gereedschap bestellen :man_mechanic:

Je moet je kroon even uitelkaar halen, waarschijnlijk zit in dat mechanisme iets niet goed.

1 like

Het draad op de tube lijkt nog aardig goed te zijn, maar jij kunt het goed controleren.
Nu kun je ook met een klein schrovendraaertje in het gaatje drukken naast de opwindstift. Dan kun je de stift er uit trekken en ook het draad aan de binnenkant van de kroon bekijken.

1 like

Wel even het uurwerk in de wijzerverzet stand zetten als je de opwindstift eruit wilt halen. Het uurwerk heeft de 2824 als ontwerp basis en in opwind stand heb je de kans dat je hem er niet meer in krijgt en de boel uit elkaar moet.

3 likes

Nog geen steek verder maar wel leuk om een keer met een uurwerk te priegelen.

2 likes

Ik zou die wijzerplaat nooit zo met je blote vingers beetpakken. Vet van je vingers laat direct vlekken achter.

7 likes

Heb je iets kunnen ontdekken aan het schroefdaad in de kroon? Of van de tube?
Iets anders ontdekt?

1 like

Nee, het zit waarschijnlijk dieper in de techniek want als ik met de hand opwind draait de rotor mee.

Voor nu ligt het project even stil.

Schroeft de kroon goed op de kast met het uurwerk eruit? Bij een schroefkroon zit er een verend deel in de kroon, misschien zit dat wel vast. Het meedraaien van de rotor bij handmatig opwinden ligt aan het automaat deel, zijn de wissel raderen verkleefd. Dit heeft verder geen invloed op je probleem.

Dat is vaak indicatie dat de oliën uitgedroogd zijn als de rotor meedraait. Denk dat uurwerk beurt nodig heeft dan kan sowies opwind gedeelte nagekeken worden.

Het zwaar opwinden wordt in dit geval door de wisselraderen veroorzaakt. Je moet nu ook steeds de rotor op gang brengen.

Ik ben blij dat dit niet alleen bij ETA en de kloon Sellita voorkomt, maar ook de kloon van de kloon Seagull :sweat_smile:
Zou toch wat zijn als die Chinezen dit beter voor elkaar hadden dan de Zwitsers…