Ik heb een gebroken schroef in een van mn uurwerkjes. Nu krijg ik deze niet verwijderd en ben ik van plan er een tooltje voor te kopen zoals onderstaande.
Dat heb ik ook gedaan met een afgebroken schroefje in de platine ( kreeg hem met zoān tooltje niet uit) . Heb de platine een paar dagen in een bakje met aluin oplossing gelegd en het werkte prima, schroefje was niet meer terug te vinden
Minder reactief dan bvb zwavelzuur, wat ook werkt maar een pak sneller, blijkbaar. Ik kende de naam aluin niet, is blijkbaar kaliumaluminiumsulfaat maar ja, uitkijken waar de brug van gemaakt is is geen slechte zaak. Volgens wat ik zo rondom zie zou dat aluin vrij braaf moeten zijn, zwavelzuur iets minder (daar haal je de brug best uit van zodra de schroef grotendeels weggevreten is, wat op een half uurtje al zou kunnen).
Nog afgezien van het feit dat zwavelzuur ook niet iets is dat je standaard in huis wil hebben in een hogere concentratie dan 5 Ć 10%. Vies spul.
Hetzelfde spul dat ik op mijn gezicht houdt als ik mij snij met scheren?? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Klinkt goed, ga eens kijken of ik mijn blokje nog ergens kan vinden.
Stalen bruggen is een no go. Messing reageert totaal niet.
Ik dompel alleen dat gedeelte met de gebroken schroef onder en zorg dat het schroefje het enige stukje staal is.
Yep, die dus. Ik heb er 1 van het Kruidvat ik geloof van de āVergulde Handā of zoiets. Je kunt ook een flesje Vissin kopen in de vakhandel. Is eigenlijk niets anders dan verdunt zwavelzuur. Zoek maar eens hier op het forum. Het is vaak in het verleden voorbij gekomen.
Dan zou ik dus toch voor Aluin gaan. Deze vormt een gebufferde oplossing waardoor de zuurgraad onder controle wordt gehouden. Ik denk dat dat meer zekerheid geeft.
Inderdaad; maar je kunt dat afdekken met lak of koudemail. Heb ook een keer een platine gehad waar een stalen pennetje in geperst zat. Heb ik aan beide kanten een paar lagen koudemail overheen gesmeerd, laten drogen en geen centje pijn. Echt hechten doet het spul ook niet dus achteraf zo weer verwijderd