Seagull 1963 gevallen, oa kroon eraf. Is dit te repareren? Ja dus!

Probeer het eerst even met een sticky ball en kijk alsjeblieft uit met die jaxa tangen, voor je het weet heb je een kras op je achterdeksel.
Als je zo’n tang wilt gebruiken kun je er het beste ook een stevige (houten) kastklem bij kopen. Die dan met het horloge erin in de workmate zetten zodat je je handen vrij hebt, en dan pas met de kastopener aan de gang.
Hopelijk heb ik je niet al te bang gemaakt, sommige deksels zitten helemaal niet zo vast, maar er zitten er tussen… :sunglasses:

1 like

Ik zou ook eerst met een balletje proberen. Zonde van je deksel als je die sloopt met zo’n tang.

1 like

Sticky ball lukte niet, de rest klinkt idd moeilijk! Wellicht dat ik morgen maar even naar Langeler in Made rijd. Is in de buurt en hij heeft er al vaker een voor mij geopend. Ik houd jullie op de hoogte, dank voor alle tips!!

1 like

Zojuist bij horlogemaker Langeler in Made geweest om hem open te laten maken. Geen schade aan het uurwerk gelukkig, en voor een paar tientjes heeft hij er een nieuwe kroon opgezet! Volgens mij op de manier als @HorloG hierboven suggereerde. Hij heeft een generieke kroon met een wat langere bus om/aan de resterende stem gemaakt. Alle functies werken nog, horloge loopt prima.

Dikke pluim voor Langeler uit Made!!

En dank allen voor het meedenken!

Groet Erik

Edit, en en passant kunnen genieten van alle mooie vintage’s daar, en een mooie Grand Seiko die hij net binnen had mogen bekijken, top!

12 likes

Fijn om te horen, veel draagplezier en wees er voorzichtig mee!

1 like

De schade aan de wijzerplaat (twee kleine krasjes) zijn voor mij voortaan de reminder om de horloges iedere avond netjes op te bergen, dus zal zeker voorzichtiger zijn in de toekomst :grin:

Wel ook echt een leuke ervaring bij Langeler, mocht meteen meelopen in zijn werkplaats, meekijken etc. Werkplaats vol oude maar functionele apparatuur, beetje stoffig en ouderwets, maar in de goede zin van het woord. Kwam op mij over als een echte ouderwetse vakman.

1 like