Seagull ST 2130 versus ETA 2824-2

Vanwege het feit dat ik zelf een horloge wil samenstelle(uurwerk,kast,wijzerplaat,
en wijzers) ben ik wat aan het snuffelen geweest.
Kwam bij een verkoper uit Australie terecht die Seagull ST 2130 uurwerk te koop
heeft en die beweert dat deze excact dezelfde specs en kwaliteit heeft als de ETA.

brand maar los zou ik zeggen.

gr Ron

qc?

Laat het me zo stellen:

Bij een ETA 2824-2 ben je (bijna altijd) zeker van een bepaalde minimumkwaliteit (die redelijk goed is, zelfs in basisversie, hoewel ik niet echt van die werkjes hou, omdat ze niet echt reparatie-vriendelijk zijn, maar dat doet hier niet terzake).

Bij een Seagull moet je wat geluk hebben, tenzij je A1 kwaliteit kan kopen (die ondergaan extra Q.C.).
Als je bvb een werkje koopt bij Roland Kemmner dan ben je 99% zeker dat je een betere versie krijgt. (Er zijn ongetwijfeld nog andere verkopers, en meestal vermelden ze dat wel).

Er is uiteraard ook een serieus prijsverschil die een echte back-to-back vergelijking eigenlijk onmogelijk en oneerlijk maakt…

Anderzijds, als je wat wil experimenteren loont het zeker de moeite om te starten met een (veel goedkopere) Seagull dan met een duurbetaald ETA werkje…

MVG,

Chris.

Dank Morse,

vanwege het experimenteren leek mij de seagull aantrekkelijker, zeker wat de prijs betreft.

gr Ron

Er zijn op Wus diverse threads waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de eta’s en de chinese equivalenten. Pas nog werd dezelfde vraag gesteld.

Een ervaren horlogemaker antwoorde op de vraag:

[quote]Yes and no.

The movements are every bit as reliable, robust and accurate a timekeeper as the Standard grade ETA movements, and Seagull could match the higher grades, in all probability if they chose to.

But, there are the little non-essential things that detract from appearance, shellac with bubbles in it, poor clean up on the underside of the bridges. One of the wonderful things about ETAs in the past (around 2000) was they were very affordable, under $50, maybe as low as $35, a unit for a Standard grade 2824-2 depending on the size of the order. For that kind of price, the superficial appearance related advantages of “Swiss Made” were worth it. Now, that the price of an ETA 2824-2 has increases several times, the Seagull (and the Hangzhou, which, by the way, I like a tiny bit more) are a better value, as they still mechanically work as well, and they are better decorated.

There are just two things I wish Seagull would do that would improve the apparent quality of their movements: 1) reduce the thickness of the chrome plate or switch to hard chrome, nickel or rhodium plating, and 2) increase the cutter speed and reduce the feed speed when making the Côte de Genève (or switch to a brass disc with grinding compound.)[/quote]

Ook een interessant vergelijk is de volgende thread, een tear-down van dezelfde man. Ook hier was de conclusie dat verschillen voornamelijk cosmetisch zijn, en weinig invloed zullen hebben op het functioneren.

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=216945

Groeten,

Martin