Seagull ST16S3 of TY2867 uit elkaar

Ik heb een Seagull caliber wat stuk was. De as is gebroken en ik dacht met het bestellen van een nieuwe as het probleem opgelost te hebben. Was het maar waar…

Na het plaatsen van de nieuwe as, nog steeds gedoe. Het Keyless-lock mechnisme van het horloge werkt niet meer.

Dit is hoe het in het caliber zat.

Dit is hoe het hoort te zijn.

Een subtiel verschil wat maakt dat het wel of niet werkt.
Om dat op te lossen heb ik het horloge deels uit elkaar gehaald. Het probleem is verholpen, maar wat nu het probleem is. Hoe krijg ik het caliber weer in elkaar?
Het is een nogal complex geheel.

Het caliber heeft twee platen, veel piefjes en veertjes en alles moet net zo en niet anders geplaatst worden.

Het caliber nog in originele staat

Na het verwijderen van de eerste plaat vielen er al direct drie onderdelen uit die door de veertjes er uit werden gedrukt.

Is er iemand die vaker met dit caliber heeft gewerkt?
Zijn er tips hoe al die veertjes, onderdelen en zo meer goed in elkaar te zetten als je maar twee handen hebt?

Ik heb zoals gezegd het Keyless Lock mechanisme nu op orde, maar het plaatsen van de datumring en de bijbehorende veertjes etc is al lastig. Ik kan nu wel de wijzers weer handmatig verplaatsen, maar na 24 uur de datum laten verspringen wil niet. Dan loopt alles vast.
Ik heb geen idee hoe ik die zaken netjes uitlijn en dan ook al de veertjes op zijn plek houdt als je de plaat erop moet schroeven.

Dan maar denken dat horloges uit China eenvoudig zijn…Niks in minder waar.

Kortom…Wie kan mij tips geven hoe dit te doen.
Alvast bedankt.

Bij de kroon zit de tand beugel anders als op de 2e foto…

1 like

De tiretteveer op de eerste foto is een andere dan op de tweede foto. Die eerste heeft drie standen en de tweede maar twee. Is het wel hetzelfde uurwerk?

1 like

Klopt, dat was het probleem dus. Door een harde ruk os de beugel verkeerd gaan zitten en de kroon afgebroken.

Nee niet exact hetzelfde want dan had ik nu geen vraag gehad. Komt uit een filmpje op Youtube van aan bijna identiek Seagull caliber.
Het mist echter wat complexiteit waardoor ik nu vastloop in het in elkaar zetten van mijn seagull ST16S3. Daar kan ik niks over vinden.