Ik heb die meteen opgewonden en juist gezet.
Na 24 uur : -1’37"
Na 33 uur : -2’14" (omgerekend naar 24 uur komt dit ook op -1’37")
Het werkje loopt dus wel constant, maar véél te traag.
Mijn zoveelste automaat die meer 20 seconden per dag afwijkt.:X
Zou mijn Parnis met de Seagull ST25 door een bepaalde manipulatie beter kunnen gaan lopen??
Vaak gaan horloge na een tijdje dragen iets sneller lopen.
Toch gefeliciteerd en om eerlijk te zijn… wat is nu 20sec. Daarbij is de afwijking per stand van het horloge ook nog verschillend. In de betere testen worden horloges ook gemeten in elke stand.
Overigens heb ik het nog nooit bij een horloge gemeten. Weleens geprobeerd, maar dan was ik het weer vergeten…
Dit blijft een van de mooiste Parnis horloges. Net als Bidle let ik eigenlijk nooit op het aantal sec/dag dat de mechanische horloges voor- of achterlopen. Als het teveel afwijkt, dan corrigeer ik na een week even. Wil je exactheid: neem een horloge dat de atoomtijd aangeeft. Vind je het leven als gejaagd genoeg en werk je niet bij de NS, accepteer dan kleine afwijkingen. Wat ook kan helpen in de acceptatie is een eenwijzerhorloge. Daar kun je alleen maar schatten op minuten en niet op seconden.
Groet Roelof
Yep, voor opperste nauwkeurigkheid is een atoomklok aan te raden. Maar dit is wel erg veel. Misschien dat je bij de balans em wat kan aanpassen. Heb ik zelf ook gedaan en werkt dan stukken beter.
Mijn uurwerk blijft zo’n 1’35" per 24 uur achterlopen.
Op mijn vraag naar de verkoper wat ik hiermee kan aanvangen, kreeg ik volgend antwoord :
I think the watch is hurt on the way to you, becuase all the watch before shipping out, we had do QC for it 2 days, we need to make sure it is no problem before ship.
This problem can be adjust, if you have the machine, you can adjust a part on the movement. Please send back the watch for adjust.
Ik heb weinig zin om het uurwerk terug te sturen naar Hongkong. Op de terugweg zou het uurwerk trouwens opnieuw “hurt” kunnen worden.
Wat ik mij afvraag : wat bedoelt de verkoper met het bijstellen “by machine” ?
Ik neem aan dat ze een ‘timegrapher’ bedoelen, ik weet zo de nederlandse term niet. Die wordt door horlogemakers gebruikt om een horloge af te regelen.
je kunt een horlogemaker vragen hem opnieuw af te regelen, hoewel niet allen bereid zullen zijn dit te doen voor Chinese uurwerken…
Mijn uurwerk blijft zo’n 1’35" per 24 uur
achterlopen.
Op mijn vraag naar de verkoper wat ik hiermee kan
aanvangen, kreeg ik volgend antwoord :
I think the watch is hurt on the way to you,
becuase all the watch before shipping out, we had
do QC for it 2 days, we need to make sure it is no
problem before ship.
This problem can be adjust, if you have the
machine, you can adjust a part on the movement.
Please send back the watch for adjust.
Ik heb weinig zin om het uurwerk terug te sturen
naar Hongkong. Op de terugweg zou het uurwerk
trouwens opnieuw “hurt” kunnen worden.
Wat ik mij afvraag : wat bedoelt de verkoper met
het bijstellen “by machine” ?
Idem wat Martin zei. Elektrische machine die aan de hand van de vibraties amplitude en nog iets registreert. Met die gegevens kun je de balans bijstellen.
Ik doe dat met de hand en wacht gewoon een par dagen. Na 2 weekjes heb ik m’n seiko nu op + 5 sec per dag gekregen. Wil het tot circa
3 sec reduceren.
Ik zal thuis nog eens proberen te kijken of ik een foto kan vinden.
Graag info / foto’s van het handmatig bijstellen
van de balans.
Arghh! Ben de lader van m’n foto camera kwijt. Zucht, mijn ouwe digitale werkte nog op gewone AA batterijen, maar deze accu gaan alleen met die special Canon lader Sorry, dat ik nu geen eigen foto kan uploaden.
Maar hier wat info van het web
En een plaatje van 't web:
Met het regulator armpje kun je em heel lichtjes verstellen naar S (van slow) of F (van fast), waardoor het klokje respectievelijk langzamer en sneller van gaat lopen. Wat ik heb gedaan is met hele ielepile kleine stukje opgeschoven, totdat ik nu op 5 sec per dag zit. Let wel op, hele kleine stukjes, want ik ben er meerdere keren overheen gegaan. Dus dan ging ie weer net wat te langzaam of te snel.
Volgens mij heeft je klok een geschroefde transparante achterdeksel, welke je met een klein balletje (met lucht gevuld, dus geen stuiterbal) open kunt draaien.
Het horloge met de wijzerplaat leg je in je handpalm, met het balletje druk je op de glazen achterzijde, en vervolgens draai je het balletje tegen de klok in, om em open te krijgen.
Grote kans dat het met 't balletje bij deze kast lukt. Maar mocht het toch niet gaan, dan heb je een professionelere kastopeners nodig. Wellicht iets, zoals deze:
EVEN DE KLEINE LETTERTJES: ik ben een hobbyist, en ik vind het leuk om een beetje met horloges te knutselen. Als mede-horlogeliefhebber help ik je graag op weg. Voor de zekerheid kun je ook hulp en info vragen aan de echte pro’s.