Seagull Tourbillon wel of niet?

Hallo leden ik heb een vraagje over het merk Seagull. Het lijkt me zo tof om een tourbillon te hebben en seagull komt wel in aanmerking qua prijs. Zelf had ik even gekeken op chrono 24 maar daar zijn ze maar rond de 600 euro.

Na wat veder lezen op het forum viel het mij op dat de prijs meestal rond de 2000-4000 hoort te liggen. Is dit wat ik zie op chrono dan een fake? Anyway, ik hoor graag iedereens input hierover.

Volgens mij is er een hf-lid met zo’n Seagull.

Hoezo eigenlijk?

2 likes

Het idee van deze hoog complexe complicatie is een accurate tijd. Dit principe verlies je denk ik direct met zo’n China made tourbillion :stuck_out_tongue: daarbij kwetsbaar en lastig t servicen

2 likes

Dit lijkt me op het oog wel een echte tourbillon maar er worden veel goedkope “tourbillons” aangeboden die niet meer inhouden dan een rond gat in de wijzerplaat waardoor je een (goedkoop) standaarduurwerkje kan zien.

1 like

Goed om te weten

1 like

Ik vind het een super toffe complicatie. Het feit dat dit al in 1805 voor het eerst werd bedacht dan wel voor een zakhorloge maar toch. Het principe van het uurwerk vind ik erg intrigerend.

1 like

Veel mensen verwarren 2 zaken

  1. Seagull als merk met Seagull-movements. Seagull is een producent van veel soorten movements die ze doorverkopen aan diverse merken, maar hebben daarnaast ook hun eigen merk.

  2. Dat kwaliteit sterk afhangt van de ‘naam’ van de movement/ producent. Het gaat allemaal om de QC en in welke mate ze getest worden. Een ETA zonder QC en testing kan even slecht presteren als een aliexpress automatic. Een Seagull met extensieve testing en service kan even sterk presteren als een ETA.

Seagull als merk waarborgt betrouwbaarder garantie , waarborgt een beter QC en tevens is de afwerking in het geheel iets hoger dan de merken met louter Seagull movements erin. De tourbillions van Seagull (als merk) hebben dus ook een Seagull tourbillon movement erin, maar die kosten inderdaad rond de 2000. (Wel goedkoper te vinden trouwens).

Deze op Chrono24 is van het merk Sugess met Seagull movement erin, maar niet van Seagull zelf. Niet dat Sugess een slecht merk is, ze hebben heel wat modellen die waard zijn voor het geld, maar Sugess is een vrij klein Aliexpress merk met weinig tot geen verkooppunten en geen fabriek die hun garantie perfect kunnen naleven. Afwerking is ook veel lager. De prijzen van deze tourbillion liggen dus ook veel lager.

Wat betreft de “China-made” tourbillons… veel mensen hebben zelf nooit zo’n tourbillon in handen gehad en beginnen dan zomaar wat te roepen door de Aliexpress connotatie. Dit komt ook doordat er vroeger heel wat “tourbillon” verkocht werden, maar eigenlijk gewoon flying wheels waren. Mensen werden skeptisch.

Nogmaals, tourbillon of niet, het gaat meer om de testing en QC. Dit kan je natuurlijk niet helemaal verwachten bij een 600EUR tourbillon zonder garantie van de fabrikant zelf. Maar als je eens kijkt naar tourbillons van Seagull zelf of van BJWAF, de afwerking is zeer hoog en je hebt steeds garantie, dus geen zorgen dat je het niet kan herstellen. Minpunt is natuurlijk dat die herstelpunten allemaal in China liggen, dus je zal wel het heen en weer moeten sturen.

De meeste horlogemakers hebben niet gewerkt met een tourbillon, dus al is het een Zwitsers type, herstelling zal ook problematisch zijn zonder fabrieksgarantie , situatie is dus niet veel beter dan een Chinese type.

5 likes

@Logixa

Ik ben het er helemaal mee eens. Maar je bent ervan bewust dat het niet veel aan de nauwkeurigheid toevoegt aan een horloge?! Het is tenslotte ontwikkeld voor zakhorloges, zoals je zelf ook al schreef.

1 like

Zeer interessant.

groetjes Lenno

1 like

Naam Seagull wordt inderdaad vaak misbruikt. Zelfs van echte seagulls worden er namaak van gemaakt.

1 like

Super, dank je voor de info. Dan ga ik indd even bij Seagull zelf kijken. Leek me al een vrij laag bedrag maar je verhaal is heel helder :slight_smile:

2 likes

Met jouw forumnaam zou je dat toch moeten begrijpen. :slight_smile:

1 like

Klopt :grinning_face_with_smiling_eyes: Maar soms is het eerst handig om te weten wat de reden dat iemand een bepaald type horloge wil kopen.

Stiekem zou ik er ook eentje willen hebben. Ook al weet ik dat het in een horloge weinig toegevoegde waarde heeft. De techniek is simpelweg fantastisch.

1 like