Seagull

bedankt voor je aanvullingen. Dan moet ik toch eens kijken waar het bij mij soms mis gaat. Vorig jaar heb ik bijv. een leren tas in de USA besteld en uiteindelijk 42% boven op de aanschafprijs moeten betalen. Mogelijk zijn er toch wat obscure transporteurs die teveel berekenen. En afgelopen week een horloge van 82 dollar inclusief verzenden (59 euro), waarvoor ik aan de deur 19,95 euro moest afrekenen (33%).
Groet Roelof

MartinB Schreef:

Als je trouwens lid bent van WUS (zoniet even
doen!) krijg je 10% korting bij USSeagull. Toch
weer de moeite waard. (tu)

Hoe gaat dat in zijn werk, die korting? Ik kan bij check-out niets aangeven als ik het zo even snel bekijk…

Snooker Schreef:

MartinB Schreef:

Als je trouwens lid bent van WUS (zoniet even
doen!) krijg je 10% korting bij USSeagull. Toch
weer de moeite waard. (tu)

Hoe gaat dat in zijn werk, die korting? Ik kan bij
check-out niets aangeven als ik het zo even snel
bekijk…

Anyone?

Even een mail sturen en vragen hoe het werkt. Ik heb toen gewoon het afgesproken bedrag via paypal betaald.

Groeten,

Martin

Okay, thanks

Snooker Schreef:

Okay, thanks

En dan hier het antwoord posten, zodat we allemaal weer iets wijzer worden. :wink:

Wat een onwijs mooi horloge!!! En voor dat geld!!

Ik blijf dit topic met grote interesse volgen, ben benieuwd of je hem gaat aanschaffen en hoe dat gaat.

Er kwam kritiek op mijn berekeningen, die niet klopten volgens anderen en ik werd, ondanks de mij toegedichte goede bedoelingen, toch beticht vaan onrust veroorzaken waar geen grond voor is. Daarom even in de vuilniszak gesnuffeld en de factuur van TNT post van 19 oktober 2010 teruggevonden. Het volgende is het geval; alhoewel ik via Ebay 82 dollar heb betaald voor het horloge (prijs + verzenden), staan op de verpakking 2 andere bedragen, te weten 66,75 dollar als waarde van het horloge en daaronder een bedrag van 50,06 dollar als total value. Deze bedragen zijn ingevuld door USPS in de USA.
Op de bon van TNT staat een douanewaarde van 37 euro. Dit moet gezien de dollar-euro koers gelijk zijn aan de 50,06 dollar. Dat kan eigenlijk niet kloppen, want de douanewaarde zou de aanschafprijs + verzendkosten moeten zijn. Maar goed, een meevaller dus, want de omzetbelasting (lees BTW 19%) hoeft nu niet betaald te worden over 59 euro (82 dollar), maar slechts over 37 euro en dat maakt 7,03 euro. Dit bedrag is ook keurig vermeld. De door mij in een eerdere post genoemde 0,8 euro invoerrechten is wel op de inklaringsbon genoteerd, maar niet in rekening gebracht, omdat het totaalbedrag onder de 150 euro blijft.
Echter, daarboven komt nog een bedrag van 12,50 euro als inklaringskosten. Dat zijn dus de kosten die TNT in rekening brengt, terwijl ik voor het verzenden al heb betaald bij aanschaf.
Conclusie: als ik uitga van de douanewaarde van 37 dollar, dan heb ik zelfs bijna 53% aan extra kosten betaald (7,03 + 12,50 = 19,53 euro). Ga ik uit van de 59 euro, dan kom ik nog steeds op 33% en niet op de 25% die algemeen wordt aangenomen. Dat percentage zou dan gebaseerd zijn op de omzetbelasting (BTW) van 19% en het idee dat er standaard 6% invoerrechten voor horloges betaald moet worden, hetgeen niet klopt. Het verraderlijke zit dus in de tevoren niet bekende kosten van het post- of koeriersbedrijf dat in Nederland voor de afhandeling zorgt. En zoals ook al eerder opgemerkt valt het soms mee, maar het kan ook erg tegenvallen, waarmee het beoogde voordeel weg is.
Groet Roelof

Korte berekening invoerkosten horloge uit niet EU land. Zie ook mijn ander posts in deze discussie

1. Neem: aanschafprijs + verzendkosten + eventuele verzekering = X euro
  2. Invoerrechten <150 euro waarde niets, daarboven 4,5% van de waarde en maximaal 0,8 euro (N.B! geldt alleen voor horloges, niet voor andere producten).
  3. Omzetbelasting (BTW) 19% van X
  4. Niet tevoren bekende kosten van post- koeriersbedrijf in Nederland dat de inklaring verzorgt: Y euro
    Totaal: X + (0,8) + 0,19X + Y euro
    Mooier kan ik het niet maken, ook niet makkelijker
    Gr. Roelof

Roelof Schreef:

Er kwam kritiek op mijn berekeningen, die niet
klopten volgens anderen en ik werd, ondanks de mij
toegedichte goede bedoelingen, toch beticht vaan
onrust veroorzaken waar geen grond voor is.

Jeetje zeg,… Noem me dan gewoon bij naam en neem dan rechtstreeks contact op…“betichten, geen grond voor is”??? Vind je nu wel overkomen als een aansteller die op zijn teentjes is getrapt.

Ondanks je nieuwe poging vind ik het nog steeds goede bijdrage. Daarnaast stonden er geen berekeningen enkel wat aannames waarbij zelfs percentages van 75% genoemd werden… zonder onderbouwing/berekening. Dat kan mensen enkel afschrikken en dat is zonde. Weet niet zo goed hoe je er nu bijkomt dat ik je “beticht heb van onrust veroorzaken”.
Je had ook kunnen aangeven dat mensen wel rekening mooeten houden met… en zich laten voorlichten…blablablabla etc.

Je nieuwe “berekening” heb je ook weer erg moeilijk gemaakt met “niet tevoren bekende kosten” terwijl deze van te voren gewoon wel bekend zijn. Dat je soms niet te maken krijgt met deze kosten hangt af of je pakketje bekeken wordt door de douane of niet.
Feit is dat het gewoon niet zo spannend is en je maakte het in mijn ogen gewoon allemaal erg moeilijk.

Mocht het je verder nog erg dwars zitten neem dan maar gewoon privé contact op, zodat we het topic niet nog verder vervuilen.

Voor de mensen die serieus overwegen een Seagull willen bestellen, wil ik wel helpen met de berekening. Mocht die dan uiteindelijk te laag zijn, dan betaal ik het verschil!

Bidle Schreef:

Voor de mensen die serieus overwegen een Seagull
willen bestellen, wil ik wel helpen met de
berekening.

Kudos kerel! Een mooi gebaar. (tu)