Seagull

Hallo,

Ik kwam gisteren een review tegen van een moon-phase chronograph. Ik vind het een mooi horloge, maar ik heb niet zoveel verstand van het uurwerk. Is het, in jullie ogen, een goede prijs/kwaliteit verhouding of niet?

http://forums.watchuseek.com/f72/sea-gull-m199s-review-199591.html

Momenteel te verkrijgen voor 420 USD.

Groeten,

Peter

seagull is een goed merk. Toeleverancier van uurwerken en fabrikant van horloges sinds enige decennia. De horloges die Seagull onder eigen naam fabriceert zijn kwalitatief zeer goed en ondanks de stijgende prijzen ongeevenaard qua prijs kwaliteitsverhouding. Ontwerpen zijn inwendig hoogstaand maar de ontwerpen leunen nog vaak op zwitserse inspiratie.

Op de Europese site staat een fors hoger bedrag. Als je het artikel leest geloof je dat de verzender een zware rekenfout gemaakt heeft…

taaiewillem Schreef:

Op de Europese site staat een fors hoger bedrag.
Als je het artikel leest geloof je dat de
verzender een zware rekenfout gemaakt heeft…

Wel vaag dit:

http://www.seagullwatch.eu/chrono/M199S.php €1040
http://www.usseagull.com/production.asp?cid=10&pid=53 $429

Op de foto’s zien ze er ook verschillend uit.

Ja, over het verschil in prijs werd ook al gesproken op watchuseek.
Er werd gezegd dat de europese importeur een hoger bedrag rekent om het merk zo beter te laten overkomen. Natuurlijk wordt er dan ook veel meer op verdiend…

Verder was de conclusie dat de foto’s op de US website van een nieuwer model zijn, waar het seagull merkteken naar beneden is verplaatst i.v.m. uiterlijk/symmetrie.

Bestellen in de VS voor 464 dollar inclusief verzenden. Met de eventuele douanekosten zit je dan rond de 400 euro (?)

Als je hem mooi vind, moet je het zeker doen. De kwaliteit hoef je je geen zorgen over te maken, ook de service van Kevin is prima.
Enige nadeel is de relatief hoge kosten van verzenden vanuit de US, en bijna gegarandeerde douane kosten.

Als je trouwens lid bent van WUS (zoniet even doen!) krijg je 10% korting bij USSeagull. Toch weer de moeite waard. (tu)

Groeten,

Martin

De kosten bij invoer uit een niet/EU land bestaan uit: inklaringskosten (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor doen van aangifte bij de douane), afhandelingskosten (kosten die het post- of koeriersbedrijf berekent buiten de inklaringskosten) en te betalen belastingen (douanekosten en omzetbelasting = BTW). Douanekosten voor een horloge bedragen 0,80 euro. Btw is 19% over de douanewaarde en die wordt bepaald door de aanschafprijs, de verzendkosten, eventuele verzekeringskosten en de kosten in rekening gebracht door het post- of koeriersbedrijf. Het is dus van tevoren niet te voorspellen hoe hoog het extra bedrag (buiten aanschafprijs en verzendkosten) bedraagt, omdat dit afhangt van de kosten van het post- of koeriersbedrijf. Mijn ervaringen met import uit de USA zijn wisselend; van ongeveer 25% extra tot ruim 40% van de aanschafprijs (van anderen heb ik percentages tot 75% gehoord). Dit is een reden om erg voorzichtig te zijn met importeren, tenzij het prijsverschil gigantisch is. Een bijkomend nadeel is dat bij een defect het erg lastig is met garantie. Overigens hoef je geen extra kosten te betalen als de waarde (aanschafprijs + verzendkosten) <22 euro is.
En dan nog één misverstand ophelderen: als je zelf reist en een horloge meeneemt uit een niet-EU land, kan dat tot 430 euro belastingvrij. Er is dus een fors verschil tussen kopen via internet en zelf meenemen. Succes met de beslissing.
groet Roelof

@ MartinB:
Bedankt voor de heads-up betreffende WUS. Ik heb me zoëven geregistreerd. Wat een goede site zeg. Volgende maand ga ik voor 10 dagen naar de VS. Ben benieuwd of ik daar die Seagull ook kan kopen voor dat lage bedrag en hoelang het duurt voor de bestelling arriveert op mijn Las Vegas adres…

Roelof Schreef:

De kosten bij invoer uit een niet/EU land bestaan
uit: inklaringskosten (de kosten die het post- of
koeriersbedrijf maakt voor doen van aangifte bij
de douane), afhandelingskosten (kosten die het
post- of koeriersbedrijf berekent buiten de
inklaringskosten) en te betalen belastingen
(douanekosten en omzetbelasting = BTW).
Douanekosten voor een horloge bedragen 0,80 euro.
Btw is 19% over de douanewaarde en die wordt
bepaald door de aanschafprijs, de verzendkosten,
eventuele verzekeringskosten en de kosten in
rekening gebracht door het post- of
koeriersbedrijf. Het is dus van tevoren niet te
voorspellen hoe hoog het extra bedrag (buiten
aanschafprijs en verzendkosten) bedraagt, omdat
dit afhangt van de kosten van het post- of
koeriersbedrijf. Mijn ervaringen met import uit de
USA zijn wisselend; van ongeveer 25% extra tot
ruim 40% van de aanschafprijs (van anderen heb ik
percentages tot 75% gehoord). Dit is een reden om
erg voorzichtig te zijn met importeren, tenzij het
prijsverschil gigantisch is. Een bijkomend nadeel
is dat bij een defect het erg lastig is met
garantie. Overigens hoef je geen extra kosten te
betalen als de waarde (aanschafprijs +
verzendkosten) En dan nog één misverstand ophelderen: als je zelf
reist en een horloge meeneemt uit een niet-EU
land, kan dat tot 430 euro belastingvrij. Er is
dus een fors verschil tussen kopen via internet en
zelf meenemen. Succes met de beslissing.
groet Roelof

Ben benieuwd hoe je aan deze info komt? Ik impoteer al meerdere jaren van alles uit Amerika en het is helemaal niet zo spannend. Gewoon invoerrechten+btw. Alle kosten die je opsomt van het transport bedrijf zitten gewoon verwerkt in je verzendkosten.
De invoerrechten kunnen per object verschillen. Voor een auto betaal je bijvoorbeeld 10% en voor een vrachtwagen 22%… maar 75% incl. btw??? Dat bij sommige objecten daarna nog andere lasten komen zoals BPM ed is een ander verhaal.

Kortom de formule is ((aanschafprijs+verzendkosten) x invoerrechten (6% of 7%) x btw (19%))= de prijs te betalen.

en wat betreft de vrijstelling van importeren:

Vrijstelling van accijns, omzetbelasting en rechten bij invoer
In bepaalde gevallen is het mogelijk om in aanmerking te komen voor een vrijstelling van omzetbelasting (BTW) en rechten bij invoer. Zo hoeft u geen omzetbelasting en rechten bij invoer te betalen als de waarde van de zending, exclusief verzekerings- en vervoerskosten, niet meer is dan € 22.

Daarnaast zijn onder meer kleine zendingen vrijgesteld die een particulier buiten de EU gratis aan een particulier binnen de EU stuurt. Als dit incidenteel gebeurt en de zending alleen goederen bevat die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik door u of uw gezin, dan kunt u een vrijstelling aanvragen. Daarbij gelden onder andere de volgende voorwaarden:

De totale waarde van de zending mag niet meer bedragen dan € 45 (exclusief verzekerings- en vervoerskosten). Als de waarde van de zending hoger is dan € 45, dan moet u belasting betalen over het totale bedrag.
U mag maar een beperkte hoeveel accijnsgoederen met vrijstelling invoeren.

Van de site van de douane
berekent u de btw?
De btw bij invoer berekent u over de douanewaarde van de goederen. De douanewaarde bestaat doorgaans uit:
de vergoeding of transactiewaarde van de goederen
de bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering)
de belastingen (geen btw) en heffingen bij invoer

De crux zit hem in de commissie die de transporteur berekent voor de inklaring, het opslaan etc. Daarom is tevoren nooit precies te berekenen wat het eindbedrag wordt, tenzij je steeds met dezelfde transporteur zaken doet.
Daarbij komt dat ook ik geregeld zaken uit de USA heb importeerd, niet alleen horloges, en vaker voor onaangename verrassingen heb gestaan. Ik heb gemeend anderen in ieder geval te moeten waarschuwen.
gr.Roelof

taaiewillem Schreef:

@ MartinB:
Bedankt voor de heads-up betreffende WUS. Ik heb
me zoëven geregistreerd. Wat een goede site zeg.
Volgende maand ga ik voor 10 dagen naar de VS. Ben
benieuwd of ik daar die Seagull ook kan kopen voor
dat lage bedrag en hoelang het duurt voor de
bestelling arriveert op mijn Las Vegas adres…

Als je even mailt met USSeagull, kun je prima afspreken om een horloge af te laten leveren in een Hotel. Dat heb ik ook gedaan met mijn M177s, hij was met een dag of 2-3 bij mijn hotel. Er even vanuitgaande dat het horloge ook op voorraad is natuurlijk.

Groeten,

Martin

Wat is “WUS”? Kan je daar wat meer uitleg over geven of een link aub.
Gr,
W

WUS = WatchUSeek.com

carteblanchepw Schreef:

Wat is “WUS”? Kan je daar wat meer uitleg over
geven of een link aub.
Gr,
W

Dat is een internationaal forum, WatchUSeek: http://forums.watchuseek.com/

Groeten,

Martin

Bedankt, dat is inderdaad een mogelijkheid voor mij…

Roelof Schreef:

Van de site van de douane
berekent u de btw?
De btw bij invoer berekent u over de douanewaarde
van de goederen. De douanewaarde bestaat doorgaans
uit:
de vergoeding of transactiewaarde van de goederen
de bijkomende kosten tot op de plaats van
bestemming binnen de EU (commissie, verpakking,
vervoer en verzekering)
de belastingen (geen btw) en heffingen bij invoer

De crux zit hem in de commissie die de
transporteur berekent voor de inklaring, het
opslaan etc. Daarom is tevoren nooit precies te
berekenen wat het eindbedrag wordt, tenzij je
steeds met dezelfde transporteur zaken doet.
Daarbij komt dat ook ik geregeld zaken uit de USA
heb importeerd, niet alleen horloges, en vaker
voor onaangename verrassingen heb gestaan. Ik heb
gemeend anderen in ieder geval te moeten
waarschuwen.
gr.Roelof

Nu staat het er toch anders en is het dus samengevat hetzelfde m.b.t. horloges.

1. de vergoeding of transactiewaarde van de goederen (kortom het aankoopbedrag)
  2. de bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering) (kortom de verzendkosten)
    3.de belastingen (geen btw) en heffingen bij invoer (kortom de invoerrechten

De crux die je benoemt is hier totaal niet van toepassing. Let wel we hebben het hier over horloges die doorgaans met de “bekende” tranportbedrijven verstuurd worden… DHL, UPS, etc.
Dus kan me enkel voorstellen dat dit het geval is bij uitzonderlijke objecten. Enkel dan nog weet ik wat het me van te voren kost. Anders zou het me nog de kop kunnen kosten ook.
Kortom moet de dag nog meemaken dat een transportbedrijf achteraf een andere prijs rekent.

Jouw eerste post vind ik dan ook niet direct een goede bijdrage. Dit mede omdat je het erg ingewikkeld en spannend maakt door de verzendkosten te specificeren en percentage benoemd die afschriken. Terwijl dit helemaal niet nodig is. Het is wel belangrijk om rekening te houden met de extra kosten, maar die zijn gewoon te berekenen.
Overigens wel een post met hele goede bedoelingen!! :slight_smile:

Dus voor horloges is het allemaal niet spannend enkel dien je rekening te houden met de verzendkosten en daarop nog een 25 a 26 procent.
Uiteraard zijn er allerlei manieren om dit te ontlopen, maar dat is allemaal op eigen risico!

Even terug on-topic: ik vind het voor dat geld (met of zonder BTW en inklaringskosten) een verdomd mooie klok! Ik moet echt ff op m’n handen gaan zitten! :wink:

Ik vind hem ook erg mooi. En voor zover ik weet is Seagull een van de betere chinese merken

Hans

Wat ik heb gehoord van WUS is dat je ook bij bestelling aan Kevin kunt vragen om het als zijnde een reparatie op te sturen (garantie), daarmee vervallen de douane kosten schijnbaar.
Ik heb dit ook aan Kevin gevraagd, en dat was geen probleem voor hem.

G.J. Schreef:

Wat ik heb gehoord van WUS is dat je ook bij
bestelling aan Kevin kunt vragen om het als zijnde
een reparatie op te sturen (garantie), daarmee
vervallen de douane kosten schijnbaar.
Ik heb dit ook aan Kevin gevraagd, en dat was geen
probleem voor hem.

Zoals ik net al elders (zie link) heb gepost gaat dit niet lukken. De douane zal dan vragen om de documentatie waaruit blijkt dat het horloge al ingevoerd is of hier in Europa is gekocht.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,243717

Jammer en helaas…