Seagulls lopen vast?!?

Mijn Seagull automaatje en handopwind stoppen spontaan als ze even (paar uur) niet wordt gedragen.

In de ochtend merk ik dat ineens stilstaan. Heel soms gebeurt het als ik ze zelfs om heb. Als ik bijvoorbeeld heel lang achter m’n bureau heb gezeten. Zodra ik de mechanische een tikje geef of opwind gaat ie weer lopen. Hetzelfde geldt voor de automaat. Ik laat de rotor heel voorzichtig draaien (dus zonder onwijs te schudden) en hij begint alweer te lopen. Uiteraard zijn beide horloges flink opgewonden.

Ik heb wel es gelezen dat een gemagnetiseerde balans voor problemen kan zorgen, als 't te snel lopen. Is hier ook hetzelfde probleem?

Of is er misschien iets anders aan de hand?

Volgens mij gaat dat meer over de veer dan over de balans, maar er zijn hier vast technici die dat beter kunnen vertellen dan ik. De horlogemaker in Culemborg heeft mijn horloge eens gedemagnetiseerd toen ik te dicht bij de MRI scanner had gestaan op mijn werk. Het had toen verschijnselen van kortere gangreserve en afwijkend tijdgedrag. Was daarna weer helemaal OK.

Vr Gr

RoB

Euh, veer idd! Zat met m’n kop nog bij 't ankertje met weggevallen robijntje…

:)-d

hmmm flink opwinden…?

das volgens mij ook niet helemaal goed. ben ook geen horloge techneut.

heb wel dit gevonden op
http://www.poljotnl.nl/catalog//instructies.php

o ja wat ik vergeet te vertellen is dat ik dit probleem bij diverse russische horloges heb gehad, automaat en opwind, met name Boctok Vostok Wostok voor zijn vrienden. Ik wond ze altijd helemaal op, waarna de horloges zo nu en dan dus ook stil kwamen te staan enz enz.

Hoi Marnix,

Over het algemeen liggen problemen met deze horloges niet aan het uurwerk zelf, maar de omstandigheden waaronder ze in de kast worden gezet. Als er troep bij inkomt, dan loopt dat tussen de radertjes. Door wat beweging rammelt het er wel weer uit. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dit ook ooit gehad (een Alpha met NN/DG28 uurwerk). Deze heb ik open gemaakt, uurwerk eruit, en met een blaasbalgje helemaal schoon geblazen. Sindsdien geen problemen meer.

Het zou misschien ook slechte smering kunnen zijn? Veel uurwerken worden, zo heb ik ooit gehoord, ‘droog’ aangeleverd, en dienen door de horloge bouwer geolied te worden. Als ze dat niet doen, icm met wat stof ofzo, loopt iets misschien net te stroef?

Ik heb zelf zo’n 20 horloges met SeaGull uurwerken, maar juist met deze nooit problemen.

Groeten,

Martin

Oef, zo te merken is met m’n symptoom niet meteen een oplossing. Begrijp dat er meer dan een gemagnetiseerde veer kan zijn…

Uurwerk lijkt op eerste oog niet vervuild. Weet niet of ie (genoeg) olie heeft, want een veerton heb ik nog niet geopend. Toch es een keer terug naar kijken…