Seamaster 60m WR opnieuw waterdicht maken

Beste HF-ers / Omega-adepten,

Sinds kort heb ik een leuke (vind ik zelf dan :)) Omega Seamaster Brest md.196.0237 uit de jaren '80 aangeschaft die wel eens betere tijden heeft gekend. Het mechaniek kun je, door aan de kroon te wiebelen, lichtelijk heen en weer bewegen. Het lijkt er dus op dat het niet goed zou reageren op water. Nu vind ik het een alleraardigst zomerhorloge dat ik graag op vakantie mee zou nemen, maar dan zou het het liefst ook tegen een douche/kinderbadje/camping-afwas moeten kunnen.
Als ik het alwetende internet raadpleeg, had het horloge 40 jaar geleden een 60m WR rating, maar ja… “Das war einmal” zoals de Zwitsers zeggen.
Denken jullie dat het mogelijk is om het opnieuw waterdicht te laten maken? Geen idee of het gewiebel van het mechaniek te verhelpen is met nieuwe pakkingen alleen of dat de stift ooit in zijn leven vervangen is door een te smalle versie o.i.d. De kroon mist in ieder geval het Omega-logo dus dat onderdeel is niet echt origineel meer (of wellicht zijn er ook Omega’s zonder het merkje op de kroon).
Alvast dank voor jullie kijk op de zaak.

Groet

5 likes

Is te doen. Nieuwe pakkingen en een originele kroon moet te krijgen zijn voor dit horloge. Zal dan gedaan moeten worden in combinatie met een service lijkt mij.

1 like

Kun je niet beter gewoon een moderne duiker meenemen voor watergerelateerde avonturen overdag en dan deze voor romantische dinertjes 's avonds houden? Leuk horloge trouwens!

1 like

Zeker! Als ik nou een keertje ga snorkelen ofzo draag ik wel een Seiko Turtle.
Gaat mij er meer om dat ik niet meteen in een foetushouding hoef te gaan liggen op het moment dat er iemand met een waterpistool langs loopt of dat ik na Ă©Ă©n wijntje te veel bij het romantische diner vergeet het horloge af te doen als ik de glazen ga afspoelen :woozy_face:

3 likes

thanks btw

Ik denk dat er dan buiten de juiste kroon en nieuwe pakking van de caseback ook een nieuwe glaspakking in moet wil je echt die 50 a 60m WR benaderen.

Vraag me wel af of de kosten tegen de baten op gaan wegen. Wie weet wat er nog meer gevonden wordt aan noodzakelijk onderhoud.

2 likes

Je vervangt dan het volgende:
*Tube
*Kroon
*Glaspakking
*Dekselpakking

Voor een binnenwerk dat niet vast staat kan je eventueel kijken of er schroefjes of klemmen ontbreken die de binnenwerkring op zijn plek houden? Pakkingen houden geen binnenwerk op zijn plaats.

Onderdelen lijken alsnog gewoon leverbaar bij Omega.

1 like

Aha… Het glas kan sowieso ook wel vervangen worden en ik begreep dat dat nu niet meteen een rib uit je lijf is.
Nou zit ik nog op het niveau van batterijtje/bezel/bandje verwisselen. Maar een goede horlogemaker in de buurt zoals Allwatch of @Horloge24 kan dat toch goed regelen? Of moet je dan meteen naar een sjieke Omegashop waar je minstens met een BMW X6 M voor moet komen rijden? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Je hebt een horlogemaker nodig met toegang tot Omega onderdelen. Een service center voor Omega dus, maar hoeft geen sjieke te zijn… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Past een BMW x6 m best bij

2 likes

Mooi, dan laten we het jasje en dasje in de kast :man_in_tuxedo:

Zou op dit model geen 60 meter wd garantie willen geven. Horloge is van rond 1985 en de bodem heeft een drukdeksel. Dit hoeft maar een fractie vervormd te zijn en de afdichting is weg.

1 like

Ik kan me vergissen maar ik vermoed dat dit (leuk!) model origineel een quickset-kroon heeft waarbij je de stem (midden van de kroon) indrukt. In mijn ervaring zijn ze niet zo eenvoudig te vinden, of behoorlijk prijzig.

1 like

Sluit ik me helemaal bij aan. Gewoon niet willen. Daar hebben al de nodige voorgangers op zitten persen en grote kans dat de nodige symmetrie weg is. Ik heb trouwens geen idee of er wel een glaspakking in zit of dat deze gelijmd is. Rechthoekig glas en glaspakking is vaak geen succes met plaatsen. Tenminste ik praat voor mezelf…

2 likes

We gaan gewoon voor spatwaterdicht… Met een nieuwe kroon, tube, glas en pakkingen kan ie wel weer even vooruit en het zwemmen laat ik wel over aan een wat moderner horloge.
Bedankt allemaal!!!

2 likes