Seamaster aankoop advies

Precies. En paste voor mij ook helemaal bij een elegant sports watch, zoals volgens mij Omega het destijds eens omschreef.

Met z’n glimmende tussen stukjes op de band, de gepolijste delen op de kast, vond ik de wijzers er goed bij passen. Bovendien sprongen ze er uit wanneer er lichtval op kwam.

En klein detail wat betreft dat elegance, het zijn eigenlijk geskeleteerde plongeur (duikers) wijzers. Die waren zo gevormd zodat de minuten wijzer (belangrijkst voor een duiker) het meeste opviel/makkelijkst afleesbaar is. Op de SMP300 hebben ze deze wat eleganter gemaakt door het skeletteren en ze glimmen.

Je ziet de plongeur wijzers terug komen op diverse duikhorloges van verschillende merken, waaronder bij Omega zelf in hun ploprof.

2 likes

Zeker eens! Op metaal aanschaffen en er evt een rubberband bij kopen. Dit is overigens geen origineel Omega exemplaar maar een band van Zealande, kostte geloof ik rond de 100 euro en die prijs dubbel en dwars waard!

Allemaal bedankt voor de tips. Ik heb dankzij @Crownguard een serieuze stap gezet met mijn collectie door aanschaf van een blauwe Seamaster 300M uit 2018.
Voelt en ziet uit als een compleet nieuw horloge, complete set incl papieren.
Prachtig hoe dat blauw veranderd in het licht van heel donker naar helder blauw.
De pre 2012 modellen zouden dunner zijn, maar deze is ook zeker niet dik.
Blij als een klein kind op 5 december…
Ik zal later nog wat meer foto’s posten onder NA

8 likes

Ooit mijn gebruikte SMP als beater gekocht. En omdat quartz niet meer werd gemaakt, de quartz aangeschaft.
Ik had nog geen (enigszins toonbare) quartz in de verzameling dus dit leek me drie vliegen in een klap:

  • grab & go horloge;
  • beater die een stootje mag krijgen
  • een prachtig veelzijdig horloge dat ook prima “netjes” kan.

Maar dan de praktijk.
Het is gewoon een belachelijk mooi horloge. Iedere keer weer verbaast hij weer. Zo strak en stijlvol.
En heerlijk plat voor onder een overhemd.
De tramrails draagt heerlijk comfortabel (na wat gepiel om hem goed afgesteld te krijgen zonder micro verstelmogelijkheden…)

Einde van het verhaal: erg jammer dat ik toch voor de quartz ben gegaan.
Het horloge krijgt dermate veel draagtijd dat ik hem toch graag als automaat zou hebben.
Het “kille” getik en de “kille” secondewijzer maken dat hij net niet lekker genoeg is.
Aan de andere kant: een prachtige grab & go.

Ooit koop ik de automaat er gewoon bij…

Peter Blake (althans, wat hier onder de noemer Peter Blake gaat) vind ik ook mooi.
Maar als er een automaat komt wordt het gewoon de SMP.

2 likes

Oh yeah!
Goede keuze! :sunglasses:

3 likes

Proficiat!
Maareh… heb je op de achtergrond nou je 2e hypotheek getekend voor de smpc :wink:

Old school is de shit voor mij …
Deze 55 jaar oude SM is mijn favoriet!

De nieuwe SM legt het toch af tegen de Submariner. Die is beter qua afmeting en draagbaarheid … (Overigens ook als je geeft om waardevaste aanschaf. Maar laat dat overigens niet mijn persoonlijke smaak bepalen!)

4 likes

Geen tweede hypotheek :smile: maar zoals op de foto te zien was het werk vandaag ergens vaag op de achtergrond aanwezig :sweat_smile:

1 like

Zeker. En ook tegen een Blancpain Fifty-Fathoms. Maar gezien het flinke prijsverschil geen vergelijking.

1 like

Beetje off topic, maar destijds ergens jaren 90 vond ik mn smp300 beter dat de sub. Solid end links ipv folderd , solide sluiting ipv gevouwen staal, meerdere rijen schakels op de band (hoewel de eenvoud vd oyster band ik mooi vond/vind), en ik weet niet meer of de middelste rij schakels gevouwen of solid waren, en de horned lugs vond ik meer bijzonder (hoewel ik de eenvoud en facet randjes op de sub ook fraai vind). En dan een prijs die ver onder de sub lag.

In het begin vond ik het wel jammer dat ie blauw ipv zwart was. Ik droeg/draag meestal zwart.

Technisch is de SMP beter dan de Sub durf ik wel te beweren met de laatste coaxial movement. Maar qua looks is Omega voor mij persoonlijk wat te ver doorgeslagen en het origineel uit het oog verloren. Dat doen ze met de Speedy beter …

En tegenwoordig kan ik kiezen tussen mijn oude 165024 of de iets minder oude 16610 :slight_smile: Dus who cares …
Ik laat de vergelijking aan de pro’s over …