Seamaster aankoop advies

Als volwaardige zwabberaar wordt ik de laatste tijd steeds aangetrokken tot een horloge: de Seamaster.
Dit is er een die niet in de collectie mag ontbreken denk ik, hoewel: hoe saai wordt het als iedereen dezelfde iconen in zijn collectie heeft?
Van de andere kant, hoe vaak kom ik een HF’er in het wild tegen die dan net hetzelfde horloge aan heeft…
Nou goed,de Seamaster moet het worden.
Waar moet ik op letten bij aankoop van een jong gebruikt exemplaar (tot 10jr)?
Een paar gedachten op een rij:

  • ik wil met stalen band kopen en dan afwisselen met leer/rubber maar in elk geval goeie originele stalen band lijkt me een pre
  • de diameter van 41 is perfect. 45 veel te groot, 36 lijkt me klein (heb wel dunne lucifershoutjes i.p.v. botten in m’n polsen)
  • voor een nieuwe leg je zo te zien 3K of meer neer. Na wat speurwerk op chrono zie je wel verkopers die 2800 vragen voor een nieuwe. Dus een mooie gebruikte moet daar wel significant onder zitten
  • koop je er een van bv 2006, heb je dan niet binnen kortste keren een gepeperde rekening voor onderhoud?
  • het uurwerk zelf: is er een bepaald jaartal dat je moet vermijden?
  • is het altijd in-House movement geweest of ook ingekocht?

Even een plaatje voor het idee:

6 likes

Heel saai.

4 likes

Jeps

Plus

Een hr er vast niet zo vaak.
Maar als ik 1 horloge in het wild vaak tegen kom is het deze.

Wel mooi ding… maar saaaaaaaai :yum:

1 like

Iemand op het forum zei laatst: “Wij onderscheiden onszelf door allemaal hetzelfde te kopen.” Ik weet niet meer wie het zei, maar dat klopt als een bus. :wink:

Ik wens je veel plezier met de zoektocht naar een Seamaster, want het is een prachtig horloge. :+1:

ik wil met stalen band kopen en dan afwisselen met leer/rubber maar in elk geval goeie originele stalen band lijkt me een pre

Dat is zeker het geval. De seamaster is het mooist op staal imo.

de diameter van 41 is perfect. 45 veel te groot, 36 lijkt me klein (heb wel dunne lucifershoutjes i.p.v. botten in m’n polsen)

Ik heb een blauwe 41mm seamaster 300 ceramic (vind ik de mooiste) en draag hem op mijn 16.5 cm pols. Draagt prima. Is jouw pols kleiner dan valt hij wellicht wel wat te groot

voor een nieuwe leg je zo te zien 3K of meer neer. Na wat speurwerk op chrono zie je wel verkopers die 2800 vragen voor een nieuwe. Dus een mooie gebruikte moet daar wel significant onder zitten

Voor 2200-2400 heb je een jong gebruikte 300 ceramic.

Voor 1500-2000 heb je het oude james bond model of een peter blake.

koop je er een van bv 2006, heb je dan niet binnen kortste keren een gepeperde rekening voor onderhoud?

Hangt af van wanneer de laatste service is geweest. Dat moet je navragen bij de verkoper. Ieder mechanisch horloge heeft om de 5-7 jaar een service nodig. Reken op zo’n 300-500 euro aan servicekosten.

het uurwerk zelf: is er een bepaald jaartal dat je moet vermijden?

Niet dat ik weet

is het altijd in-House movement geweest of ook ingekocht?

De nieuwste is een inhouse. Alle modellen daarvoor hadden een (zwaar) gemodificeerde eta.

Verder een hele goede keus, hier de mijne:

14 likes

Aan de ene kant super saai. Aan de andere kant lekker boeiend. Gaat er toch om wat jij mooi vindt.

Ben zelf ook stiekem aan het rondkijken dus zal dit draadje in de gaten houden :grimacing::+1:t2:

2 likes

De geposte foto is dus de nieuwe Seamaster 300M, 42mm, doorkijkbodem en een list van 4900€. Grijs te krijgen voor rond de 4000€ (nieuw). Verkrijgbaar in verschillende kleurencombinaties.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar dit model, heeft een in-house co-axial (8800), een dijk van een horloge. Eerste jaren geen service kosten en je loopt met het allernieuwste model rond de pols. Zit momenteel zeer enthousiast te kijgen naar deze uitvoering…

1 like

Seamaster, maar dan net anders…


8 likes

:thinking:
Nooit. Echt nooit.
Ik zie alleen maar Rolex. Nog nooit een Oris ontdekt. Mensen kennen dat niet eens :rofl:
Maar in de kroeg/vriendenkring/shop/gym/festivals : Rolex.
Ik wou hem laatst ff passen, en moest dus ook daadwerkelijk een winkel in stappen…die dingen zijn niet te vinden in het wild :zebra::lion::elephant::gorilla:

Misschien saai voor de fotootjes hier, maar niet voor de rest van de wereld.

3 likes

Deze Seamaster om te laten zien dat iedereen toch niet met hetzelfde horloge rond loopt op het forum.

Btw. waarom is Omega gestopt met de “screwdown pushers”?

1 like

Saai? Om mijn pols is de SMPc nog nooit saai geweest. Al ruim twee jaar wordt ik erg blij van mijn Seamaster. Succes met je zoektocht, ter inspiratie…

9a687fe7fffee71e3a8f79c912099ca63992628b_1_374x500

41e9fe139bba0493aa1a165b66201fafe4c32ec8_1_375x500

6b78de69843fa28681704513fd20a274e3d77025_1_399x500

14 likes

HF wordt overspoeld door Seamasters, Speedmasters, Datejusts, Submariners, Explorers en noem maar op. Koop wat je leuk vindt, juist omdat jij dat leuk vindt.

Hoe vaak kom je buiten HF een van de bovenstaande horloges tegen? Als ik al iets tegenkom zijn het mensen met een Rolex die hem kopen voor status en niet uit passie. Mensen die onze passie niet begrijpen vinden een horloge van € 150 al veel geld.

Fleetwood Mac zong het al… go your own way.

6 likes

Hier de 2254.50 (Peter Blake model). Bijna 10 jaar mijn “one watch collection” geweest en er regelmatig opmerkingen over gekregen, maar nooit iemand met dezelfde gezien (dat me is opgevallen althans),

Hij krijgt nu wat meer rust in de horloge box :wink:

12 likes

Tjezus, zit ik net ff een leuk draadje te lezen loop ik alweer tegen die lelijke wannabe Invicta aan! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

:+1::+1: Je vraagt je toch af waarom Omega dit model eruit heeft gehaald, ook kopers van een ceramic Seamaster zouden keuze moeten hebben qua wijzers, dial en bracelet.

6 likes

Terug on-topic:
Je hebt al besloten dat je een Seamaster wilt, waar ga je dan op letten…?
Peter Blake zegt me niks trouwens, wel mooi

Een Seamaster is dus een nogal brede definitie. Er zijn giga tisch veel modellen. Wat vind jij een Seamaster? Het plaatje dat jij laat zien is het nieuwe model. Deze is pas net te krijgen, en tweedehands voor vanaf 3,5k denk ik. Bijvoorbeeld bij William Wien.

Het eerdere model is werkelijk overal tweedehands te vinden. Bij de AD mogelijk nog met een leuke korting.

Kies het model dat jij het mooiste vindt, en dan lekker op zoek gaan. Moet geen probleem zijn.

Uit de openingspost begrijk ik dat limbo een Seamaster 300m diver zoekt.

Geweldig mooi horloge, van deze ga je geen spijt krijgen

4 likes

Ja klopt inderdaad, vraag is dan jong gebruikt of toch wat ouder.
Ik geef liever 2k uit dan 3K maar inderdaad die service kosten…
Als er nog aankoop tips zijn dan houd ik me aanbevolen.
Is er nog verschil in dikte door de jaren heen?
Dan is het vervolgens aan mij om ook de daad bij het woord te voegen :slight_smile:

idem hier, ze moeten er wel zijn in de wereld, maar ik zie ze zo goed als nooit.

Maar ja, ik ben al aangenaam verast als ik een willekeurige Omega op mijn pad kruis.

2 likes