Seamaster aankoop advies

Het leuke is dat ik na 6 maanden weifelen een paar weken geleden heb toegeslagen en deze heb aangeschaft:

Nogal wat mensen hier blijven zichzelf nakakelen (waaronder Han) dat een Speedy of Seamaster saai is en cliché.

(Nu ik draag een horloge voor mezelf dus lekker boeiend; volgende keer mogen ze trouwens wel gewoon hun mening als mening ventileren en niet als De Waarheid en daarmee de keuzes van anderen respecteren maar dat terzijde.)

Mijn 2017 versie van de Seamaster is trouwens nog tekoop nieuw bij een AD waarbij je em met wat onderhandelen nieuw voor 3k kan kopen.

Koop een 2e hands Seamaster bij voorkeur van ná 1-07-2018 op de garantiekaart want toen ging de 5 jaar garantie in!

Het horloge is verder een typische Omega met een geweldig mooie afwerking en details. Nadeel is wel de ontspiegeling aan de buitenzijde dat snel tot kleine krasjes “op” het saffier zorgt!

De stalen band is geweldig; ik zou -net als mezelf- :innocent: een recent exemplaar kopen op staal; in garantie en met die mooie houten doos als je budget dat toelaat! (Prijs: €2200-€2400)

Uurwerk is een gemodificeerde ETA met co-axial toevoeging. De introductie verliep naar verluid moeizaam maar zover ik kon vinden kent het geen problemen in meer recentere Omega’s/Seamasters.

De nieuwe versie heb ik óók gepast; die draagt overigens minder groot dan je zou denken.

Door de waves en de helder zichtbare cijfers op de cermatic bezel oogt ie wel drukker.
Of meer flashy & opvallend zoals je wilt! :sunglasses:

My 5 cents; suc6! :smiley:

1 like

Quartz versie

Jaiks :smile:
Het ding moet wel een ziel hebben he

1 like

Doe eens niet zo gemeen… grijze huismus.

1 like

De Seamaster op de foto is het nieuwste model met in house movement en valt ver boven je genoemde budget. Andere uurwerken uit eerdere Seamaster zijn niet in-house maar ETA gebaseerd en gepimpt door Omega, opzich niets mis mee.

Crownguard heeft een mooie zo goed als nieuwe te koop van de vorige generatie.

https://www.crownguard.com/collection/2216/omega-seamaster-41mm-212.30.41.20.01.001-blue-dial.html

Eén voor erbij, toch?

Ja die van crownguard is mooi.
Vind de zwarte net iets chiquer maar zie meestal de blauwe.
Deze bijvoorbeeld. 3K nieuw bij handelaar in Berlijn.

2h3s949
:kissing_smiling_eyes:

Zoals ik al schreef is ie met wat onderhandeling voor 3k ook nieuw bij een AD in Nederland aan te schaffen!

Ja, vanaf de SMP-C is het dikker geworden, onderstaande foto geeft je een goede vergelijking, de 1e Ceramic is even dik als de oude SMP GMT, die je hier naast de Peter Blake ziet:

3 likes

Ok en nu in lekentaal?
Wat is een smp-c?
Op de foto, welke is welke?
Dun is een pre

Heb net Google ontdekt, ook mooi!
SMPc staat voor speedmaster pro ceramic.
Snap dus hieruit dat de ceramic dikker is.
Kun je zeggen dat alle Seamasters 300M vanaf jaar 20xx ceramic zijn?
Zijn die dunnere er dan niet meer?
Ceramic heeft natuurlijk ook weer voordelen

De Seamaster Pro Ceramic draagt met de 41mm zeer comfortabel, zeker niet dik of groot hoor.
(Ik heb 17cm polsen)

In het kort:
1993 eerste generatie, 41mm, wave dial.
2006 tweede generatie, 41mm, wave dial, opgelegde indexen.
2012 derde generatie, 41mm, geen golfjes meer, upgrade naar ceramic bezel.
2018 vierde generatie, 42mm, de golfjes zijn terug op de wijzerplaat, inhouse uurwerk.

Edit: dit is een eenvoudige opsomming.
Er zijn van alle generaties heel veel varianten (Zoals midsize van 36mm, quartz uurwerken) en er zijn ook diverse kleine verschillen in details (zoals de iets kortere urenwijzer op de eerste generatie).

5 likes

Voor mij is het altijd een heel specifiek horloge waar ik interesse in heb. Niet een hele lijn/serie horloges. Bovendien omvat de Seamaster lijn veel meer dan alleen de SMP duikhorloges.

Voor je over gaat tot de aankoop (en je gaat zoeken waar je het horloge het beste kunt kopen) zou ik misschien toch nog even mij verder verdiepen in de verschillende versies en generaties die er bestaan van deze horloges, wat voor uurwerk daar in zit en de verschillende voor en nadelen die mensen ervaren die deze horloges hebben.

Want zelfs onder de Seamaster professionals zijn er horloges die compleet verschillend zijn qua materialen, stijl, uurwerk en formaat. Het uitzoeken is voor velen hier net zo leuk als het kopen. En als je over gaat tot aanschaf weet je precies wat je koopt (wellicht zelfs hoe het uurwerk functioneert en wat daar opvallend, sterk of juist minder goed aan is). Dat maakt mijns inziens de hele ervaring leuker. Daarnaast kan de opgedane kennis ook je keuze beïnvloeden (zo zijn er mensen met kennis van zaken die bijvoorbeeld bewust juist wel, of bewust juist niet gaan voor aan co-axial uurwerk van Omega).

2 likes

Maak er maar 3500,00 van ( laatste type, stalen band )

Als ik Omega SMP-C google krijg ik geen Speedmaster.

De dunnere worden alleen 2e hands verkocht, de Peter Blake is ref: 2254.50

SMP-C zijn niet alleen dikker, maar ook wat zwaarder en vouwsluiting is dikker.

Hier de SMP-C vs SMP:

Verschil sluiting:

Verschil dikte/hoogte:

2 likes

Seamaster uiteraard…speedmaster was een typo

Een Seamaster is zeker niet saai en een icoon. Ik deel de kritiek dat het helaas geen consistente modellijn is, zoals bijvoorbeeld een Sub.

Ah :+1:

Ps. voor mij was die toename in dikte de reden dat ik nooit op de SMP-C ben overgestapt, heb hem wel geprobeerd maar vond hem toch minder fijn, ik kon er zelfs ook zonder op bij te hoeven leggen op mijn 2254.50 aan komen. En de huidige nieuwe SMP-C laat ik al helemaal links liggen, is niet meer interessant voor me ivm veel te bulky geworden.

Eigenlijk is dit alles wat je moet weten. Behalve dan dat hij het op rubber ook écht lekker doet:

4 likes