Erg blij mee, maar hij loopt zo’n 15 seconden per 12 uur achter…
Onderhoudshistorie was onbekend bij aankoop, dus met mijn bod heb ik rekening gehouden dat dit op korte termijn nodig is.
Maar ís dit ook zo?
Ik vermoed dat hij een tijd heeft stilgelegen, is het naïef te denken dat het uurwerk even lekker op gang moet komen?
Of wellicht speelt magnetisme een rol? Of iets anders?
Zo niet, dan wordt het toch een retourtje Cothen…
-edit: naar horlogemaker Ronald Prins.
Als je portomonee het kan lijden zou ik hem lekker laten servicen. Ben je meteen van alle vragen en onduidelijkgheden af en heb je de komende jaren weer onbezorgd plezier. Erg mooi horloge trouwens.
Edit: zou het wel bij een expert laten servicen of door Omega zelf, niet door zomaar een juwelier.
Een afwijking van 30 seconden is nog af te regelen maar vaak is het ook een signaal dat het uurwerk behoefte heeft aan een beurtje dus hop naar de uurwerkmaker!
Vanmorgen maar even een bezoekje gebracht aan het bruisende Cothen…
Het uurwerk liep inderdaad niet goed volgens de amplitudemeter, of hoe zo’n apparaat ook mag heten.
Even op magnetisme getest, het kan dus tóch dat een uurwerk hierdoor trager wordt al zal hij in de regel inderdaad sneller gaan lopen.
Wat bleek, hij was inderdaad gemagnetiseerd. Echter, na het demagnetiseren liep ie nog beroerder…
Geen twijfel mogelijk, een onderhoudsbeurt is noodzakelijk.
Gelukkig bleek er geen Chinees uurwerkje in te zitten. Het zal je toch gebeuren…
Ronald Prins heeft mijn Seamaster Chronograph, die ik inmiddels verkocht heb, eerder dit jaar op een eigenlijk onmogelijke afwijking van 0.5 seconde per etmaal weten af te stellen.
Met andere woorden, ik ben benieuwd.