Searock heraangekleed

Veel oude horloges kan je herstellen, heropmaken en als een zonnetje laten lopen, maar soms is de kast zodanig door de tand des tijds aangetast en zijn nieuwe behuizingen onvindbaar, zodat er niks anders overblijft dan het verguldsel of de chromering gewoonweg af te schuren.

Het was lang geleden niet anders met deze oude Searock van Roamer. Een horloge uit de “middenklasse” met desondanks toch een prachtig werkje (De MST 471) in een kastje van, uiteindelijk,…ruwe messing… snik…

Toen ik onlangs op de Rikketik een oud maar origineel en passend kastje vond voor de prijs van twee kopjes koffie…tja, niet geaarzeld…

Deze namiddag had ik wat tijd voor de inbouw…

en dit is het resultaat:

Oud en nieuw nog even naast elkaar:

Sommigen zullen misschien zeggen: “Frankenwatch”…, maar aangezien enkel originele en passende onderdelen werden gebruikt denk ik dat dit horloge zich daar lekker niks van zal aantrekken.

Meer nog, de Searock is nu perfect draagbaar en hoeft zich voor niks meer te schamen…

Met “Rockende” Groeten,

Morse.

Waar de Rikketik al niet goed voor is. Wel, hiervoor dus.

Prachtig dat je de kennis in huis hebt om dit te doen en het ook nog met ons wil delen (tu)

Van harte gefeliciteerd met het resultaat.

Marten

Mooi exemplaar. Is het niet mogelijk de kast te galvaniseren in het goud?

Prachtig resultaat, Morse !
Gelukkig dat je de perfecte kast ervoor hebt kunnen vinden.
Inderdaad een horloge dat zich “nergens voor hoeft te schamen” !
Kan zo weer opnieuw in de winkel. (tu)

Mooi resultaat, de plaqué indexen op stalen kast vind ik mooi.
Het is toch een beetje geluk hebben van zo een kast tegen te komen.

Mijn beste ’Morse’

Ik blijf me steeds verbazen dat gij en al die andere “Meesters der Horlogekunst” van uit het vrijwel niets, een creatie weten te scheppen welke menig horlogepassionist het water in de mond doet staan.

En ook nu is er een horloge wedergeboren in een oase van schoonheid, innerlijke kracht en het oneindige tijdsbesef.

Of zoals ’Prediker’(1:9-10) het zo toepasselijk zegt: “Wat er was, zal er altijd weer zijn. Wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan. Wanneer men van iets zegt; kijk iets nieuws, dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest”.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Die kan weer gedragen worden, mooi gedaan (tu)

Heel mooi resultaat, een pracht klok !

Groet,
Werner

prachtig resultaat een pracht exemplaar veel draag plezier gr hans

Prachtig resultaat en wat een geluk dat je die kast op de Rikketik gevonden hebt!

Hij ziet er weer perfect uit!

Wat ik me afvroeg, is het niet mogelijk om de kast omnieuw te laten verchromen/vergulden? Vergulden is wellicht wat prijzig, maar verchromen moet wel betaalbaar zijn denk ik.

Wat een prachtige klok! Dat heb je mooi gemaakt!

Veel plezier ermee

Paul
Leeuwarden

Ja, verchromen (en zelfs vergulden) kan uiteraard, maar voor een uurwerk dat ik destijds voor enkele euro’s op een rommelmarkt vond was dit toen niet echt aan de orde.

Ik verzamel immers vooral oude, meestal defecte of slechtlopende horloges met interessante werken om ze te terug te restaureren en de kastjes zijn dan meestal de laagste prioriteit.

Hierover zijn de meningen natuurlijk verdeeld, maar voor mij telt in eerste instantie de “liefde” voor dat “micro-mechanisch wondertje” en de voldoening om van een “dood” of gebrekkig mechaniekje terug een mooi werkend geheel te maken en het zo af te regelen dat het bijna perfect loopt…:slight_smile:

Het zijn er inmiddels zo veel geworden dat het her-vergulden of her-chromeren me gewoon een fortuin zou kosten…

Vandaar…

Maar als er een goed, origineel kastje opduikt, dan is er geen tegenhouden aan, natuurlijk…:smiley:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.